معاون ساماندهی امور جوانان گفت: از ابتدای سال جاری، ۱۹۸ سمن به ثبت رسیده است.

اصفهان و البرز بیشترین متقاضی برای ثبت سمن را دارندبه گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری، ۱۹۸ سمن به ثبت رسیده است.

او با بیان اینکه به طور کلی ۲ هزار و ۵۰۰ سمن در کل کشور ثبت شده است، گفت: استان‌های اصفهان و البرز بیشترین تقاضا برای ثبت سمن را داشته اند و عمده سمن‌ها خواستار فعالیت در زمینه اجتماعی هستند.


بیشتر بخوانید؛ سهمیه امریه سربازی سمن‌ها در سال ۹۷ مشخص شد


تندگویان افزود: در کل کشور ۹۳۷ طرح در سمن‌ها به ثبت رسیده و بالغ بر ۶ میلیارد تومان اعتبار نیز به آن‌ها اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه بحث دیگر در سمن‌ها، شفاف نبودن اعتبارات و فعالیت‌های آن‌ها بود که خوشبختانه امسال با اقدامات انجام شده، سامانه ایجاد شده که در آن تمامی خدمات قابل ارائه به سمن ها، میزان اعتبارات اختصاص یافته و نوع فعالیت‌ها مشخص است، گفت: ۷۲۳ کارگاه دانش افزایی در راستای توانمندسازی سمن‌ها در کشور اجرا شده است.

تندگویان افزود: ما در حال آماده سازی جوانان برای برگزاری رویداد‌های کلی و بین المللی با کم‌ترین امکانات هستیم به طوری که در هفته ازدواج امسال نیز برنامه‌ای با همین رویکرد برگزار شد. ما در این برنامه لزوم تغییر رویکرد در حوزه ازدواج را به تمامی دستگاه‌های کشور ابلاغ کردیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه موضوع رتبه بندی سمن‌ها برای اولین بار است که در کشور ایجاد شده است، گفت: بحث شناسه‌ها با همیاری وزارت کشور هرچند با سرعت کم در حال پیش رفتن است و امیدواریم تا پایان سال این موضوع در کل کشور حل شود.

تندگویان بیان کرد: با همکاری بانک قرض‌الحسنه رسالت، ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به کار آفرینان اعطا شده که منجر به ایجاد ۵۸۵ هسته کار در ۱۶ استان شده است.

او با بیان اینکه با همکاری صندوق کارآفرینی امید نیز ۳۸۹ هزار فقره وام کار آفرینی به جوانان اعطا شده که به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان بوده و منجر به ۲۱۰۰ اشتغال مستقیم شده است، گفت: برای نظارت و پایش بر کارگاه‌هایی که تسهیلات دریافت کرده اند، با موسسه ایسبا جهاد دانشگاهی تفاهم نامه امضا کردیم و این نهاد در حال بررسی مشاغل ایجاد شده است.

تندگویان با بیان اینکه موضوع سرباز مهارت نیز با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح در دو سرفصل مهارت‌های زندگی و اشتغال از ابتدای سال برای ۱۶ هزار سرباز آغاز شده که تا کنون حدود ۸ هزار سرباز آموزش دیده اند، گفت: در این آموزش‌ها مهارت‌های اولیه تمامی مشاغل به سربازان آموزش داده شده و از ستاد کل می‌خواهیم ما را یاری کند و سربازان بیشتری به ما معرفی کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ خانه جوان در کشور داریم، گفت: ۱۰۰ خانه نیز در حال ساخت است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال این تعداد به ۱۶۰ خانه برسد.

تندگویان تصریح کرد: در صورت همکاری تمامی دستگاه‌ها و اعطا زمین از سوی استانداری‌ها تا پایان این دولت حدود ۴۰۰ خانه جوانان خواهیم داشت.

او با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۲۳۱ برنامه متنوع به مناسبت هفته ازدواج در کشور برگزار شد، ادامه داد: در طول سیل نیز هر کدام از مدیر کل‌های ما در یکی از استان‌های سیل زده مستقر شدند و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نیروی متخصص به مناطق سیل زده اعزام کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: شبکه امداد و نجات نیز در سمن‌های مردمی ایجاد شده و با همکاری هلال احمر در حال آموزش افراد هستیم.

تندگویان بیان کرد: تا پایان تیر ماه حدود ۴۹۰ هزار و ۷۴۹ متقاضی دریافت وام ازدواج بوده اند که تا پایان تیر ماه، ۲۸۱ هزار و ۵۴۹ نفر نیز وام ازدواج دریافت کردند. میانگین زمانی دریافت وام نیز ۴۵ الی ۶۰ روز است.

تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۷، در ۱۲۹ استان محروم کارگاه‌های لازم برای آموزش‌های ازدواج به صورت رایگان برگزار شد، گفت: این رقم در سال ۹۸ برابر با ۹۶۲ کارگاه بوده که در ۲۰ استان و ۲۳۰ شهرستان برگزار شده است.

او عنوان کرد: ۱۰ هزار نفر نیز در سال ۹۸ تحت پوشش مشاوره رایگان برای ازدواج قرار گرفته اند. به علاوه ۴۷۹ هزار مربی متخصص در حوزه کارگاه‌های ازدواج و مشاوره ازدواج آموزش دیده اند.

