نشست تخصصی «بررسی نگارگری مکتب قزوین» با حضور؛ استادان، کارشناسان و هنرمندان در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، استاد اردشیر مجرد تاکستانی یکی از نگارگران استان در نشست تخصصی «بررسی نگارگری مکتب قزوین» دامنه تاریخ هنر ایران را وسیع و گسترده برشمرد که هر محققی از زاویه نگاه خود بدان نگریسته است.

او جاده ابریشم را درتبادلات فرهنگی بین ملت‌ها مهم و حیاتی دانست و افزود: کشور‌هایی که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته اند، از فرهنگ‌های دیگر بهره گرفته و به رشد و شکوفایی رسیده اند و این تاثیر پذیری تا جایی است که کشور‌هایی چون ایران، هند، چین و حتی ژاپن دارای شاهنامه هستند.

 احمد ابوطالبیان کارشناس و مجموعه دار هنر‌های سنتی هم در این نشست آثار بجای مانده از نگارگری مکتب قزوین را جزو گنجینه‌های گرانبهای هویتی ایران و قزوین برشمرد و گفت: آنچه بعنوان تک برگ‌ها و تک چهره‌ها در مکتب اصفهان می‌بینیم، قدم‌های اولیه اش در مکتب قزوین برداشته شده است.

او دوران پایتختی قزوین و به دنبال آن حضور هنرمندان برجسته ایران در این منطقه و آثار تولید شده در آن دوره خاص را، جزو نقاط عطف تاریخ هنر و نقاشی ایران برشمرد.

مجید فداییان پژوهشگر هنر‌های سنتی هم در این نشست گفت: فرهنگ و هنر ایرانی پس از ورود اسلام به اشکال جدید راه خود را باز کرد و به حیاتش تداوم بخشید و هنرمندان با شروع مجدد و نگاهی جدید، امکان تسلسل نقاشی و هنر‌های وابسته به آن‌ها را فراهم کردند.

او افزود: تا دوره قاجار، چیزی بعنوان نقاشی صرف نداریم و نقاشی‌ها بیشتر محدود به کتاب‌ها و بیان آثار ادبی هستند و درست به همین علت نقاشی به ماندگاری ادبیات فارسی کمک کرده و به تداوم حیات ملی یاری رساند.

انتهای پیام/ک

نشست تخصصی «بررسی نگارگری مکتب قزوین» در حوزه هنری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.