کارشناس مسائل اروپا گفت: پس از اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در برجام شاهد حرکت جدی از جانب کشورهای اروپایی نبودیم.

ظریف با سفر به کشور‌های اروپایی؛ به دنبال نمایش ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا است/سفر ناگهانی ظریف به فرانسه به دلیل اهمیت جایگاه پاریس در شورای امنیت سازمان ملل به منظور مقابله با اقدامات واشنگتن ارزیابی می‌شود/ اروپایی‌ها  به دنبال راه میانه ای بین خواسته‌های حداکثری ایران و کمپین فشار حداکثری آمریکا/فرانسه پس از گام دوم تهران، هیچ حرکت جدی از جانب کشور‌های اروپایی مشاهده نشد/اروپا تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته استبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سفر ناگهانی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس در آستانه نشست سران گروه۷ مهم ارزیابی شده است، در واقع سرنوشت برجام، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ سوریه و بحران یمن مسائلی هستند که ایران را به یکی از محور‌های گفت‌وگو‌های سران گروه ۷ کشور صنعتی و ثروتمند جهان در جنوب غربی فرانسه بدل کرده است.

تنها ۱۶ روز دیگر تا پایان مهلت ۶۰ روزه دوم ایران برای ایفای تعهدات مورد نظرش توسط اروپا در چارچوب برجام باقی مانده است، این فرصت در پایان نشست آتی سران گروه ۷ در فرانسه که تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت، به ۱۰ روز می‌رسد.

حیدرعلی مسعودی استادیار روابط بین الملل و کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سفر ظریف به فرانسه را می‌توان در ادامه آن تور دیپلماتیک وزیر امور خارجه به کشور‌های منطقه، اروپایی و همچنین سفر به ژاپن که پس از پاریس انجام خواهد شد، تحلیل کرد که یکی از اهداف این سفر‌ها نشان دادن ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا بر ضد وزیر خارجه تهران است.

او ادامه داد: در حقیقت این مانور دیپلماتیک ظریف با سفر به کشور‌های اروپایی، نشان می‌دهد که برخلاف خواسته‌های آمریکا هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های دیپلماتیک وزیر خارجه کشورمان وجود ندارد.

مسعودی با اشاره به دیگر اهداف سفر وزیر امور خارجه تهران از سفر به اروپا، خاطر نشان کرد: ظریف با قصد تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک تهران در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح جهان، تلاشی که ایران برای یارگیری بین المللی و همراه سازی کشور‌ها با خودش انجام می‌دهد، همچنین ریاست آمریکا بر شورای امنیت از اول سپتامبر امسال (حدود ۱۰ روز دیگر) انجام می شود و در اینجا نقش فرانسه بسیار برجسته می‌شود.


بیشتر بخوانید:استقبال اروپا از سفر ظریف خبر از همراه نبودن آنها با تحریم‌های آمریکا علیه تهران دارد 


کارشناس مسائل اروپا افزود: فرانسه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و می‌تواند در ایجاد مانع برای اقدامات تنش‌زا و خصمانه آمریکا نقش مهمی بازی کند.

او تاکید کرد: سفر ناگهانی ظریف به فرانسه ناظر بر اهمیت جایگاه پاریس در شورای امنیت برای مقابله با اقدامات واشنگتن است؛ در واقع ایران به دنبال کاهش تنش‌ منطقه است، در حقیقت اروپایی‌ها نسبت به امنیت عبور و ناوبری دریایی در خلیج فارس نگرانی زیادی دارند، چراکه بخش مهمی از انرژی آن‌ها از آنجا می‌گذرد.

کارشناس مسائل اروپا گفت: نگرانی‌های اروپایی‌ها یک بهانه و بستری خوبی است تا  ایران دغدغه‌های آن‌ها را پیوند بزند با تلاش‌هایی که تهران برای کنترل تنش‌ها با کشور‌های عربی می‌کند؛ در واقع سفر وزیر امور خارجه به پاریس در آستانه اجلاس گروه ۷ است،  رابطه‌ای وجود دارد بین شکاف‌ها و تنش‌های دیپلماتیک و سیاسی که بین آمریکا با کشور‌های اروپایی بویژه فرانسه در حال شکل گیری است و آن فرصتی که ایران می‌تواند برای کاهش تنش‌ها با اروپا و وادار سازی اروپا به انجام تعهدات خود در قالب برجام وارد کند.

مسعودی گفت: اروپایی‌ها در تلاش هستند که بین خواسته‌های حداکثری ایران و کمپین فشار حداکثری آمریکا، یک راه میانه‌ای باز کنند.گفته می‌شود طرح رئیس جمهور فرانسه این است که آمریکا بخشی از تحریم های خود را  کاهش دهد و از طرف دیگر هم هم ایران حاضر به مذاکره با واشنگتن شود.

او با اشاره به رویکرد اروپا به ویژه فرانسه پس از اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: فرانسه صرفا به اعلام موضع ابراز نگرانی خود از کاهش تعهدات تهران، بسنده کرده است، در واقع ما شاهد حرکت جدی از جانب کشور‌های اروپایی و فرانسه نیستیم.

مسعودی اظهار کرد: اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که بایستی تا زمان انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا یک سیاست صبر و انتظار را دنبال کنند، در حقیقت اتحادیه اروپا نمی‌خواهد تهران را گوشه رینگ قرار بدهد و همراه سیاست های واشنگتن باشد تا ایران محدودیت‌های فعلی بر برنامه هسته‌ای خود را کامل کنار بگذارد، همچنین آنها به صورت خنثی با کشور ما رفتار می‌کنند تا تهران بدون هیچ گونه محافظه کاری اقدامات خود را برای کاهش تعهداتش انجام دهد.

کارشناس مسائل اروپا با با اشاره به گام سوم ایران، گفت: اگر کشور ما بخواهد سانتریفیوژ‌های خود را در ابعاد کم یا زیاد تست کند و زمان گریز هسته‌ای به شکل معنا داری کاهش پیدا کند، در آن صورت فرانسه به طور کامل با آمریکا همراهی خواهد کرد.

او ادامه داد: شکاف بین اروپا و آمریکا از جمله جنگ اقتصادی، جنگ تجاری، مسائل تعرفه ای، مسائل محیط زیستی، منطقه‌ای بسیار زیاد است و در حال حاضر میزان اختلافات و شکاف‌های سیاسی دیپلماتیک بین پاریس و واشنگتن انقدر وسیع است که دیگر سناریوی پلیس خوب و بد مطرح نیست.

انتهای پیام/

شکاف اروپا و آمریکا بسیار زیاد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۵۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی به غرب اعتمادی نیست
آخرین اخبار