مولود چاووش‌اوغلو با انتقاد از سیاست‌های فریبکارانه آمریکا در منطقه، به این کشور هشدار داد آنکارا چنین سیاستی را تاب نخواهد آورد.

انتقاد وزیر خارجه ترکیه از سیاست‌های فریبکارانه آمریکا در خاورمیانهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره ادامه سیاست وقت‌کشی و فریبکارانه آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای هشدار دارد و تاکید کرد آنکارا این سیاست را تحمل نخواهد کردو اگر روابط دوجانبه متشنج شود، هر دو طرف متضرر خواهند شد.

به‌زودی جزئیات توافقنامه ترکیه و آمریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه نهایی می‌شود
خبرگزاری آناتولی گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه رسانه‌ای مشترک با نبلا تونس، وزیر امورخارجه سیرالئون در آنکارا گفت: باید جزئیات توافقنامه ترکیه و آمریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه تعیین شود.

چاووش اوغلو درباره توافقنامه ترکیه و آمریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق فرات سوریه گفت: درباره ایجاد منطقه امن بعد ازانجام اقدامات فنی و اطلاعاتی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، خلوصی آکار وزیر اموردفاع و خود وی اطلاعات لازم را اعلام کرده اند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: توافق نامه، یک موضوع مقدماتی و نقطه آغازین برای همکاری است. هنوز جزئیات طرح ایجاد منطقه امن تعیین نشده است. برای تعیین جزئیات طرح منطقه امن مرکز عملیات مشترک را تاسیس کردیم. امروز هیئت نظامی تحت ریاست معاون فرمانده نیرو‌های متحد آمریکا در اروپا به شانلی اورفا سفر خواهند کرد.

حمایت آمریکا از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد/  واشنگتن سیاست وقت‌کشی و فریب را کنار بگذارد
وزیر خارجه ترکیه افزود: پهپاد‌های اطلاعاتی ترکیه در منطقه شمال شرق سوریه به پرواز درآمدند. در این منطقه پاسگاه‌های دیدبانی و نظارت ایجاد خواهد شد. نیرو‌های نظامی ترکیه و آمریکا در منطقه امن شمال شرق سوریه گشت مشترک انجام خواهند داد. دونالد ترامپ اعلام کرده است عرض منطقه امن بیست مایل (۳۲ کیلو متر) خواهد بود و نیرو‌های یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک از منطقه امن عقب نشینی خواهند کرد.

چاووش اوغلو اظهار کرد: هدف از ایجاد منطقه امن، برقراری صلح و ثبات در منطقه و ایجاد شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری اعم از کرد و عرب به این مناطق است. مردم مناطق شمال شرق سوریه به علت ظلم و ستم و تبعید توسط سازمان تروریستی یگان‌های مدافع خلق و پ ک ک از این مناطق خارج و آواره شدند در صورت برقراری امنیت، به منازل خود باز خواهند گشت. آمریکا نمی‌تواند درباره ایجاد منطقه امن سیاست وقت کشی و فریب را بکار گیرد. متاسفانه دولت آمریکا درباره منبج، سیاست اتلاف وقت و فریب را درپیش گرفت و به تعهدات خود درقبال ترکیه عمل نکرد. منطقه شمال شرق فرات نیز به مرکز تروریسم تبدیل شد. طی مذاکرات ترکیه و آمریکا، واشنگتن به ارسال سلاح به تروریست‌ها در این منطقه ادامه می‌دهد. در چند روز اخیر آمریکا چندین دستگاه تریلی سلاح به منطقه ارسال کرد. آمریکا باید صادقانه عمل کند و ازادامه سیاست وقت کشی و فریب خودداری کند. ترکیه سیاست فریب را تحمل نخواهد کرد.

ترکیه همچنان در تولید جنگنده اف ۳۵ با آمریکا همکاری می‌کند
چاووش اوغلو درباره اخراج ترکیه از طرح تولید هواپیمای اف ۳۵ گفت: اخراج رسمی ترکیه از طرح تولید اف ۳۵ مطرح نیست. اما آموزش تعدادی از نظامیان ترکیه و کادر فنی پرواز اف ۳۵ که در آمریکا در حال آموزش بودند، متوقف شده است و تعدادی از نظامیان ترکیه نیز به کشورمان بازگشتند. ۹ کشور شریک طرح سرمایه گذاری وتولید اف ۳۵ هستند. ترکیه نیز سهامدار طرح تولید اف ۳۵ است و تاکنون برخی از قطعات مهم آنرا تولید کرده و تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بدان اختصاص داده است. ترکیه هنوز به تولید قطعات اف ۳۵ ادامه می‌دهد.

مولود چاووش اوغلو درباره اختلاف نظر و کشمکش ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه پدافند هوایی و موشک اس ۴۰۰ و تحویل گرفتن آن توسط ترکیه گفت: ترکیه معتقد است با مذاکرات و تفاهم نظر، مسئله حل خواهد شد. روابط ترکیه و آمریکا روندی مستقل و فراتر از مسئله اس ۴۰۰ است. در غیر این صورت روابط دوجانبه بدون دلیل متشنج و هر دو طرف متضرر خواهند شد. همانطور که رئیس جمهور ترکیه تاکید کرده است، اگر آمریکا خلاف این امر عمل کند با مقابله به مثل ترکیه روبرو خواهد شد.

او افزود: در این مرحله برای حل مسائل به گفتگو ادامه می‌دهیم. یکی از مسائل مهم امنیت منطقه شمال شرقی فرات سوریه و ایجاد منطقه امن است. ترکیه درباره سایر مناطق سوریه نیز با روسیه و سایر بازیگران به گفتگوی خود ادامه می‌دهد. باید در ادلب صلح و ثبات کامل برقرار و کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید سوریه تشکیل شود و نیرو‌های پ ک ک و یگان‌های مدافع خلق از این مناطق پاکسازی شوند. ترکیه در چارچوب توافق آستانه و ژنو برای پاکسازی مناطق از تروریسم، احیا و حفظ تمامیت ارضی سوریه به اقدامات خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار