سناتور گراهام: خروج آمریکا از افغانستان ۱۱ سپتامبر دیگری را در پی دارد

سناتور جمهوری‌خواه در خصوص خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از افغانستان هشدار دارد و آن را عامل وقوع ۱۱ سپتامبری دیگر دانست.

سناتور گراهام: خروج آمریکا از افغانستان ۱۱ سپتامبر دیگری در پی داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فاکس نیوز، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی در خصوص خطر وقوع ۱۱ سپتامبری دیگر در صورت خروج نیر‌وهای نظامی آمریکایی از افغانستان هشدار داد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: خروج نیروهای آمریکا از افغانستان می‌تواند ۱۱ سپتامبر دیگری را به دنبال داشته باشد و واشنگتن نمی‌تواند امنیت ملی خود را به طالبان بسپارد.

این سناتور جمهوری خواه افزود: اگر ما فردا (افغانستان) را ترک کنیم، نمی‌توان به طالبان برای مقابله با داعش و القاعده اطمینان کرد. آن‌ها این توانایی را ندارند؛ بنابراین زمانی که از جامعه اطلاعاتیمان در این باره می‌پرسیم که در صورت خروج تمامی نیروهای ما چه اتفاقی برای آمریکا خواهد افتاد، آن‌ها بدون تردید به ما می‌گویند ۱۱ سپتامبر دیگری خواهد انجامید.

گراهام پیشتر نیز خواستار ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان شد. او گفت هر گونه توافق صلح که توانمندی‌های قدرتمند ضد تروریستی در افغانستان را از آمریکا سلب کند، توافق صلح نیست، بلکه راه را برای حمله‌ای دیگر به خاک آمریکا و حمله به منافع آمریکا در سراسر دنیا هموار می‌کند.

آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تجاوز نظامی به افغانستان را به راه انداخت، جنگی که با ۱۸ سال طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشور است. در طول حضور نظامی آمریکا در افغانستان بیش از ۲ هزار نظامی این کشور کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر زخمی شدند. این جنگ نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه برای آمریکا به دنبال داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ از افزایش ۴ هزار نیروی نظامی این کشور در افغانستان خبر داد. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد زالمای خلیلی، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در حال مذاکره برای کاهش نیرو‌های نظامی این کشور از ۱۴ هزار تا به ۸ هزار و ۶۰۰ تا است.

سند راهبرد ترامپ در خصوص آسیای جنوبی که اوت ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد خواستار استقرار نیرو‌های آمریکا در افغانستان با هدف مجاب کردن طالبان به مذاکره با دولت کابل شده بود. پمپئو در مصاحبه‌ای روز هفت مرداد در مقر «باشگاه اقتصادی واشنگتن» در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد آمریکا نیروهایش در افغانستان را قبل از دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کاهش دهد گفت: «این دستوری است که من از رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده‌ام.»

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار