سعید رسولی گفت: عملیات اجرایی مسیر ریلی شلمچه - بصره طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران  دیشب در نشست بررسی ظرفیت‌های ریلی در بندر خرمشهر با اشاره به اهمیت توسعه خطوط ریلی با کاربرد تجاری و حمل و نقل گفت: عملیات اجرایی مسیر ریلی شلمچه - بصره طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

او ادامه داد: طول مسیر ریلی شلمچه به بصره ۳۳ کیلومتر است که در این مسیر باید یک پل ۷۰۰ متری نیز ساخته شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این عملیات اجرایی در مدت یک سال به اتمام خواهد رسید و مقصد نهایی این خط آهن اتصال به شهر لاذقیه در کشور سوریه است.


بیشتر بخوانید: قول رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تقبل هزینه های تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان


رسولی با اشاره به اجلاس سه جانبه ایران، عراق و سوریه در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در راستای تکمیل این مسیر، خط راه آهن بندر امام خمینی(ره) به خرمشهر متصل شده تا نقش یک کریدور استراتژیک را در منطقه داشته باشد.

او با بیان اینکه پیش از اجرایی شدن اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر، طرح دو خطه شدن مسیر خرمشهر - اهواز در اولویت استان قرار داشت، افزود: در نهایت با توافقی که در استان صورت گرفت قرار شد خط دوم خرمشهر - اهواز با طرح اتصال بندر امام جا به جا شود تا به تکمیل هرچه بیشتر ظرفیت‌های ریلی استان خوزستان کمک کند.

 این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این شرکت بر اساس قانون تابع تقسیمات کشوری نبوده و به همین دلیل به جهت وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد خوزستان، ۲ اداره کل راه آهن در این استان وجود دارد و شریان های اصلی ریلی آن ۲خطه هستند که شامل مسیرهای بندر امام به اهواز و اهواز - اندیمشک است.

رسولی با تاکید بر اینکه به جهت وجود ظرفیت های متعدد ریلی خوزستان مشکلی در این حوزه ندارد، گفت: آن زمانی که تصمیم گرفته شد اولویت ۲ خطه کردن خرمشهر - اهواز به مسیر ریلی بندر امام - خرمشهر داده شود، بخاطر این بود اتصال شلمچه - بصره از اهمیت استراتژیک ویژه ای برخوردار است.

پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول ۱۷ کیلومتر) در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ٣٣ کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است که به دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است.

انتهای پیام/ د

عملیات اجرایی مسیر ریلی شلمچه - بصره

برچسب ها: عراق ، مرز شلمچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.