حقیقت گفت: با توجه به بیماری خشکیدگی خرما به کشاورزان نیمه جنوبی کشور توصیه می شود که برای محافظت خوشه ها نسبت به آبیاری نخیلات اقدام کنند.

 

ضرورت آبیاری نخیلات خرما در بخش هایی از نیمه جنوبی کشورمسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌‌وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رگبار باران همراه با رعد و برق در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: امروز در ساعات بعدازظهر برای برخی نقاط آذربایجان غربی، شمال کردستان، برخی نقاط هرمزگان، جنوب فارس و کرمان افزایش ابر گاهی رعد و برق رخ خواهد داد.

وی افزود: براساس بولتن های هواشناسی، روز سه شنبه در ساعات بعدازظهر برای جنوب استان کرمان، فارس، برخی نقاط هرمزگان و ارتفاعات البرز رشد ابر همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود که با این شرایط به نظر می رسد در نیمه شمالی کشور به ویژه سواحل خزر، شرایط برای برداشت شالی کاملا مهیاست.


بیشتر بخوانید: کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/عشایر از رفتن به حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند


حقیقت در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و ماندگاری هوای گرم به کشاورزان توصیه می شود که باغات مرکبات استان مازندران را به نحو درستی آبیاری کنند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی  از آغاز برداشت خرما در بخش هایی از نیمه جنوبی کشور همچون کرمان، هرمزگان و فارس خبر داد و افزود: با توجه به بیماری خشکیدگی خرما از کشاورزان تقاضا داریم برای محافظت خوشه های خرما نسبت به آبیاری نخیلات اقدام کنند به طوریکه پای نخیلات خرما به طور دائم مرطوب باشد.

وی ادامه داد: کشاورزان پسته کار نیمه مرکزی کشور، آبیاری باغات پسته را به منظور خندانی محصول سنگین انجام دهند و همواره نسبت به قطع سرشاخه های بیش از نیم متر اقدام کنند. ضمن انکه محلول پاشی و سم پاشی در ساعات بعدازظهر مناطق مرکزی مانعی ندارد.

حقیقت با اشاره به اینکه امسال میزان بارش در بسیاری از مناطق بیش از نرمال بود، بیان کرد: براین اساس امسال مشکل کمبود منابع آب های سطحی مرتفع شده است و در خصوص آب های زیر زمینی وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه بارش‌های اخیر، مشکلات کم آبی کشاورزان را مرتفع کرده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش دیگر کشاورزان همانند سال‌های گذشته دچار کمبود آب نیستند، البته این امر بدان معنا نیست که کشاورزان در منابع آب صرفه جویی نکنند.

انتهای پیام/

 

میزان بارش در بسیاری از مناطق نرمال بوده است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار