نمایش‌های مختلفی قبل از ایام محرم و صفر روی صحنه می‌روند که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روزانه تئاترهای بسیاری با موضوعات متفاوت  در تهران روی صحنه می روند. در این گزارش قصد داریم  به معرفی تئاترهایی که تا قبل از شروع ماه محرم  اجرا دارند , بپردازیم.

تئاترشهر

نمایش «اسکرین شات» به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان از تاریخ ۱ تا ۱۵ شهریور هر شب ساعت ۲۰ در سالن قشقایی  روی صحنه می‌رود.

درخلاصه نمایش آمده است: دو خانواده که پدرانشان با هم شریک هستند برای خرید سه خانه قدیمی بزرگ و تخریب و ساخت یک هتل هم به قصد سفر و هم کار به مشهد مقدس سفر کرده اند. پیر زنی که صاحب یکی از خانه‌های قدیمی است به فروش خانه اش رضایت نمی‌دهد. از طرفی روابط بین اعضای دو خانواده برملا می‌شود که شراکت را به خطر می‌اندازد و...

نمایش «تصعید» به نویسندگی ناهید وثیقی، مصطفی اوصانلوی و کارگردانی محمد صاحبی از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۱۵ شهریور در کارگاه نمایش روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: شخصیت نمایش به دنبال یافتن چیزی درون بدن انسان است. در این روند یافتن، مواجه شخص با فضای پیرامون و تغییراتی که به واسطه اعمال او شکل می‌گیرد، فضای کلی داستان را می‌سازد.

نمایش «رگ» به نویسندگی ایوب آقاخانی، فرهاد امینی، ویدا دانشمند و کارگردانی ایوب آقاخانی هر شب ۱۹:۳۰ در سالن چهارسو  روی صحنه می‌رود.

درخلاصه نمایش آمده است: رگ که بجنبد داستان عوض می‌شود؛ همیشه همین است و همین بوده؛ رگ که بجنبد حتی سه سرباز بی نام هم می‌توانند تاریخ بسازند. رگ که بجنبد لشگر چهل و هشت شوروی، چهل و هشت ساعت درجا می‌زند در برابر چهار برنو! رگ که بجنبد عشق آغاز می‌شود، وطن معشوق می‌شود، ماشه چکانده می‌شود، ارس می‌خروشد، پرچم افراشته می‌ماند و روز روشن تاریخ آغاز می‌شود.

نمایش «شکم» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی از تاریخ ۳ تا ۱۵ شهریور هر شب ساعت ۱۸ در سالن قشقایی اجرا می‌شود.

درخلاصه نمایش آمده است: خانواده‌ای چهار نفره در ناکجاآباد زندگی می‌کنند که همه اقلام غذایی برای مردم سهمیه بندی شده است. پدر خانواده به دلیل شرایط تصمیم می‌گیرد غذا را در خانه سهمیه بندی کند که...

نمایش «ستاره شناس» به نویسندگی دیدیه ون کولارت و کارگردانی اصغر نوری از تاریخ ۳۰ مرداد تا ۵ مهر هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سایه به اجرا می‌رود.

نمایش «آرش» به نویسندگی  و کارگردانی گلچهر دامغانی از ۱۰ شهریور تا ۱۵ مهر هر شب ساعت ۱۷:۳۰  در سالن چهارسو روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: زمان ساعت تنها فریبی است که مغز برای درک و ساده سازی واقعیت پیرامون به شکلی خطی متشکل از گذشته، حال و آینده گرد می‌آورد تا از طریق این جدا سازی الگویی منسجم و خطی را پدید آورد.

آنچه در جریان سیال ذهن به عنوان زمان نامیده می‌شود حجمی است پویا از محلولی متشکل از گذشته و حال و گاهی آینده که قابل جدا سازی از یکدیگر نیستند، زمان ذهن بسیار گسترده‌تر از زمان مغز است، آنچه برای دنیای بیرون از ما چند ثانیه به طول می‌انجامد نتیجه هزاران تداعی ذهن در قالب زمانی عمقی و حرکتی درونی است.

مکبث تنها خرد زمانی را پشت درب اتاق دانکن منتظر می‌ماند شاید خود او نیز نمی‌داند زمان ذهن و هزاران تداعی و تجلی چگونه ردپای خود را بر او می‌نهد.     

جتسیمانی یا باغ خیانت مکانیست در اورشلیم که عیسی و حواریونش پس از شام آخر و پیش از خیانت یهودا آخرین خواب را زیر درختان زیتون تجربه کردند.

ایرانشهر 

نمایش «آواز قو» به نویسندگی آنتون چخوف و کارگردانی پریزاد سیف از تاریخ ۱۰ شهریور تا ۱۳ مهر هر شب ساعت ۲۱ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به اجرا می‌رود.

نمایش «پستچی پابلو نرودا» به نویسندگی انتونیا اسکارمتا و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی تا تاریخ ۶ شهریور ساعت ۲۱ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: نمایش پستچی پابلونرودا بیانگر زندگی مردم شیلی و نحوه ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با پابلونرودا و اشعار اوست. ما شاهد تاثیر عمیق او بر زندگی مردم هستیم. او آموزگار عشق است، ماریوی پستچی در ارتباط با شاعربزرگ به رمز و راز عشق پی می برد. عشقی که نه تنها ماریو بلکه مردمان سراسر جهان رابه مرز جنون می‌کشد. متنی درباره دوستی و عشق، درباره‌ شعر و لذت! آزادی و سیاست.

نمایش «اژد‌های طلایی» به نویسندگی رولَند شیمِلْفِنیگ و کارگردانی علی پروشانی تا تاریخ ۶ شهریور هر شب ساعت ۱۹  در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: اژد‌های طلایی مجموعه داستان‌های به هم گره خورده‌ای است که حول رستورانی چینی، ویتنامی و تایلندی به همین نام اتفاق می‌افتد.  

دقیقا در آشپزخانه این رستوران، میان گرمای گاز‌ها و دیگهاست که دندان جوان مهاجری را که هیچ اوراق هویتی ندارد مجبور می‌شوند  بکشند. از قضا دندان در کاسه سوپ یک مشتری دائم و همسایه فرو می‌افتد.   ناگهان کسی داستان جیرجیرک را تعریف میکند که به واسطه آمدن سرما قربانی منفعت طلبی مورچه‌ای می‌شود یا داستان مردی با لباس راه راه دو مهماندار،  پدربزرگ و دختر و پسر جوان تا درنهایت داستان‌ها با هم ارتباط برقرار می کنند و پرده‌ای از حقایق جهان اجتماعی مدرن بردارند.

حوزه هنری 

نمایش «برادر‌ها می‌میرند» به نویسندگی رسول بانگین و کارگردانی کامبیز نیک آمیز از تاریخ ۲۷ مرداد تا ۱۵ شهریور هر شب ساعت ۱۸:۳۰  در تماشاخانه ماه به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: زندگینامه یک اسیر جنگی که همه فکر می کنند شهید شده و بعد از چند سال آزاد میشه و برمیگرده میبینه همسرش با برادرش ازدواج کرده و این موضوع کل خانواده رو به چالش‌هایی میکشه...

پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش «گریزلی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی زندیه  تا تاریخ ۷ شهریور  هر شب ساعت ۱۹:۱۵ در سالن صنوبر بر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است:من نمی‌خوام فراموش بشم، همه‌ پل‌های پشت سرمو خراب کردم تا اینجا باشم. نمی‌خوام یه کاری بکنم و از یاد همه برم. شاید این آخرین تلاش من باشه...

نمایش «چهار دقیقه» به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی الهام کردا تا تاریخ ۶ شهریور هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن گلایل روی صحنه می‌رود.

نمایش «هرکسی یا شب می‌میرد یا روز من شبانه روز» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان از ۲۴ شهریور به روی صحنه می‌رود.

نمایش «جیغ بنفش» به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی وحید ملکی از ۳۰ مرداد تا ۱۴ شهریور هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن صنوبر اجرا می‌شود.

نمایش «الیزابت باتوری» به نویسندگی و کارگردانی حسام منظور تا تاریخ ۸ شهریور هر شب ساعت ۱۹ در سالن ارکیده به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: الیزابت باتوری، حاکم کچتایس، به قتل ۶۲۳ دخترجوان و استحمام در خون آن‌ها محکوم شده است.

پردیس تئاتر تهران

نمایش «و او جان من است...» به نویسندگی و کارگردانی حمید حرا  تا تاریخ ۸ شهریور هر شب ساعت ۱۹  در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران بر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: ششصد سال پس از مسیح، از سوی جزیره العرب، کنار سرزمین یمن امروزی، تمدنی با شکوه از مسیحیان پدیدآمده بود که مردمانش در دین و فرهنگ خود را برتر از دیگر اقوام می‌دانستند. سپیده دمی سوارانی از مدینه نامه‌ای آوردند که یا به کیش ما درآیید یا مالیات دهید یا آماده‌ی کارزار شوید...! روزگار پرالتهابی میان نجرانیان سپری شد تا سرانجام..

خانه هنرمندان

نمایش «جتسیمانی»  به نویسندگی سیاوش پاکراه و کارگردانی امیرحسین دوانی  از تاریخ ۲۷ مرداد تا ۱۵ شهریور هر شب ساعت ۲۱  در سالن استاد انتظامی روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: زمان ساعت تنها فریبی است که مغز برای درک و ساده سازی واقعیت پیرامون به شکلی خطی متشکل از گذشته، حال و آینده گرد می‌آورد تا از طریق این جدا سازی الگویی منسجم و خطی را پدید آورد.

آنچه در جریان سیال ذهن به عنوان زمان نامیده می‌شود حجمی است پویا از محلولی متشکل از گذشته و حال و گاهی آینده که قابل جدا سازی از یکدیگر نیستند، زمان ذهن بسیار گسترده‌تر از زمان مغز است، آنچه برای دنیای بیرون از ما چند ثانیه به طول می‌انجامد نتیجه هزاران تداعی ذهن در غالب زمانی عمقی و حرکتی درونی است.

مکبث تنها خرد زمانی را پشت درب اتاق دانکن منتظر می‌ماند شاید خود او نیز نمی‌داند زمان ذهن و هزاران تداعی و تجلی چگونه ردپای خود را بر او می‌نهد.     
جتسیمانی یا باغ خیانت مکانیست در اورشلیم که عیسی و حواریونش پس از شام آخر و پیش از خیانت یهودا آخرین خواب را زیر درختان زیتون تجربه کردند.

نمایش «کات داگ» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی فراهانی تا تاریخ ۶ شهریور هر شب ساعت ۱۹ و ۲۱  در سالن استاد انتظامی به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: گروهی در حال ساخت فیلمی هستند که داستان متفاوتی با بیرون فیلم (نمایش) دارد. رفته رفته فضای فیلم بر فضای نمایش تاثیر می‌گذارد و آن را دستخوش تغییرات عجیبی می‌کند.

تالار مولوی 

نمایش «مایکلفسکی» به نویسندگی و کارگردانی حسین ناظمیان پور از تاریخ ۲۰ مرداد تا ۸ شهریور هر شب ساعت  ۱۸ در سالن اصلی بر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: هر چیزی یه تاوانی داره. به همین سادگی قراره نیست و نابود بشیم. اعتراض کن، ولی باهاش کنار بیا، چون راه دیگه‌ای وجود نداره.

نمایش «دریم لند» به نویسندگی صبا نجاتی و کارگردانی مرتضی جلیلی دوست تا تاریخ ۸ شهریور  هر شب ساعت ۲۰:۳۰  در سالن اصلی به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: چاپلین از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود در زندان است...

تالار حافظ

نمایش «گرگ ها» به نویسندگی سارا دلپ و کارگردانی دانیال خجسته از تاریخ ۴ تا ۳۰ شهریور هر شب ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است:تیم دختران دبیرستانی فوتبال سالنی گرگ ها، خود را برای بازی‌های انتخابی دانشگاه به امید بورسیه شدن آماده می‌کنند تا اینکه غریبه‌ای از راه می‌رسد و گرگ‌ها فصل را در شرایط پیچیده‌ای به پایان می‌برند.

تالار فردوسی

نمایش «اپرای عروسکی عاشورا» به کارگردانی بهروز غریب پور از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ شهریور هر شب ساعت ۱۹:۳۰  روی صحنه می‌رود.

فرهنگسرای نیاوران

نمایش «پاتریک کلایورت» به نویسندگی احسان ناجی و علیرضا قاسمی و کارگردانی سحر پرتوی کیان  از تاریخ ۱ شهریور تا ۸ مهر هر شب ساعت ۲۰ در سالن گوشه به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: دزد برای دزدیدن مجسمه‌ای ارزشمند راهی کلیسای نوتردام می‌شوند که در آنجا با پاتریک روبه رو می‌شوند و قصد دارد خود را به تمرینات تیم فوتبال آژاکس آمستردام برساند، ولی گیر افتاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار