یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر ظریف به پکن در راستای ایجاد استقلال در تصمیم گیری روابط چین انجام می گیرد

کارشناس سیاست خارجی گفت:سیاست رسمی دولت چین آن‌ها را علاقه‌مند به استمرار روابط با ایران نشان می‌دهد، ولی این موضوع صرفا در گفتمان محقق نمی‌شود.

سفر ظریف به پکن در راستای ایجاد استقلال در تصمیم گیری روابطبا دنیای پیرامون آن ها انجام می گیرد/به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد روز دوشنبه پس از بازگشت از فرانسه در صدر هیاتی سیاسی عازم چین شد. ظریف در ادامه سفر خود به منطقه شرق آسیا پس از چین، راهی ژاپن و مالزی خواهد شد و با مقامات این دو کشور در مورد مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین المللی رایزنی خواهد کرد.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:طی ۱ سال اخیر چین علی رغم انتظاری که از آن می‌رفت، تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی از جمله تحریم های آمریکا علیه ایران، قرار گرفته است و این موضوع می‌تواند بر روابط ۳۸ ساله و مستحکم تهران و پکن، آثار منفی داشته باشد.

او افزود: از چین انتظار می رفت که با وجود فشار‌های آمریکا، به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی و کشور‌ی که در راس اقتصاد دنیا قرار دارد، تحت تاثیر فشار‌های واشنگتن قرار نگیرد و همین مسئله باعث دلخوری ایران شده است.


بیشتر بخوانید:روابط تهران و پکن نفوذ ترامپ بر اتحادیه اروپا را کاهش می‌دهد/ ایران از مهمترین محور‌های مذاکرات سران گروه ۷ خواهد بود 


یزدان پناه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین، گفت: در حقیقت این سفر به طور غیر مستقیم حاوی این پیام به مقامات عالی رتبه چینی است که مستقلانه در خصوص روابطشان با دنیای پیرامون تصمیم بگیرند.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: از کشوری مانند چین انتظار می‌رود که در هیچ یک از فرآیند‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی خود تحت تاثیر آمریکا و سیاست‌های آن در قبال دیگر کشور‌ها از جمله ایران قرار نگیرد.

یزدان پناه گفت:چینی‌ها تمایلی ندارند که روابطشان با ایران تحت تاثیر آمریکا قرار بگیرد و این موضوع را در گفتمان و موضع گیری مقامات عالی رتبه پکن در خصوص برجام می‌بینیم.

کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: در واقع  آمریکایی‌ها با خروج از برجام تلاش کردند تا زمینه را برای فشار‌های مضاعف و شکننده بر تهران زیادتر کنند و در این مسیر انتظار داشتند کشور‌هایی مانند چین، روسیه و متحدان اروپایی آنها هم همسو و همگام با آن‌ها باشند، اما پکن در موضع گیری های رسمی خود برخلاف این موضوع را اثبات کرد.

او اضافه کرد: انتظار می‌رود که چینی‌ها همچنان بر پایداری برجام مصمم باشند، چراکه این توافقنامه با همه کم و کاستی‌ها و ضعف هایش باز هم مطلوب است، در واقع چینی علاقمند نیستند که برجام با تلخی با پایان رسد و نمی‌خواهند تحت فشار‌های بین المللی مجبور شوند به طور کامل از برجام خارج شود.

یزدان پناه گفت: سیاست رسمی دولت چین آن ها را آن‌ها علاقه‌مند  به استمرار روابط با ایران نشان می دهد ولی این موضوع صرفا در گفتمان محقق نمی‌شود.

کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد:انتظاری که ایران از کشور بزرگ و قدرتمندی به نام چین دارد این است که آن‌ها روال گذشته خود را استمرار داهند و تلاش کنند روابط خود را با ایران بدون دخالت آمریکا، ارتقا دهند.

او با اشاره به سفر ظریف به پکن، تصریح کرد:به نظر من سفر وزیر امور خارجه کشورمان  به چین شاید بتواند در عملکرد و رفتار آن ها در تجدید نظر اپکن در روابطشان با ایران تاثیر داشته باشد.

یزدان پناه با اشاره به تاثیر چین در عملیاتی شدن تعهدات اروپایی ها، گفت:چینی‌ها به محافظه کاری معروف هستند و شرایط این کشور در عرصه اقتصاد جهانی و نیاز شدید آن‌ها به بازار بزرگ و معتبر از جمله بازار اروپا و آمریکا، دست آن‌ها را بیشتر از چیزی که  تصور کنیم، می‌بندد و همین مسئله منجر به احتیاط دولتمردان چین در روابطشان با حوزه‌های بزرگ اقتصادی از جمله اتحادیه اروپا است.

کارشناس سیاست خارجی  ادامه داد:چین اگر احساس کند، موضع گیری آن‌ها به روابط تعریف شده اقتصادی، تجاری و بازرگانی شان با کشور‌هایی مانند اروپا لطمه می زند، ورود نمی‌کند، ولی اگر احساس کند که موضع گیری شان تاثیری در روابط شان ندراد، ممکن است در برخی مسائل ازاروپا بخواهد تحت فشار آمریکا تصمیم نگیرد و تعهدات خود را به مرحله عملیاتی شدن برساند تا روابط فعلی در خصوص برجام، ایران و متحدان اروپایی بیشتر از این تیره و تار نشود.

او در پایان تاکید کرد:باید بدانیم که چینی‌ها کاملا تابع شرایط هستند و روح محافظه کاری حاکم بر ساختار سیاست خارجه پکن به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که خیلی مقتدارنه وارد مباحث بین المللی شوند.

انتهای پیام/

روابط پکن و تهران ادامه دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار