فولکس‌واگن قورباغه‌ای اولین بار در سال ۱۹۳۸ با نام «فولکس‌واگن تیپ یک» (Volkswagen Type One) تولید شد و هدف ساخت آن تولید خودرویی بسیار خوش‌قیمت و جادار با سرعت مناسب بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  صنعت خودروسازی چیزی بیشتر از یک قرن قدمت دارد و گذشت سال‌ها خودرو‌ها را با زندگی مردم عجین کرده است. به‌همین دلیل نیز کافی است تا پا بیرون از منزل بگذاریم و چشم‌مان به هزاران خودروی رنگ‌و‌وارنگ بیافتد که در خیابان‌ها درمقابل‌مان رژه می‌روند.

در نتیجه خودرو تنها به‌عنوان وسیله‌ای آهنی که اسباب حمل‌و‌نقل انسان را فراهم می‌کند شناخته نمی‌شود و مالکین زیادی را سراغ داریم که به‌خودروی خود عشق می‌ورزند و حسابی هوایش را دارند.


بیشتربخوانید: اولین "پورشه" تاریخ این شکلی بود (عکس)


این امر باعث شده تا خاطره‌های خوبی از خودرو‌ها در ذهن‌مان ماندگار شود و خودرو‌های قدیمی زیادی را سراغ داشته باشیم که گذشت زمان آن‌ها را به خودرو‌های خاطره‌سازی تبدیل کرده است. یکی از معرو‌ف‌ترین این خودرو‌ها که در میان ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی دارد و مردمان دیگر کشور‌ها نیز حسابی آن را می‌شناسند خودروی فولکس‌واگن قورباغه‌ای است.

جالب است بدانید فولکس‌واگن قورباغه‌ای را مردم دیگر کشور‌ها با نام فولکس‌واگن بیتِل (Volkswagen Beetle)، (فولکس‌واگن سوسک) نیز می‌شناسند و همان گونه که از نام این خودرو پیدا است شرکت معظم فولکس‌واگن ساخت و تولید آن را بر عهده داشته است. فولکس‌واگن قورباغه‌ای اولین بار در سال ۱۹۳۸ با نام «فولکس‌واگن تیپ یک» (Volkswagen Type One) تولید شد و هدف ساخت آن تولید خودرویی بسیار خوش‌قیمت و جادار با سرعت مناسب بود و همین ایده باعث محبوبیت فولکس‌واگن قورباغه‌ای شد.

این خودرو محبوبیتی بیشتر از حد انتظار داشت و باعث شد تا مدل‌های مختلفی از آن را در بازار شاهد باشیم، فولکس‌واگن قورباغه‌ای از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ به‌صورت انبوه تولید شد و یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌های تاریخ صنعت‌خودروسازی به‌حساب می‌آید.

با این حساب باتوجه به خاطره‌های خوشی که ما ایرانی‌ها از فولکس‌واگن قورباغه‌ای داریم و انواع مختلفی که از این خودرو تولید شده است در ادامه خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به جذاب‌ترین مدل‌های فولکس واگن قورباغه‌ای داشته باشیم.

فولکس‌واگن قورباغه‌ای مدرن کروکی (Modern Convertible Beetle)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

تولید فولکس‌واگن قورباغه‌ای در بازه‌زمانی ۶۵ سال انجام شد و کاملاً منطقی است که در این مدت‌زمان، فولکس‌واگن، نسخه‌ای کروکی نیز از این خودروی قورباغه‌ای روانه بازار کند. مدل کلاسیک فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی طرفداران زیادی پیدا کرد و به یکی از جذاب‌ترین مدل‌های این خودرو تبدیل شد. در نتیجه در سال ۲۰۱۳ فولکس‌واگن دستی به سروروی فولکس‌واگن قورباغه‌ای کلاسیک کروکی کشید و مدل مدرن و جدید این خودرو را معرفی کرد.

مدل جدید فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی به‌لحاظ طراحی دستخوش بهینه‌سازی‌های زیادی شده بود و به لحاظ فنی نیز با پیشرانه‌های مختلفی عرضه شد تا نظر طرفداران این خودروی کلاسیک را به‌خود جلب کند. این خودرو نسبت به مدل کلاسیک خود از قدرت بیشتری برخوردار بود و به‌رغم طراحی مدرن و امروزی، سبک‌و‌سیاق طراحی کلاسیک فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی در آن رعایت شده بود.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای اصلی (THE ORIGINAL Beetle)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

همه‌چیز از اولین مدل فولکس‌واگن قورباغه‌ای شروع شد و این مدل از فولکس‌واگن را در ایران بیشتر از دیگر مدل‌های آن شاهد بودیم، در نتیجه امکان ندارد از جذاب‌ترین فولکس‌واگن‌های قورباغه‌ای صحبت کنیم و اشاره‌ای به مدل اصلی این خودرو خاطره‌انگیز نداشته باشیم. جالب است بدانید مدل اصلی این خودرو به‌لحاظ تولید نیز رکورد‌های زیادی را در صنعت خودروسازی جابجا کرده است و اولین دستگاه از فولکس‌واگن قورباغه‌ای اصلی در سال ۱۹۳۸ ساخته شد و تولید این خودرو از آن زمان تا سال ۲۰۰۳ ادامه پیدا کرد و در این سال آخرین دستگاه از مدل اصلی فولکس‌واگن قورباغه‌ای در مکزیک تولید شد.

همان‌گونه که اشاره کردیم دلایل زیادی برای محبوبیت مدل اصلی فولکس‌واگن قورباغه‌ای وجود دارد و یکی از مهم‌ترین این دلیل‌ها نگهداری و تعمیر راحت این خودرو است. از طرف دیگر اگر از ریش‌سفید‌های فامیل بپرسید حتماً به شما می‌گویند که فولکس‌واگن قورباغه‌ای انصافاً رانندگی راحتی نیز داشت و این موارد باعث شد تا تعریف و تمجید‌های این خودرو دهان‌به‌دهان میان طرفداران خودرو بچرخد و آوازه‌ای جهانی را برای مدل اصلی فولکس‌واگن قورباغه‌ای شاهد باشیم.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای با‌ها (BAJA BEETLE)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

برای شما از رانندگی راحت و دلچسب فولکس‌واگن قورباغه‌ای گفتیم و شاید جالب باشد بدانید محبوبیت این خودرو به‌جایی رسید که این خودرو به مسابقه‌های رالی نیز راه پیدا کرد. جالب اینجاست که فولکس‌واگن قورباغه‌ای یک خودروی معمولی برای مسابقه‌های رالی نبود و در این مسابقات حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

در نتیجه در دهه ۷۰ میلادی علاقه‌مندان مسابقات رالی دستی به سروروی فولکس واگن قورباغه‌ای کشیدند و مدلی از آن را با نام «باها» روانه پیست‌های رالی کردند. پس از دهه ۷۰ میلادی دوران شکوه فولکس‌واگن قورباغه‌ای در میادین رالی به پایان رسید، اما امکانات این خودرو باعث شد تا هنوز هم گاهی اوقات در مسابقه‌های رالی غیررسمی شاهد مدل‌هایی از فولکس‌واگن قورباغه‌ای باشیم که مخصوص رالی بهینه‌سازی شده‌اند.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای سوپر (THE SUPER BEETLE)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

این خودرو در‌واقع نسخه بزرگ‌تر فولکس‌واگن قورباغه‌ای به‌حساب می‌آید و به لحاظ فنی نیز شاهد بهینه‌سازی‌هایی بود. فولکس‌واگن قورباغه‌ای سوپر به‌لحاظ طراحی تفاوت‌های چندانی با مدل اصلی این خودرو نداشت و به همین دلیل نیز جذابیت‌های بصری این خودرو نمی‌توانست نظر طرفداران را جلب کند. اما در کمال تعجب نسخه بزرگ‌تر فولکس‌واگن قورباغه‌ای به‌فروش چشمگیری در بازار دست پیدا کرد.

اگر خاطرتان باشد پیشرانه فولکس‌واگن قورباغه‌ای در قسمت عقب خودرو تعبیه شده بود و به همین دلیل نیز کاپوت جلوی این خودرو در‌واقع نقش صندوق را بازی می‌کرد تا راننده و سرنشین‌ها داخل آن لوازم بگذارند. به‌این ترتیب از آنجایی که فولکس‌واگن قورباغه‌ای سوپر ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نسخه معمولی این خودرو داشت، صندوق جلوی آن هم بزرگ‌تر بود و این قضیه به محبوب‌تر شدن مدل سوپر این خودرو کمک زیادی کرد.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی اصلی (Original Convertible Beetle)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

در بالا برای شما از مدل مدرن فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی گفتیم، در این قسمت نیز نوبت به مدل اصلی این خودرو رسیده است. داستان تولید مدل کروکی فولکس واگن قورباغه‌ای به افزایش علاقه طرفداران خودرو به اتومبیل‌های بدون‌سقف و روباز برمی‌گردد، این علاقه فولکس‌واگن را به این فکر انداخت تا در دهه ۶۰ میلادی مدل کروکی این خودروی محبوب را روانه بازار کند.

فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی بیشتر از چیزی که فولکس‌واگن فکر می‌کرد در میان هواداران خودرو محبوب شد و کار به‌جایی کشید که دیگر بزرگان خودروسازی نیز به‌فکر ساخت مدل‌های بیشتری از خودرو‌های کروکی بیافتند. جالب اینجاست که رقبای فولکس‌واگن خودرو‌های کروکی جذاب‌تری را روانه بازار کردند، اما محبوبیت فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی به‌اندازه‌ای بود که در زمان خودش هیچ خوردوی کروکی چنین محبوبیتی را پیدا نکرد.

این خودرو توانست نظر راننده‌هایی که به خودرو‌های کروکی علاقه نداشتند را نیز به‌خود جلب کند و این قضیه نیز افزایش محبوبیت فولکس‌واگن قورباغه‌ای کروکی را به‌دنبال داشت.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای هِربی لاو باگ (HERBIE THE LOVE BUG)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

در ابتدا برای شما از تأثیر صنعت خودروسازی در زندگی انسان‌ها گفتیم و همان‌گونه که حتماً درجریان هستید خودرو‌ها به فرهنگ مردم کشور‌های مختلف نیز راه پیدا کرده‌اند و تاکنون فیلم‌های زیادی با محوریت خودرو‌ها ساخته شده‌اند. در این زمینه برای مثال می‌توان به مجموعه فیلم‌های سریع و‌خشن اشاره کرد که نسخه‌های آن یکی پس از دیگری رکورد فروش را جابجا می‌کند. جالب است بدانید محبوبیت فولکس‌واگن در میان مردم کشور‌های مختلف باعث شد تا این خودرو به شخصیتی مهم در یک فیلم سینمایی تبدیل شود.

فولکس‌واگن قورباغه‌ای بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید در فیلم‌های سینمایی مختلف حضور داشته است، اما مهم‌ترین این فیلم‌ها را می‌توان فیلم «هربی»، (Herbie)، محصول سال ۱۹۶۸ دانست. فولکس‌واگن قورباغه‌ای در این فیلم نقش اول را بر عهده دارد و در قالب یک خودروی مهربان و هوشمند به انسان‌ها کمک می‌کند.

این فیلم ساخت شرکت معروف والت دیزنی بود و سازندگان آن که به‌خوبی از محبوبیت فولکس‌واگن قورباغه‌ای باخبر بودند، این خودرو را برای این فیلم انتخاب کردند. از طرف دیگر از آنجایی که فیلم «هربی» با محوریت نوجوان‌ها و کودکان ساخته می‌شد، انتخاب فولکس‌واگن قورباغه‌ای به‌عنوان خودرویی که طراحی آن با سلیقه کودکان سازگاری دارد نیز انتخاب کاملاً منطقی نظر میرسد. لازم به‌ذکر است مدل اصلی خودرویی که در این فیلم استفاده شد فولکس‌واگن قورباغه‌ای باگ (حشره) (Bug BEETLE)، است که در ادامه به این خودرو نیز اشاره خواهیم کرد.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای جدید (The New Beetle)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

آوازه فولکس‌واگن قورباغه‌ای عمر تولید این خودرو را به دهه ۹۰ میلادی کشاند، اما انصافاً باید گفت طراحی خودرو‌ها در آن زمان تغییرات زیادی نسبت به مدل اصلی فولکس‌واگن قورباغه‌ای پیدا کرده بود و به همین دلیل نیز فولکس‌واگن، مدل جدیدی از خودروی قورباغه‌ای خود را با طراحی تازه و نسبتاً متفاوت روانه بازار کرد.

طبق معمول باز هم طراحی این مدل جدید از فولکس‌واگن قورباغه‌ای به دل هواداران خودرو نشست و شاهد فروش خوب مدل جدید این خودرو بودیم. ناگفته نماند فولکس‌واگن تنها به لحاظ زیبایی و طراحی دستی به سر فولکس‌واگن قورباغه‌ای نکشیده بود و این خودرو به‌لحاظ زیباشناختی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و در عرض تنها ۷.۳ ثانیه به سرعتی برابر با یک‌صد کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کرد.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای توربو اس (Volkswagen Beetle Turbo S)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

اگر خاطرتان باشد در این فهرست به «فولکس‌واگن قورباغه‌ای باها»، اشاره کردیم که برای مسابقات رالی بهینه‌سازی شده بود و برای شما گفتیم که این خودرو طرفداران زیادی در مسابقات رالی پیدا کرد. در نتیجه فولکس‌واگن که موفقیت خودروی قورباغه‌ای خود را در مسابقه‌های رالی دیده بود به فکر ساخت مدل حرفه‌ای‌تر این خودرو برای راندن در سرعت‌های زیاد افتاد. خودرویی که از آن صحبت می‌کنیم با نام فولکس‌واگن قورباغه‌ای توربو اس، نامیده شد و پیشرانه‌ای از نوع ۱.۸T را در آن شاهد بودیم.

به لطف این پیشرانه و بهینه‌سازی‌هایی که در فولکس‌قورباغه‌ای توربو اس اعمال شده بود این خودرو به مسابقه‌های اتومبیل‌رانی هم راه پیدا کرد و در دنیای سرعت نیز حرف‌های زیادی را مطرح کرد.

فولکس‌واگن قورباغه‌ای توربو اس در عرض ۶.۷ ثانیه چیزی نزدیک به یک‌صد کیلومتر سرعت می‌گرفت و به‌راحتی به سرعتی حدود ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کرد که چنین سرعتی برای این خودرو واقعاً چشم‌گیر به‌نظر می‌رسید.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای با ظاهری مدرن (volkswagen beetle Modern)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

حتماً شما هم واژه نوستالژی به گوش‌تان خورده است و می‌دانید که این واژه از احساسی غم‌انگیز همراه با شادی به اشیا، اشخاص و موقعیت‌های گذشته حکایت دارد. انصافاً باید گفت فولکس‌واگن قورباغه‌ای مصداق کامل نوستالژی است و به همین دلیل نیز طرفداران زیادی وجود داشتند که به‌رغم پیشرفت‌های فناوری، باز هم دل‌شان برای همان فولکس‌واگن قدیمی و جذاب تنگ شده بود.

به‌همین دلیل نیز فولکس‌واگن برای اینکه دل هواداران خودروی قورباغه‌ای کلاسیک خودش را بدست آورد در سال ۲۰۱۲ یک مدل دیگر از فولکس‌واگن قورباغه‌ای را با طراحی نسبتاً مدرن روانه بازار کرد. این خودرو به لحاظ طراحی به ریشه‌های اصلی فولکس‌واگن قورباغه‌ای پایبند مانده بود و به همین دلیل نیز به‌سرعت به یکی از خودرو‌های پرفروش فولکس‌واگن تبدیل شد.

فولکس‌واگن مدعی بود طراحان این برند سعی زیادی انجام دادند تا حالت نوستالژی و خاطره‌انگیز فولگس‌واگن قورباغه‌ای اصلی در مدل مدرن و ۲۰۱۲ این خودرو نیز حفظ شود. به این نکته هم اشاره کنیم که فولکس‌واگن قورباغه‌ای مدرن به‌لحاظ امکانات حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و کلاچ دوگانه، جعبه‌گیربکس خودکار و پیشرانه «تی. دی. آی» (TDI) را می‌توان از ویژگی‌های فنی این خودروی زیبا و دوست‌داشتنی نام برد.


فولکس‌واگن قورباغه‌ای باگ (volkswagen beetle Bug)

جذاب‌ترین فولکس واگن‌های تاریخ که شاید ندیده اید + تصاویر

در بالا برای شما از «فولکس‌واگن قورباغه‌ای هِربی لاو باگ» گفتیم و در همان‌جا وعده دادیم که به مدل اصلی این خودرو، فولکس‌واگن قورباغه‌ای باگ، اشاره کنیم. این خودرو به لحاظ طراحی و ظاهر به‌عنوان یکی از معروف‌ترین فولکس‌واگن‌های قورباغه‌ای شناخته می‌شود و بیراه نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم فولکس‌واگن قورباغه‌ای باگ، معروف‌ترین خودرو در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آید.

در این قسمت به پایان فهرست جذاب‌ترین فولکس‌واگن‌های قورباغه‌ای رسیدیم، از آنجایی که از یکی از خاطره‌انگیزترین خودرو‌هایی خارجی صحبت می‌کنیم که در ایران هم طرفداران زیادی دارد، مطمئن هستیم شما هم خاطره‌های خوشی را از این خودرو‌های قورباغه‌ای بامزه و دوست‌داشتنی به‌یاد دارید. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات برای ما و دیگر خواننده‌ها از این خاطرات بگویید و یادی از قدیم‌ها کنید.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

جذاب‌ترین فولکس‌واگن‌های قورباغه‌ای که تاکنون تولید شده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
این چیزهایی که شما گفتی همه‌اش ترجمه بود و خلاف واقعیت در ایران!!
یکی از مزخرف ترین و منفورترین ماشین‌های موجود در ایران فولکس بود!! شاید بدلیل این بود که این ماشین هوا خنک بود و برای شرایط گرم و خشک ایران بدرد نمیخورد. این ماشین اصلا راحت نبود. داغ میکرد. وسایل خنک کننده و گرم کننده نداشت. جای بسیار کمی داشت. سرنشین عقب بدلیل دو درب بودن اصلا راحت نبود.
ژیان با این افتضاحی اش از فولکس بهتر و راحت تر بود.

فولکس بیتل نیو که بعدها آمد رادیاتور خنک کننده آب داشت. اتومات بود و صندلی های آن راحت بود. فرمان هیدرولیک داشت. اما قیمت اش نجومی بود و با آن قیمت میشد یک شاسی بلند عالی خرید.