نشست‌ خبری تشریح طرح‌ های شمیم حسینی با محوریت هیئت‌های مذهبی در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

آغاز نشست خبری طرح‌ شمیم حسینیبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌نشست‌ خبری تشریح طرح‌ های مختلف شمیم حسینی با محوریت هیئت‌های مذهبی و اهدای بسته‌های لوازم التحریر به دانش آموزان، صبح امروز‌ در سالن مهر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

در این ‌نشست حجت الاسلام و المسلمین ‌غلامرضا ‌عادل معاون ‌فرهنگی و اجتماعی سازمان ‌اوقاف و‌ ‌امور ‌خیریه ‌کشور، ‌اقدامات اخیر این معاونت را ‌اینگونه تشریح کرد: از ‌روز اول ‌ذی الحجه ‌در بقاع‌ متبرکه و ‌امامزادگان سراسر‌ کشور سفره‌‌‌های ‌قرآنی و طرح ‌پیوند ‌آسمانی ‌بر‌پا ‌شد.

وی افزود: ۶۲۵ پیوند‌آسمانی از محل نیات موقوفات انجام شد و زوج‌هایی که تمایل دارند در این طرح شرکت و‌ از این‌ امکانات به صورت رایگان استفاده کنند، می توانند به بقاع متبرکه مراجعه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عادل  تصریح کرد: در طرح جشن ولایت در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور، برگزاری دعای عرفه در دو هزار و ۳۷۴ بقعه، برگزاری همایش بانوان ولایی در ۳۶۸ بقعه، مراسم تجلیل از سادات خادم در ۴۹۹ بقعه، برپایی خیمه معرفت در ۳۴۷ بقعه، ارائه مشاوره به شبهات شرعی در ۵۷۱ بقعه، برپایی نمایشگاه‌های عرصه محصولات فرهنگی در ۱۵۱ بقعه، مراسم خطبه خوانی غدیر در ۷۰۷ بقعه، برگزاری مراسم شعرخوانی غدیر خم در ۵۳۱ بقعه، برگزاری دوره‌های آموزشی با اعزام روحانیون نخبه در هزار و ۲۴۷ بقعه و برپایی کاروان شادی اهل بیت (ع) در ۲۸۷ بقعه انجام پذیرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در خصوص اهدای بسته‌های حمایتی دانش آموزی اظهار کرد: برای چندمین سال متوالی در بحث نیات موقوفات آموزشی و دانش آموزی، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اقدامات شاخصی داشته است. در سال ۹۸ با توجه به اینکه هزار و ۱۸۵ موقوفه و هزار و ۵۱۳ نیات آموزشی از محل بقاع متبرکه و موقوفات وجود دارد؛ با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان ۳۰ هزار بسته حمایتی برای مهر تحصیلی دانش آموزان در نظر گرفته شده است و بین دانش آموزان نیازمند با هدف تکریم آن‌ها توزیع خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عادل افزود: با توجه به افزایش چند برابری قیمت‌ها که در سال ۹۸ داشته ایم، با کمبود بودجه و اعتبار لازم مواجه هستیم. انتظار می‌رود خیران نیز در این طرح ما را یاری کنند تا بتوانیم حداقل آمار سال گذشته که ۴۰ هزار بسته حمایتی بوده را تامین کنیم؛ ما با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان در سال ۹۷، ۴۰ هزار بسته حمایتی مهر تحصیلی تهیه کردیم. در صورتی که امسال افت قابل توجهی در تهیه این بسته‌های حمایتی داشتیم و تمام تلاش ما بر این است که این طرح را گسترش دهیم.

وی افزود: هزینه هر بسته حمایتی مهر تحصیلی دانش آموزان در سال ۹۷، ۵۳ هزار تومان تمام شده؛ اما در سال ۹۸ هزینه هر بسته ۱۲۵ هزار تومان است.

معاون اجتماعی و فرهنگی اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در کنار طرح مهر تحصیلی طرح‌هایی با عنوان «کفش بگیرید و لباس بگیرید» نیز ویژه دانش آموزان اجرا می‌شود و از بسته‌های حمایتی که برای مهر تحصیلی در نظر گرفته شده است، دو هزار بسته میان دانش آموزان سیل زده توزیع خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عادل افزود: همه‌ محصولاتی که در بسته حمایتی مهر تحصیلی تهیه شده، صد در صد تولید داخلی است و بدون واسطه با تولید کنندگان تهیه شده است. ارزیابی‌ها و مطالعات دقیق و لازم در کیفیت و قیمت اجناس نیز انجام و این بسته برای یکسال تحصیلی دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عادل با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد نیات موقوفات مختص امام حسین (ع) است، بیان کرد: در هفته آخر ذی الحجه جلسات توجیهی در ادارات اوقاف و امور خیریه، بقاع متبرکه، امامزادگان، هیئت‌های امنایی، هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) و مراکز مرتبط با هیئات مذهبی برگزار می‌شود. از ۱۰ شهریور ماه سال ۹۸ همزمان با آغاز محرم طرح شمیم حسینی اجرا خواهد شد.

وی افزود: نیات واقفین شمیم حسینی برای اولین بار در سه بعد روضه خوانی، اطعام و تعزیه داری در سال ۹۸ در بقاع متبرکه و امامزادگان اجرا می‌شود و مهمترین رکن و هدف ما اجرای هرچه بهتر تعزیه داری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه گفت: از ۹۰ هزار هیئت مذهبی که بر اساس آمار در کشور موجود است، یک سوم آن یعنی ۳۰ هزار هیئت مذهبی در سه حوزه حمایتی کمک هزینه اوقاف و امور خیریه که بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان است، تخفیف ۳۰ درصدی فروشندگان به آن‌ها و کمک‌های حمایتی خیران تحت پوشش طرح شمیم حسینی هستند، با توجه به موجوی شهرستان‌ها و استان‌ها و نیات موقوفات هئیت‌های تحت پوشش انتخاب می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تبلیغات هم در این نشست خبری گفت: سامانه‌های بیرق برای ساماندهی، اطلاعات رسانی و فراخوان تشکل‌های مذهبی در شهرستان‌ها و استان‌های کشور راه اندازی شد. از میان ثبت نام کنندگان هیئت‌هایی که واجد شرایط در این طرح بودند به طور مستقیم به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور معرفی شدند.

وی تصریح کرد: در کنار اجرای طرح شمیم حسینی فراخوانی برای هنرمندان در شاخه و رشته‌های مختلف مانند طراحی، خطاطی، خیاطی و ... برای کمک و ایده پردازی به هیئات مذهبی منتشر شد. همچنین ۱۲۰ استاد مداح که در قم آموزش داده شده بودند، به سراسر کشور اعزام شدند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: ۵۰ عنوان شاخص از میان کتاب‌هایی در حوزه محرم و عزاداری امام حسین (ع) گلچین شده و در نمایشگاه‌های کتاب به مخاطبان ارئه می‌شود. نمایشگاه‌هایی نیز در حوزه خانواده در دو ماه محرم و صفر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اهدای بسته‌های حمایتی دانش آموزی به افراد نیازمند

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.