مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر گفت: آمار‌های غیر رسمی نشان می‌دهد طی سه سال جمعیت مسکن مهر فولادشهر ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا شیروانی مدیر عامل شرکت عمران فولادشهر در نشست خبری امروز خود گفت: شرکت عمران فولادشهر یک شرکت کاملا دولتی است و بخش بزرگی از منابع خود را از محل واگزاری و فروش زمین و درصدی از درآمد‌ها هم از طریق پروژه‌های مشارکتی تامین می‌کند، روش تامین منابع نیز در چهارچوب آیین نامه‌ها دولتی تعریف شده و اخذ آن مراحل قانونی خود را دارد.

او با اشاره به اینکه در دو سال گذشته رکود نسبی در معاملات و مناقصات به وجود آمده ادامه داد: این اتفاق باعث شد در تامین منابع خود از جهت نقدی با مشکلات اساسی مواجه شویم و این شرایط به قوت خود باقی است.
مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر با اشاره به اینکه در شهرهای جدید هر ۵ سال یک بار شاهد رشد جمعیت دو برابر هستیم دامه داد:این روند در سال‌های اول با توجه به جمعیت پایین شهر‌های جدید قابل مدیریت شدن است، اما با گذشت زمان وضعیت خدمات بحرانی می‌شود و باید خدمات نیز به همان نسبت افزایش جمعیت رشد داشته باد.

شیروانی ادامه داد: بر اساس قانون شهر‌های جدید، دستگاه‌های خدمات رسان مکلف هستند به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که متناسب با پیشرف شهر نسبت به استقرار دستگاه‌های خدمات رسان در سطح شهر اقدام نمایند.

او افزود: با بررسی سابقه فولادشهر و شهر‌های جدید، مشاهده می‌شود این امر به دلیل اینکه در قالب بودجه‌های عمرانی کشور پیش بینی شده و باتوجه به شرایط کنونی افزایش قیمت‌ها با سیاست کوچک سازی دستگاه‌ها متناقض است، از سویی دستگاه‌های خدمات رسان دولتی موظف به کوچک سازی خود شده و از سوی دیگر شهر‌های جدید نیازمند به افزایش خدمات هستند.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر با اشاره به اینکه طبق قانون، زمانی که جمعیت در شهر‌های جدید از ۱۰ هزار نفر فراتر می‌رود شهرداری در این شهر‌ها مستقر خواهد شد ادامه داد: در شهر فولادشهر با گذشتن جمعیت از ۱۰ هزار نفر شهرداری در این شهر مستقر شد طبق قانون پس از استقرار شهرداری وظیفه نگهداری از شهر با شهرداری است و شرکت عمران نسبت به انجام عملیات آماده سازی و عمرانی در بخش‌های اراضی مورد تملک خود اقدام کند؛ در سال‌های گذشته با توجه به تعاملات مثبت میان شهرداری و شرکت عمران فولادشهر میزان خدماتی که شهرداری در مجموعه شهر انجام می‌دهد مثال زدنی است.

شیروانی گفت: بیشترین سرانه فضای سبز در مجموعه شهر‌های کشور با ۶۵ متر مربع به ازای هر نفر در فولادشهر است؛ حفظ و نگهداری از فضای سبز شهری یکی از سخت‌ترین وپر هزینه‌ترین فعالیت‌هایی است که در مجموعه شهری وجود دارد.

او با اشاره به اینکه مسکن مهر فولادشهر با ۳۱ هزار واحد مسکونی بزرگترین مسکن مهر استان اصفهان است افزود: بیش از ۹۰ درصد این پروژه در محله‌های فرهنگ و ایثار جانمایی شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب تعاونی‌های مسکن در محله ایثار و مابقی در محله فرهنگ جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر تصریح کرد: طبق سرشماری‌های غیر رسمی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در حال حاضر در مسکن مهر فولادشهر ساکن هستند این در حالی است که این جمعیت در سال ۹۵ در حدود ۵ هزار نفر بود، این افزایش جمعیت نشان میدهد جمعیت مسکن مهر فولادشهر طی سه سال در حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

شیروانی گفت: پروسه مسکن مهر فاقد متقاضی در سال گذشته بسته شد و در حال حاضر هیچ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در فولادشهر وجود ندارد، از ۳۱ هزار واحد مسکن مهر در حدود ۱۵۰۰ واحد باقی مانده که تا پایان شهریور ماه و مقارن با هفته دولت ۱۰۰۰ واحد آن را تحویل مالکان و ۵۰۰ واحد دیگر تا پایان سال آماده و تحویل داده خواهد شد.

او افزود: در سال ۹۵ فقط ۶ واحد آموزشی در مسکن مهر فولادشهر با عرصه بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار متر مربع وجود داشت، در سنوات قبل میانگین ساخت واحد آموزشی به ازای هر ۱.۵ سال یک واحد آموزشی در مسکن مهر فولادشهر بود، اما این میزان با رشو قابل توجهی رو به رو شد و توانستیم ۶ واحد آموزشی دیگر را در طول یک سال آماده بهربرداری کنیم که این اتفاق باعث شد از بروز بحران اجتماعی در مسکن مهر فولادشهر جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر در خصوص پروژه قطار شهری فولادشهر گفت:پروژه قطار شهری فولادشهر موضوعی است که به طور دائمی در رسانه‌های مطرح می‌شود، مسیر تعین شده برای قطار شهری فولادشهر از اراضی کشاورزی بوده که با توجه به مشکلاتی به وجود آمده در خصوص تملک و میزان پلاک‌های واقع شده در مسیر و مخالفت‌های اجتماعی شدید این پروژه در مسیر اصفهان – فولادشهر متوقف شد، با پیگیری‌هایی که انجام شد مسیر اصلاحی قطار برقی اصفهان فولادشهر در شورای ترافیک استان مصوب و مقرر گردید در صورت تصویب در شورای عالی ترافیک کشور، مسیر عبوری قطار برقی اصفهان فولادشهر از میان اتوبان ذوب آهن به صورت رو سطحی عبور کند و اتوبان ذوب آهن در دو سمت عریض خواهد شد.

شیروانی ادامه داد:میزان برآورد اجرای طرح قطار شهری بر اساس آمار و ارقام فعلی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است و مقرر گردید با همکاری شهر‌های واقع در مسیر و شرکت سهامی ذوب آهن این طرح پس از تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی به صورت مشارکتی ساخته شود.


انتهای پیام/م

 

نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر

برچسب ها: مسکن ، جمعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.