به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،قدرت اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص تردد زوار اربعین گفت: در مراسم اربعین سال ۱۳۹۸ با توجه به توافق به عمل آمده بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق، زائران می توانند از تاریخ ۱۳۹۸/۶/۱۹ ( ۱۰ محرم ۱۴۴۱ ) لغایت ۱۳۹۸/۸/۷ ( ۳۰ صفر ۱۴۴۱) بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد کشور عراق شوند.
او با تأکید براینکه لغو روادید صرفاً برای بازه زمانی مذکور قابل اجرا خواهد بود و خارج از این محدوده زمانی زائران موظف به اخذ روادید از طریق دفاتر زیارتی هستند، افزود: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) جهت تشرف به زیارت اربعین، ثبت نام در سامانه سماح الزامی است و با توجه به اتصال این سامانه به سامانه نیروی انتظامی، صرفاً به زائرینی که در سامانه سماح ثبت نام نموده باشند اجازه خروج داده خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین ضمن اشاره به این نکته که در هنگام ثبت نام وارد نمودن اطلاعات موارد ستاره دار اجباری می باشد، ادامه داد: اطلاعات هویتی زائرین با استعلام از سازمان ثبت احوال، در سامانه سماح نمایش داده می شود؛ لذا چنانچه این عزیزان مغایرتی در اطلاعات خود مشاهده کردند به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه فرمایند.
طمیمیان گفت: ثبت نام قطعی زائران منوط به پرداخت هزینه های مصوب در سامانه بوده و کلیه موارد لازم جهت اطلاع رسانی به شماره همراه ثبت شده در سامانه ارسال می گردد؛ لذا باید در ثبت شماره تلفن همراه نهایت دقت را به عمل آورد و شماره گذرنامه را با حرف لاتین ابتدای آن ثبت نمود.
او ادامه دادگفت: در صورت انصراف، هزینه ثبت نام پس از کسر خسارت مربوطه صرفاً به فرد منصرف و از طریق تمامی شعب بانک ملی مسترد خواهد شد.
امکان انصراف تا ۲ روز قبل از تاریخ اعزام امکان پذیر است و پس از آن سامانه اجازه انصراف نخواهد داد؛ طمیمیان با اعلام این خبر افزود: ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه های مصوب به منزله قرار گرفتن تحت پوشش خدمات بیمه ای و درمانی در داخل خاک عراق خواهد بود، از این روی زائرین گرامی باید پس از ثبت نام، رسید را از سامانه سماح دریافت و شرایط و تعهدات بیمه را مطالعه نمایند.
او گفت: زائران کربلا توجه داشته باشند، جهت پرداخت هزینه های مصوب صرفاً از طریق درگاه پرداخت الکترونیک سامانه سماح اقدام نمایند و از پرداخت هرگونه وجه دیگری چه به صورت نقدی و یا هر روش دیگر جداً خودداری نمایند.
شایان ذکر است ثبت نام در سامانه سماح رایگان بوده و هزینه هایی که دریافت می شود صرفاً جهت خدمات درمانی و بیمه ای زائرین است که مجموعاً ۲۲۰,۰۰۰ ریال می باشد.
همچنین چنانچه زائرین جهت ثبت نام به دفاتر زیارتی مراجعه نمایند مبلغ ۳۰,۰۰۰ ریال به عنوان حق الزحمه ثبت نام بر هزینه خدمات درمانی و بیمه ای افزوده و در مجموع مبلغ ۲۵۰,۰۰۰ ریال اخذ خواهد شد؛ بدیهی است دریافت هرگونه وجهی به صورت نقدی و بیشتر از هزینه مصوب غیرقانونی می باشد.
گفتنی است با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی تمامی مسئولان، دستگاه های اجرایی و مردم منطقه همچون سال های گذشته برای خدمت رسانی و پذیرایی و پذیرش زائرین در آمادگی کامل به سر می برند.
انتهای پیام/ د