او با بیان اینکه امسال در کل کشور نمایشگاه‌های تخفیف دار عرضه کالا برای ازدواج داشتیم و همزمان با هفته ازدواج از رسانه ملی نیز برنامه‌های مختلف در حوزه ازدواج نمایش داده شد، گفت: در تهران نیز در خانه‌های سلامت مشاوره رایگان را ارائه دادیم.

تندگویان ادامه داد: جلسات ستاد ساماندهی را داشتیم که سال گذشته پس از سال‌ها تشکیل شد و مهم‌ترین اقدام آن تغییر سن جوانی و تفکیک عملکرد حوزه‌ها بود.

او اشاره کرد: ۱۵۳ ستاد استانی، ۱۵۱ کمیته‌های استانی، مجموعا نیز ۲ هزار و ۹۰۶ ستاد و کمیته تخصصی در ۶ ماه اول سال جاری در کشور برگزار شد.

تندگویان با بیان اینکه مجمع خیرین ازدواج نیز برای اولین بار در ۱۳ استان کشور ایجاد شده و با دستور وزیر ورزش و وزیر کار همکاری‌های لازم برای کمک به این مجمع انجام شده است، گفت: وزارت کشور نیز وعده‌هایی برای همکاری داده که در صورت عملی شدن آن‌ها تسهیلات مناسبی نیز به مجمع‌ها داده خواهد شد.

تندگویان گفت: باید در سیستم آموزش و پرورش ۴۰ درصد آموزش‌ها مربوط به مهارت‌های زندگی و ۶۰ درصد مربوط به آموزش‌های علمی باشد چرا که امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات ازدواج جوانان، عدم فراگیری مهارت‌های زندگی است و لازم است وزیر جدید نسبت به گنجاندن این آموزش‌ها در سیستم آموزشی توجه کند.

تندگویان با بیان اینکه دولت نهم و دهم به جای تشکیل صندوق اندوخته جوانان، صندوق مهر امام رضا را تشکیل داد و زیر بار اجرای قانون تسهیل ازدواج نرفت، گفت: با دعوای آقای احمدی نژاد و مجلس این قانون هرگز اجرا نشد.

وی گفت: قرار بود مسکن ارزان قیمت در اختیار جوانان قرار بگیرد که این طرح تبدیل به مسکن مهر شد و اعتبارات جوانان از محل اصلی خود به مسکن مهر منتقل شد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: با بیان دولت نهم و دهم نه تنها کمکی به اجرای قانون نکرد بلکه آن را تخریب هم کرد.

وی ادامه داد: سوال این است که مجلس چرا در همان زمان که قانون اجرا نشد، چند وزیر را استیضاح نکرد و هم اکنون مجلس از دولت شکایت کرده است؟

او با بیان اینکه در حال حاضر ما با کشور‌های همسایه ازجمله کشور آذربایجان هفته‌های دوستی را راه اندازی کرده ایم و هم جوانان ما و هم جوانان آن کشور‌ها به این کشور‌ها سفر کرده و با یکدیگر همکاری می‌کنند، بیان کرد: استان سیستان بلوچستان به عنوان استان پایلوت قراره داده و هر ماه یکی از مدیران کل ما موظف به حضور در این استان هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: به همین منظور موضوع شبکه جهادی را در این استان راه اندازی کرده ایم و حدود ۴ سال است که تیم جهادی برای کمک به این استان به سیستان حضور دارند.

اعظم کریمی معاون امور اجتماعی جوانان وزارت ورزش نیز درخصوص تغییر نام این معاونت بیان کرد: این امر به منظور حضور کارشناسان و تمرکز بر آسیب‌های اجتماعی در کنار رسیدگی به موضوع ازدواج انجام شده است. اما همچنان تمرکز لازم و قبلی بر موضوع ازدواج حتی بیش از پیش وجود دارد.

تندگویان با بیان اینکه نباید تفریحات مشروع را از جوانان سلب کرد، گفت: موضوع دوچرخه سواری و موتور سواری بانوان نیز درصورتی که این موضوع در اسلام غیر مشروع است، علمای محترم دلیل آن را کاملا برای مردم روشن کنند تا این موضوع خانمه یابد و در صورتی که این موضوع از نظر شرعی نیر مشکلی ندارد لازم است تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این موارد انجام شود.

او با بیان اینکه جامعه باید به نیاز‌های مشروع جوانان پاسخ دهد چرا که در غیر این صورت شاهد ایجاد پیست‌های غیر مشروع و روی آوردن جوانان به کشور‌های دیگر خواهیم بود، تصریح کرد: درخصوص آسیب‌های اجتماعی نیز تشکل‌ها در استان‌ها وارد شده اند و با ارائه مشاوره عملکرد بسیار خوبی داشته اند.

معاون امور جوانان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در این حوزه ممانعت نهاد‌های دولتی در برابر عملکرد تشکل‌ها است، گفت: ما از مسئولین صدا و سیما انتقاد داریم چرا که در برخی برنامه‌ها سمن‌ها و تشکل‌ها معاند سیاست‌های کشور معرفی می‌شوند.

تندگویان گفت: سال ۹۷، ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج در کشور انجام شده و تعداد طلاق‌های ثبت شده نیز ۱۷۵ هزار مورد بوده است. میانگین سن ازدواج در سال ۹۷ برای مردان ۲۷/۴۷ و برای بانوان ۲۳/۳۵ سال بوده است.

او با بیان اینکه میانگین سن طلاق در خانم‌ها نیز ۳۲ سال و در آقایان ۳۶ سال ثبت شده است، بیان کرد: به طور کلی و میانگین در سال ۹۷ از هر ۳ ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار