تیم ملی بسکتبال بانوان ۵ نفره کشورمان پس از ۴ دهه به کسب مدال شد.

مدال خوش رنگ برنز بر گردن بانوان ایرانی/ موفقیت در گرو برنامه ریزی و توجهبه گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی بسکتبال بانوان کشورمان امسال پس از مدت‌ها غیبت در رقابت‌های بین المللی در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا حاضر شد و در پایان به عنوان سومی این رقابت‌ها رسید، هدایت تیم ملی بسکتبال بانوان کشورمان بر عهده شایسته متشرعی بود، آسمان خراشان بانوی کشورمان چندی است که جواز حضور در رقابت‌های بین المللی را کسب کرده اند. پیش از این آن‌ها نمی‌توانستند به دلیل تائید نشدن پوشش حجابشان از سوی فیبا در رقابت‌های بین المللی حاضر شوند، اما سرانجام چندی پیش  با موافقت فیبا جواز حضور در مسابقات مختلف صادر شد تا اعزام‌های بین المللی بانوان آغاز شود البته این اعزام‌ها بیشتر در بخش پایه و بسکتبال ۳ نفره بود و حضور در رقابت‌های ۵ نفره تا به این رقابت‌ها رخ نداده بود. تیم ملی بسکتبال ۵ نفره کشورمان پس از مدت‌ها در رقابت‌های بسکتبال غرب آسیا حاضر شد تا طلسم حضور در رویداد‌های بین المللی را بشکند.  

شاگردان متشرعی در این رقابت‌ها ابتدا به مصاف لبنان رفتند و  نخستین شکست خود را تجربه کردند، آن‌ها در ادامه با اردن میزبان بازی کردند و توانستند با پیروزی برابر این تیم نتیجه‌ای تاریخی را رقم بزنند، سومین دیدار آن‌ها هم برابر سوریه بود، ملی پوشان ایرانی در این بازی شکست دیگری را تجربه کردن و در آخرین دیدار خود در رده بندی غرب آسیا بار دیگر با اردن میزبان رو به رو شدند و برنده شدند تا صاحب نخستین مدال تیم ملی بسکتبال ۵ نفره پس از پیروزی انقلاب  اسلامی شوند.

تاریخچه تیم ملی بسکتبال بانوان ایران 

بسکتبال در ایران قدمت بسیار زیادی دارد و از نخستین رشته‌های ورزشی توپی است که به ایران آمد، بانوان از همان ابتدا در این رشته  مشارکت داشتند و بازیکنان زیاد در این رشته توپ زدند، تیم ملی بسکتبال بانوان برای نخستین بار به صورت رسمی در  پاییز سال ۱۳۴۴ (۱۹۶۵ میلادی) تشکیل شد، آسمان خراشان ایرانی در نخستین تورنمنت بین المللیشان به ترکیه رفتند تا چند بازی دوستانه انجام دهند.  


بیشتر بخوانید: مصاف تیم ملی بسکتبال بانوان ایران و اردن در دیدار رده بندی غرب آسیا


فریدون شریف زاد در مقام سرپرست و  کریم زاده (داور بین المللی بسکتبال ایران) به عنوان  مربی تیم ایران را در این اعزان همراهی کردند، آن‌ها به سه شهر کینه، بلو و استانبول سفر کردند و در هر یک از شهر‌ها، یک مسابقه دوستانه انجام دادند. نخستین تیم ملی ایران شامل ۱۲ دختر بسکتبالیست از باشگاه‌های شریف، تهرانجوان، تاج، انجمن و آرارات بودند. زیبا افلاطون، ایرن نیکوغوسیان، نینا زرگر صالح، مینا محبی، مهشید نونهالی، دکتر لیلا امامی، اعظم اسکندری (کاپیتان)، عصمت احمد خانی، فرشته گلستانه، ساتیک دومانیان، مینا رکنی و زنده یاد سمین شفیعی نفرات اعزامی ایران را تشکیل می‌دادند.  

نخستین مسابقه‌ی تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در ساعت ۹ شب سه شنبه ۲ آذر ۱۳۴۴ در سالن ورزشی و سر پوشیده  شهر کینه در مقابل تیم ترکیه برگزار شد. اولین ترکیب تیم ملی ایران شامل اعظم اسکندری (کاپیتان)، ایرن نیکوغوسیان، نینا زرگر صالح، مینا رکنی، فرشته گلستانه بود. اولین امتیاز تیم ملی ایران را مینا رکنی به‌دست آورد. این مسابقه با نتیجه ۳۰ بر ۲۳ به سود ترکیه به پایان رسید.

تیم ملی بسکتبال بانوان کشورمان پس از این رقابت‌ها هم مدتی به کار خود ادامه داد، بانوان بسکتبالیست ایرانی پیش از انقلاب اسلامی تنها در دو رویداد رسمی بین المللی حاضر شدند که نخستین آن در سال ۱۹۷۴ و رقابت‌های قهرمانی آسیا بود که به میزبانی کره جنوبی برگزار شد. آسمان خراشان بانوی ایرانی در این رقابت‌ها به عنوان چهارمی رسیدند، آن‌ها پس از این هم  بلافاصله در بازی‌های آسیایی تهران حاضر شدند در این رقابت‌ها هم عنوانی بهتر از چهارمی به دست نیاوردند.  

ملی پوشان بانوی کشورمان پس از این رقابت‌ها دیگر در مسابقات حاضر نشدند و سرانجام پس از ۴۵ سال در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا به میدان رفتند.  

تیم ملی بسکتبال بانوان کشورمان در ابتدای راه قرار دارد، برخی از بازیکنان تیم ملی سن و سال زیادی داشتند و قطعا در آینده نمی‌توانند به تیم ملی کمک کنند، با این حال جوانان خوبی حضور داشتند که نشان دادند با پتانسیلی که دارند می‌توانند تاریخ ساز شوند. بدون شک مسئولان بسکتبال بانوان از همین حالا باید کارشان را آغاز کنند و با برنامه ریزی صحیح و الگو برداری از دیگر بخش‌ها آماده درخشش در مسابقات مختلف شوند. قطعا بازیکنان مستعد زیادی در کشور حضور دارند که با برنامه ریزی صحیح می‌توان آن‌ها را جذب بسکتبال کرد.  


بیشتر بخوانید: بانوان بسکتبالیست ایران تاریخ ساز شدند


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار