به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فربد رهنما با اشاره به آزاد بودن تبلیغات امور پزشکی در اینستاگرام افزود: تمام شاغلان حرفه پزشکی و وابسته میتوانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغ در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام اقدام کنند.
بیشتر بخوانید: سودجویی پزشکان با انتشار تصاویر برهنه بیماران/ دلیل عدم نظارت بر تبلیغات در اینستاگرام چیست؟
وی با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و امور پزشکی در فضای اینستاگرام افزود: در حال حاضر دغدغه اصلی نظارتی ما تبلیغات غیر مجاز امور پزشکی در فضای مجازی بویژه اینستاگرام است که البته بخشی از آن توسط افراد و مراکز فاقد صلاحیت انجام میشود. این تبلیغات میتواند موجب بروز مشکلات عدیدهای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفهای جامعه پزشکی نیست.
رهنما با تاکید بر اینکه مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی محل تبلیغ است که پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته میکند، گفت: فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است به این معنی که اگر فردی بخواهد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی کند، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است.
وی ادامه داد: این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر میشود و این در حالی است که بسیاری از افراد بدون اخذ مجوز در فضای مجازی اقدام به تبلیغات امور پزشکی میکنندکه یکی از معضلات جدی نظام سلامت است.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: تبلیغ در تمام شبکههای اجتماعی فضای مجازی، مشمول قانون و نظارت مستقیم سازمان نظام پزشکی است و اگر پزشکی بخواهد در فضای اینستاگرام تبلیغ کند، باید مطابق قانون با مراجعه به سازمان نظام پزشکی منطقهای که کار میکند، درخواست مجوز تبلیغات کند.
رهنما اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی مربوطه با در نظرگرفتن پروانه طبابت و نوع درخواست فرد متقاضی و در چهارچوب قوانین و ضوابط مربوطه، مجوز تبلیغات را صادر میکند.
وی اضافه کرد: اگر پزشک یا یک مرکز درمانی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغ کرده باشد به هیاتهای انتظامی سازمان نظام پزشکی و اگر تبلیغ توسط افراد غیرپزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده میشود.
رهنما، همچنین در زمینه تبلیغاتی که هویت صاحب صفحه در اینستاگرام مشخص نباشد، اظهار داشت: تخلفات تبلیغاتی این صفحات به پلیس فتا و مراجع قضایی اعلام میشود.
مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رصد تبلیغات فضای مجازی بویژه تبلیغات پزشک نماها، توسط این سازمان از سال گذشته آغاز شده است؛ گفت: اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته و ۲۱۰ شعبه سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور فعال کردیم که همکاری مناسبی از سوی جامعه پزشکی، سازمانهای نظام پزشکی و پلیس فتا صورت گرفته است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/