فصل تابستان با همه خوشی ها و لذت هایش خطراتی هم دارد که شاید ما نیز به رخ دادن آن کم دامن نمی زنیم و آن را به واقعیت نزدیک می کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، در کلان شهر‌های کشورمان در فصل تابستان ، حضور جوانان در استخر‌های سرپوشیده افزایش یافته و ورزش شنا رونق بیشتری می‌گیرد. هر چند ورزش شنا مختص به فصل تابستان و یا زمان خاصی نیست، اما جوانان در این فصل با فراغ بال بیشتری به این رشته روی می‌آورند .

اما آنچه که جوانان و نوجوانان را بیشتر به سمت خود می‌کشد، آب تنی و شنا کردن در رودخانه‌ها و استخر‌های روباز است. البته این را هم باید گفت برخی از ورزشکاران، شنا کردن در آب‌های روان و رودخانه‌ها را عامل افزایش نفس و افزایش توانایی حرکات رزمی می‌دانند. شنا کردن به نوبه خود یکی از ورزش‌های پر طرفدار در کشورمان محسوب می‌شود، اما با وجود احداث استخر‌های سرپوشیده و برگزاری کلاس‌های آموزشی، شنا کردن در رودخانه ها، سد‌ها و استخر‌های غیرمجاز در فضای باز برای تفریح جوانان جذاب‌تر نشان می‌دهد، ولی غافل از اینکه همین تفریح کوتاه می‌تواند با جان آن‌ها بازی کند و در خیلی از مواقع شاهد اتفاقات ناگواری در این خصوص باشیم.

وقتی رودخانه‌ها جوانان ایلامی را می‌بلعند/ ۱۵ فوتی ناشی از غرق شدگی در سال جاری

استان ایلام بدلیل کوهستانی بودن، شرایط مناسب آب و هوایی، داشتن چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی گوناگون و همچنین وجود آبشار‌ها و آبگیر‌ها بعنوان یکی از مناطق پرطرفدار برای ورزش‌های تابستانه به خصوص شنا کردن است، اما همین رودخانه‌ها برای چند ثانیه شادی کردن، جوانان ایلامی را می‌بلعند و چند ثانیه تفریح و ورزش را به عمری پشیمانی و مرگ می‌کشانند. در هر ۱۰ شهرستان استان ایلام، مکان‌های متنوع و فراوانی وجود دارد که جوانان برای شناکردن انتخاب می‌کنند. مکان‌هایی که شناکردن در آن‌ها ممنوع شده، اما غفلت جوانان باعث می‌شود اتفاقات ناگواری در اینگونه اماکن رخ دهد. شاید یکی از دلایل روی آوردن جوانان به اینگونه مکان‌ها را کمبود استخر‌های سرپوشیده در سطح استان به ویژه در شهر‌ها و روستا‌ها عنوان کرد.

۳۲ مورد غرق شدگی از ابتدای سال ۹۷ تاکنون در استان ایلام

فرمانده انتظامی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۳۲ نفر به علت غرق شدگی در اماکن غیرمجاز شنا در استان فوت شده اند، گفت: از این تعداد ۱۷ نفر در سال گذشته و ۱۵ نفر دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون به علت غرق شدگی فوت شدند.

سردار نورعلی یاری با اشاره به اینکه از مجموع ۱۸ نفر غرق شده سال گذشته در استان، یک نفر در اثر سیل و بی احتیاطی و، اما ۱۷ نفر به دلیل شناکردن در مکان‌های غیر مجاز غرق و متأسفانه فوت شده اند، افزود: جوانان برای اینگونه تفریحات معمولاً به صورت جمعی و گروهی می‌روند که در چنین مواقعی برخی از جوانان اصول اولیه شنا کردن را نمی‌دانند و همین امر باعث می‌شود که در رودخانه‌هایی که جز مناطق گردشگری استان نیز هستند، غرق شوند.

وقتی رودخانه‌ها جوانان ایلامی را می‌بلعند/ ۱۵ فوتی ناشی از غرق شدگی در سال جاری

حال در چند سال اخیر، غرق شدگی از معضلات جدی استان ایلام به شمار می‌رود که جوانان این استان را یکی از پس از دیگر به کام مرگ می‌کشاند. بیشتر غرق شدگی‌ها در استان ایلام در سد‌های چم گردلان، سد سیمره و سد دویرج دهلران گزارش شده است.

غرق شدگی بیش از ۶۳۰ نفر در کشور از ابتدای سال تا تیرماه

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به غرق شدگی ۶۳۶ نفر در کشور از ابتدای فروردین ماه تا ۲۱ تیرماه سال جاری، گفت: از این تعداد، ۲۳ درصد مربوط به گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال و ۲۲ درصد مربوط به گروه سنی ۱۱ تا ۲۱ سال است که تقریباً نیمی از غرق شدگان را به خود اختصاص داده اند.

پیرحسین کولیوند افزود: در سه ماهه اول سال جاری استان های؛ سیستان و بلوچستان با ۱۹ نفر، مازندران با ۱۷ نفر و فارس با ۱۱ نفر فوتی در صدر بیشترین حوادث ناشی از غرق شدگی در کشور هستند.

اما این را هم باید اضافه کرد از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مرداد ماه در استان ایلام ۱۵ مورد غرق شدگی و فوت شهروندان در اماکن غیرمجاز شنا اعلام شده است که این آمار باعث شده این استان هم در کنار استان‌های درگیر با این حادثه ناگوار قرار گیرد.

هر چند طبق آمار‌های رسمی از پزشکی قانونی استان ایلام، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ بین ۸ تا ۱۵ مورد فوت ناشی از غرق شدگی در استان گزارش شده است و در سال ۹۶ طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور ۷ فوتی ناشی از غرق شدگی در استان ایلام گزارش شده و کمترین میزان در کشور را به خود اختصاص داده بود، اما در سال ۹۷ تعداد فوت شدگان ناشی از غرق شدگی در این استان به ۱۷ نفر افزایش یافت و آخرین آمار غرق شدگی در استان ایلام از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۳۲ نفر اعلام شده است که نسبت به بلند مدت متأسفانه افزایش قابل توجه‌ای را نشان می‌دهد که این خود زنگ خطری برای خانواده‌ها و مسئولان امر است.

لزوم ایجاد مراکز امدادی با غریق نجات در مناطق گردشگری

سردار یاری فرمانده انتظامی استان ایلام می‌گوید: از ۱۵ غرق شدگی سال جاری تاکنون، پنج مورد در سد دویرج دهلران، دو مورد در سد چم گردلان ایلام، یک مورد در سد سیمره و یک مورد دیگر در دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان بوده و مابقی در دیگر مناطق استان بوده اند.

او با بیان اینکه اکثر مناطقی که جوانان برای شنا کردن به آنجا مراجعه می‌کنند جز مناطق گردشگری است، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری و یا کاهش چنین اتفاقاتی، ایجاد مراکز امداد و نجات با چند غریق نجات در مناطق گردشگری به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان است.

غرق شدگی در آب پشت سدها، رودخانه‌ها و ... به حدی است که هر ماه یک خبر ناگوار غرق شدگی در رسانه‌های استان منتشر می‌شود.

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به افزایش آمار غرق شدگی در رودخانه و آب پشت سد‌های استان در مدت مشابه سال گذشته، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ نفر از جوانان ایلامی در رودخانه ها، آب پشت سدها، آبشار‌ها و مناطق گردشگری که رودخانه از کنار آن می‌گذرد غرق شده اند.

وی می‌گوید: فروردین ماه سال جاری، یک جوان ۳۰ ساله در سد چم گردلان شهر ایلام غرق شد. اردیبهشت ماه سال جاری نیز یک جوان دهلرانی در سد دویرج این شهرستان غرق شد و جسد وی پس از یک روز پیدا شد.

این مقام انتظامی همچنین می‌افزاید: در خرداد ماه امسال نیز رودخانه سیمره در استان ایلام، جوان سیروانی را حین شنا کردن به کام مرگ فرو برد که علت غرق شدن وی ناآشنا بودن به فنون شنا گزارش شده است. آبشار "اما" در شهرستان ملکشاهی هم خرداد ماه امسال حادثه آفرید و جان یک جوان ایلامی را گرفت.

سردار یاری در این باره می‌گوید: در پی اطلاع واصله مبنی بر یک مورد غرق شدن در پایین‌تر از آبشار «اما» در شهرستان ملکشاهی، بلافاصله اکیپی از مأموران انتظامی شهرستان در محل حاضر که در بدو ورود جنازه یک جوان را که داخل آب غرق شده بود مشاهده کردند.

او افزود: با تحقیقات از حاضران در محل و حسب اظهارات همراهان متوفی، مشخص شد که متوفی به همراه سه نفر از دوستانش از ایلام به سمت سد چم گردلان آمده و در منطقه ممنوعه اقدام به شناکردن نموده که در داخل آب غرق شده است.

تیرماه نیز خبر‌های ناخوشی از غرق شدگی جوانان در مناطق ممنوعه شنا در استان منتشر شد. سد چم گردلان در شهرستان ملکشاهی در دوم تیرماه یک جوان ایلامی را به کام مرگ برد که علت غرق شدن وی در آب پشت سد، ناآشنا بودن به فنون شنا و شنا کردن در منطقه ممنوعه اعلام شد.

در همین یکی دو هفته گذشته نیز سه جوان موسیانی در سد دویرج شهرستان دهلران، دو برادر در منطقه بولی چوار و یک جوان ۲۴ ساله در دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان به دلیل ناآشنا بودن به فنون شنا غرق شدند.

در بیشتر مناطقی که خطر غرق شدگی وجود دارد، تابلو‌های "شنا کردن در این مکان ممنوع است" مشاهده می‌شود، اما گویا برخی از جوانان و گردشگران به این تابلو‌ها بی توجه بوده و برای گذراندن لحظاتی خوش هرچند کوتاه، جان خود را از دست می‌دهند.
فنی‌ترین شناگر‌ها هم در مناطق ممنوعه غرق می‌شوند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به چند راهکار مفید در کاهش و یا جلوگیری از شنا کردن در مناطق ممنوعه و کاهش آمار غرق شدگی در استان ایلام گفت: در مناطق مهمی همچون سد چم گردلان، رودخانه سیمره و سد دویرج که بیشترین میزان غرق شدگی در استان را دارا هستند، ایجاد چند پایگاه امداد و نجات با چندین غریق نجات می‌تواند از بروز چنین اتفاقات ناگواری تا حد ممکن جلوگیری کند.

سرهنگ فرزاد یاسمی با بیان اینکه فنی‌ترین شناگر‌ها هم در مناطق غیرمجاز و ممنوعه که اکثراً جز مناطق گردشگری هم هستند غرق می‌شوند، افزود: متأسفانه جوانان و نوجوانان بدون توجه به هشدار‌های پلیسی و پیام‌های آموزشی در رسانه ها، برای لحظاتی تفریح کردن و شناکردن در مناطق گردشگری همچون رودخانه‌ها و آب پشت سد‌ها و ... با جان خود بازی کرده و جانشان را از دشت می‌دهند.

او تصریح کرد: شنا کردن در رودخانه‌ها و سد‌ها به دانستن و ندانستن اصول حرفه‌ای و اولیه شنا نیست. این مکان‌ها با توجه به نامشخص بودن عمق آب، چاله یا فرورفتگی ها، وضعیت حرارتی و برودتی آب، شرایط بدنی افراد و انقباض ماهیچه‌های پا و عضلات و قلب باعث سکته در آب شده لذا شنا کردن در این مکان‌ها هیچ ارتباطی به حرفه‌ای بودن افراد در شناکردن ندارد.

این مقام انتظامی همچنین به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی و ممنوعیت شنا در رودخانه ها، آب پشت سد‌ها و ... اشاره کرد و گفت: در رسانه‌های استانی به ویژه رسانه ملی می‌بایست به این مهم توجه ویژه‌ای شود چرا که با فرهنگ سازی مناسب و بیان خطرات ناشی از شنا کردن در چنین اماکنی و تشویق جوانان به شناکردن در استخر‌های سرپوشیده به جای رودخانه ها، می‌توان از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

سرهنگ یاسمی، نیم بها شدن بلیط استخر‌های سرپوشیده در استان، ایجاد استخر‌های روباز یا سرپوشیده در نقاط مختلف استان از جمله روستا‌ها و مناطق گردشگری استان، فنس کشی و جداسازی مناطق خطر در مناطق گردشگری، سالم سازی محیط‌های شنا و نصب تابلو‌های هشدار دهنده، استقرار تیم‌های غریق و نجات، امدادگران و فوریت‌های پلیس در اماکن مهم گردشگری در فصل تابستان که خطر غرق شدگی دارند از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که می‌توان از غرق شدگی جوانان در اماکن غیرمجاز شنا جلوگیری کرد.

حال با توجه به اینکه حضور گردشگران در مناطق گردشگری استان رو به افزایش است و هر لحظه امکان دارد خبر ناگواری از غرق شدگی یک جوان در آب رودخانه ها، آب پشت سد‌ها و ... کام خانواده‌ها را تلخ کند، ضروری است هرچه سریع‌تر علاوه بر فرهنگ سازی شنا نکردن در اماکن ممنوعه و خطرساز در استان، راهکار‌های پیشگیرانه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

 

برچسب ها: حوادث ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.