پلاک گذاری ۱۰ درصد دام استان همدان

تاکنون ۱۰ درصد دام استان همدان در طرح ملی هویت گذاری دام پلاک گذاری شده اند.

پلاک گذاری ۱۰ درصد دام استان همداننظرپور، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،گفت: تاکنون ۱۰ درصد دام سبک و سنگین استان همدان دارای پلاک هویتی شده اند.

در استان همدان امسال ۳۷۹ هزار راس دام سنگین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک داریم که روزانه ۱۵۰ تن گوشت قرمز از آن‌ها وارد بازار می‌شود.

نظرپور این طرح را در راستای جلوگیری از قاچاق گوشت و تنظیم قیمت آن در بازار دانست و گفت:هم اکنون ۱۰۰ هزار دام واحد‌های صنعتی استان در سامانه جامع هویت گذاری دام ثبت و پلاک گذاری شده اند.

او گفت:در این طرح تمام دام‌ها با دریافت کد ۱۵ رقمی در یک سامانه جامع ثبت می‌شوند.

او با بیان اینکه ثبت دام‌های سنگین تا پایان شهریور و دام‌های سبک تا پایان اسفند در این سامانه ادامه دارد، افزود: دامداران موظفند ظرف مدت مشخص شده دام‌های سبک خود را هویت دار کنند، در غیراینصورت دامشان به عنوان دام قاچاق کشف و ضبط می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان، هدف از اجرای طرح هویت دار شدن دام‌ها از طریق پلاک گوش را داشتن بانک اطلاعاتی دقیق جهت آمارگیری جمعیت دامی کشور، اصلاح نژاد دام، میزان تولید گوشت قرمز، شیرخام و جلوگیری از قاچاق دام بیان کرد.

نظرپور با توجه به ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در ۱۷ استان مرزی و استان قطب تولید گوشت قرمز کشور باید تمام دام‌های سبک و سنگین در این استان‌ها کد گذاری و دارای پلاک شوند.

او با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های کشور است که تولید گوشت قرمز آن بیشتر از نیاز استان است افزود: تمامی مالکان دامداری‌های دام سنگین استان در دو دوره سه ماهه و تمام دامداران دام سبک استان در چهار دوره سه ماهه باید دام‌های خود را پلاک گذاری کنند.

نظرپور از هماهنگی با شرکت‌های تعاونی کشاورزی، اتحادیه دامداران، و شرکت‌های نظام مهندسی برای کمک به دامداران برای پلاک گذاری دام‌ها به صورت کد‌های ۱۵ رقمی که به دو گوش دام زده می‌شود خبر داد و افزود: تمام مالکان دام استان باید اطلاعات دامی خود را در سامانه پنجره واحد دام کشور وارد کنند و با اجرای طرح تنها دام‌هایی که دارای این کد‌ها هستند قابل خرید و فروش و جابجایی هستند.

اواز تطبیق کد‌های دام با بارنامه‌هایی که از اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها صادر می‌شود خبر داد و اظهار داشت:اداره کل دامپزشکی استان همدان هم از این پس تنها برای دام‌هایی که پلاک دارند واکسیناسیون را انجام می‌دهد.
انتهای پیام/ا

پلاک گذاری و هویت بخشی ۱۰ درصد دام استان همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار