کارشناس سیاست خارجی گفت: باتوجه به منافع مشترک اروپا و آمریکا، تهران باید گام های مصمم تری بردارد.

به عملیاتی شدن تعهدات اروپا، خوشبین نیستم/اروپا اراده‌ی لازم برای ایستادگی در برابر آمریکا را ندارد/به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه کشورمان در هفته‌ای که گذشت به هلسینکی، استکلهم و اسلو سفر کرده و با مقامات ارشد این کشورها دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای با آنها رایزنی کرد.

محمد اخباری کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مواضع معتدل سوئد، نروژ و فنلاند در قبال  ایران دارند و می توان یکی از دلایل سفر وزیر امور خارجه را در این چارچوب ارزیابی کرد.

کارشناس سیاست خارجی افزود: سه کشور سوئد، نروژ و فنلاند به لحاظ اقتصادی و سیاسی علی رغم اینکه حجم سیاسی و جغرافیایی کوچکی در اتحادیه اروپا دارند، اما می‌توانند بلوک بزرگی با فرانسه تشکیل دهند. در حقیقت پاریس روزهای آتی و در جریان نشست گروه ۷ می‌تواند اهرم فشاری علیه آمریکا تلقی شود.

او خاطر نشان کرد: فنلاند کشور حاشیه‌ای اتحادیه اروپا به شمار می رود و عضو برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» هم نیست، اما حداقل به دو دلیل، ظریف به این کشور سفر کرد؛ نخست آنکه هلسنیکی در روز‌های آینده میزبان اجلاس وزرای خارجه و دفاع کشور‌های عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد:دومین دلیل سفر ظریف به فنلاند، ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای اروپا است. از این رو، ظریف می‌توانست در هلسنیکی پیرامون  تحولات مرتبط با برجام گفت‌وگو‌هایی انجام دهد، زیرا به تازگی آنها، آمادگی خود را برای پیوستن به سازوکار «ابزار حمایت از مبادلات تجاری، اینستکس» اعلام کرده اند.

اخباری با اشاره به بد عهدی اروپا در انجام تعهداتشان، گفت:خوشبین نیستم که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند، چراکه اروپا اراده‌ی لازم را ندارد تا در مقابل آمریکا ایستادگی کند، چراکه اروپا و ایالات متحده در برخی از موارد منافع مشترکی دارند.


بیشتر بخوانید:اروپا پس از گام دوم برجامی ایران هم هیچ حرکت جدی انجام نداده است 


او خاطر نشان کرد:باید بتوانیم در جهت اعمال حاکمیت و برداشتن گام‌های خود مصمم باشیم تا بتوانیم به درستی درعرصه جهانی به ایفای نقش بپردازیم.

انتهای پیام/

اروپا اراده‌ی لازم برای ایستادگی در برابر آمریکا را ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار