ترامپ: مکرون سفر ظریف به فرانسه را با من هماهنگ کرده بود

برخلاف گزارشهای منتشرشده درباره غافلگیری مقامات آمریکا از سفر وزیر خارجه ایران به بیاریتز فرانسه، ترامپ می‌گوید این سفر با هماهنگی او انجام شده است.

ترامپ: مکرون سفر ظریف به فرانسه را با من هماهنگ کرده بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به محل برگزاری نشست گروه هفت را با او هماهنگ کرده بود.

پیش از این برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که سفر ظریف به فرانسه موجب غافلگیری مقامات آمریکایی در نشست گروه هفت شده اما ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد «از این وزیر امور خارجه ایران، به فرانسه آمد، شگفت‌زده نشدم»، چون این سفر با او هماهنگ شده بود.

با اینکه مقامات ارشد ایران بارها آشکارا و بدون ابهام اعلام کرده‌اند تا زمان رفع کامل تحریم‌ها و برگشت واشنگتن به برجام، در هیچ سطحی با مقامات آمریکا گفتگو نخواهند کرد و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دیروز تأکید کردند که وزیر خارجه در سفر ناگهانی خود به فرانسه با مقامات آمریکایی دیدار نخواهد کرد، دونالد ترامپ روز دوشنبه در حرکتی پیش‌دستانه مدعی شد: «با ظریف دیدار نکردم، به نظرم هنوز خیلی زود است».


بیشتر بخوانید: مکرون مأمور ارسال پیام به ایران شد


رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر نیز در اواخر تیرماه گزارش‌های مربوط به درخواست او از «رند پال»، سناتور جمهوری‌خواه برای گفتگو با وزیر خارجه ایران (که در نیویورک به سر می‌برد) رد کرد، اما سرانجام پس از چند روز تأیید کرد که خواستار مذاکره با وزیر خارجه ایران شده است. (اینجا)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

هم‌اکنون بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران سیاسی بر این باورند که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و خارج‌شدن از بن‌بست کنونی (حاصل از خروج از برجام) و شکنندگی متحدان خاورمیانه‌ای واشنگتن در برابر قدرت منطقه‌ای ایران نیاز به «عکس یادگاری» با مقامات ایرانی دارد، اما ایران با رد نمایش عوام‌فریبانه تمایل ترامپ برای گفتگو  تأکید کرده هر گونه گفتگو و دیدار مشروط به جبران منافع ایران در برجام است.

رئیس‌جمهور آمریکا اظهارات مذکور را در دیدار با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود در حاشیه نشست سران گروه هفت بیان کرد. وی در ادامه بار دیگر ایران را «ملتی تروریست» خواند و مدعی شد «واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نیست و خواهان یک ایران قوی و ثرتمند است».

ترامپ در حالی بار دیگر تکرار کرد که آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران نیست که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و رودی جولیانی، وکیل شخصی او از حامیان اصلی گروهک  منافقین هستند و آشکار این گروهک تروریستی را جایگزین آینده نظام ایران معرفی می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
چه لوس .اصلا کم نمیاره پرو .کی میخواست ریخت شغال رو ببینه اخه
آخرین اخبار