کارشناس سیاست خارجی گفت :آمریکا در تلاش است تا بوسیله اروپا مانع از اجرایی شدن گام سوم تهران شود.

اروپا در پی امتیاز دهی به ایران برای منصرف کردن از برداشتن گام سوم کاهش تعهداتبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از فرود یک فروند هواپیمای ایرانی در شهر «بیاریتز» فرانسه، محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت خبر داد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت مکرون رییس جمهور فرانسه به این کشور رفت تا در اجلاس گروه هفت حضور داشته باشد. فرانسه که در تلاش است تا با ارائه طرح‌های پیشنهادی خود وامتیاز دهی به جمهوری اسلامی، ایران را از برداشتن گام سوم که مهلت زیادی تا فرا رسیدن زمان آن نرسیده است باز دارد.

فرجی‌راد دیپلمات اسبق کشورمان در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظریف با حضور در اجلاس گروه هفت در رابطه با محور‌های مذاکراتی بین تهران و پاریس اظهار کرد: فرانسوی‌ها و شخص مکرون مدتی است که در رابطه با مشکل برجام به صورت واسطه‌ای موضوع را پیگیری می‌کند. کاهش تنش‌ها در خلیج فارس در ارتباط با برجام و خروج آمریکا از زمانی مطرح شد که ایران اعلام کرد که فاز یک و دو کاهش تعهدات ایران و در روز‌های آینده فاز سه اقدامات خود را به دلیل عدم تعهد کشور‌های غربی و اروپایی در قبال برجام اجرایی می‌کند، چون آن‌ها معتقدند که اگر فاز سوم اجرایی شود، دیگر چیزی از برجام باقی نمی‌ماند لذا تلاش می‌کنند که ایران را در برداشتن گام سوم منصرف کنند.

او تصریح کرد: مکرون برای به ثمر نشاندن رایزنی ها با تهران بعد از چند دور مذاکرات تلفنی با روحانی تلاش کرد تا به نحوی رییس جمهور کشورمان  را به اجلاس گروه هفت دعوت کند.


بیشتر بخوانید:اروپا به وعده‌هایش عمل کند، به اجرای کامل تعهدات خود بر می‌گردیم


او با بیان این نکته که تنها ۱۰ روزبه شروع گام سوم زمان باقی است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی کردن گام سوم مصمم است و با توجه به حضور رهبران گروه هفت در فرانسه، مکرون تلاش کرد تا ظریف در حاشیه این اجلاس حضور داشته باشد، بویژه  اینکه چند روز قبل از نشست گروه هفت، ظریف در فرانسه بود و با مکرون و مقامات فرانسوی دیدا داشت، درنتیجه مذاکرات بیارتز می‌تواند ادمه همان رایزنی‌ها باشد.

او افزود: ظریف نظرات حاصل از رایزنی‌ها را به تهران منتقل کرد و احتمالا فرانسوی‌ها با توجه به حضور رهبران گروه هفت در بیارتز خواستار دریافت  جواب سریع از سوی ایران هستند. به همین جهت ظریف سفری به محل برگزاری مذاکرات این اجلاس انجام داد و در آنجا پیام مقامات ارشد ایرانی  به اطلاع طرف فرانسوی رساند.

فرجی‌راد خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند و دید پیام‌های تبادل شده میان دو کشور و به اطلاع مقامات ارشد دو کشور و رهبران گروه هفت همینطور آمریکا رسانده شده است چه نتیجه‌ای به دنبال دارد. به نظر من نمی‌توان خوشبین بود، ولی صددرصد هم نمی‌توان ناامید بود به این دلیل که هم طرف فرانسوی برای حضور ظریف در مذاکره با گروه هفت اعلام تمایل کرده و  هم ظریف در توئیتی به آن اشاره کرده است که  به آزمایش این مذاکرات می‌ارزید. از سوی دیگر یکی از طرفین اروپایی برجام یعنی  مرکل هم نظر مثبتی نسبت به این جلسهداشا. و آنچه که در رابطه با ایران ذکر شده مفید بوده است.

انتهای پیام/

فرانسه  مبتکر تحولات میان ایران و ایالات متحده 

 

برچسب ها: ظریف ، فرانسه ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار