کارشناس مسائل اروپا گفت: کشور ما باید علی رغم هر فشاری گام سوم خود به عنوان اهرم فشاری برای عملیاتی شدن تعهدات اروپایی‌ها بردارد.

ایران علی رغم هر فشاری باید گام سوم خود را بردارد/سفر ظریف به کشور های عربی، موجب رهایی عناصرگروگان گرفته شده در منطقه توسط آمریکا به منظور سرمایه گذاری علیه تهران می شود/به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دهم مرداد ماه بود که وزیر امور خارجه کشورمان از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت، اما با وجود آن واشنگتن، در پایتخت کشور‌های اروپایی و عربی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در حقیقت ظریف در هفته‌ای که گذشت به قطر و کویت سفر کرده بود و قرار است پس از فنلاند، به سوئد و از آنجا به نروژ برود. دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به شرایط منطقه، به چند کشور آسیایی نیز سفر خواهد کرد.

احسان الله باقری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حقیقت برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه را می‌توان تحت عنوان دیپلماسی فعال منطقه‌ای و جهانی یاد کرد، چراکه تاثیر بسزایی در تضعیف تحریم‌های یک جانبه آمریکایی‌ها خواهد داشت.

او با اشاره به سفر‌های ظریف به کشور‌های عربی، تاکید کرد: در حقیقت این سفر‌ها تا حدی بحث برنامه ایران هراسی آمریکا و غرب را تعدیل و تضعیف می‌کند.

باقری ادامه داد: در این سفرهای وزیر امور خارجه ما کاهش تنش منطقه‌ای و پیمان عدم تعرض دنبال می‌شود، همچنین احتمال می‌رود با خروج تدریجی امارات از یمن، آنها به سمت تهران متمایل شوند، همانطور که قطر از بلند پروازی‌های عربستان به سمت کشور ما متمایل شد، کویت هم با سفر اخیر ظریف در معادلات مربوط به یمن و سوریه تعدیل ایجاد می‌کنند.

باقری خاطر نشان کرد: سفر دیپلمات عالی رتبه کشورمان تا حدی منجر به رهایی عناصر گروگان گرفته شده در منطقه توسط آمریکا به منظور سرمایه گذاری و فعالیت علیه کشور ما و هجمه رسانه‌ای و فیزیکی در معادلات می شود.


بیشتر بخوانید: احتمال سفر رئیس جمهور به ژاپن و فرانسه وجود دارد/اگر توافقات خوبی حاصل شود روحانی و مکرون در تهران یا پاریس دیدار می کنند 


باقری با اشاره به سفر مکرون به ایران، تصریح کرد: در حقیقت به جهت برنامه زمانبندی کشور ما در قالب گام سوم در راستای ارتقای سطح غنی سازی، رئیس جمهور فرانسه به ایران می آید و در این ملاقات بحث برجام هم مطرح خواهد شد.

باقری  افزود: در سفر مکرون به تهران، ما دستاورد‌های خود را مطالبه  خواهیم کرد و علی رغم هر فشاری باید کار خود را پیش ببریم و تعهداتمان را کاهش دهیم تا اهرم فشاری برای عملیاتی شدن تعهدات آنها به وجود آوریم.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: در سفر مکرون به کشورمان بحث امنیت منطقه‌ای مطرح خواهد شد و از آنجایی که بین آمریکا و اروپا اختلاف نظر‌هایی به وجود آمده است چراکه ترامپ رسما اعلام کرده که فرانسه در مذاکره با ایران، طرف واشنگتن نیست و اهداف خود را دنبال می‌کنند، این سفر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

سفر ظریف منجر به رهایی عناصر گروگان گرفته منطقه توسط واشنگتن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار