بهای نفت روز چهارشنبه تحت تأثیر افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و نگرانی‌های فزاینده درباره کند شدن رشد اقتصاد جهانی، با کاهش روبرو شد.

کاهش شدید بهای نفت در بازار‌های لندن و نیویورکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در بازار لندن، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با کاهشی معادل ۳.۰۶ درصد نسبت به پایان معاملات روز سه شنبه، ۵۹ دلار و ۴۸ سنت معامله شد. در بازار نیویورک نیز هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت/نفت خام پایه آمریکا) برای تحویل در ماه سپتامبر با ۳.۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل، ۵۵ دلار و ۲۳ سنت به فروش رفت.

بر اساس آماری که روز چهارشنبه از سوی آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا منتشر شد، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌ منتهی به نهم اوت (جمعه ۱۸ مرداد) یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت در حالی که تحلیلگرانی که بلومبرگ نظر آنان را جویا شده بود کاهش دو و نیم میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت خام آمریکا پیش بینی کرده بودند. افزایش ذخایر نفت خام آمریکا به معنای عرضه فراوان طلای سیاه است و به طور طبیعی باعث کاهش بهای نفت می‌شود.

با این حال ذخایر بنزین و فرآورده‌های نفتی نظیر سوخت گرمایشی و گازوییل آمریکا در هفته گذشته به ترتیب یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیل فلین از مؤسسه خدمات مالی و مشاوره‌ای پرایس فیوچرز گروپ اعلام کرد این نگرانی در مورد کند شدن رشد اقتصادی جهان است که باعث کاهش بهای نفت شده است.

وی خاطرنشان کرد: «از نقطه نظر تقاضا برای بنزین و مشتقات نفتی، ارقام گزارش (وزارت انرژی آمریکا) عالی است. اما همزمان بسیاری از سرمایه گذاران بیم دارند که به سمت یک رکود پیش برویم. چند شاخص از کند شدن احتمالی رشد اقتصادی جهان حکایت دارد.»

در حالی که قیمت نفت سه شنبه در پی اعلام تعویق اعمال تعرفه‌های گمرکی اضافی بر محصولات چینی از سوی آمریکا افزایش یافته بود، استفن برنوک، تحلیلگر «پی وی ام ریپورتز» اعلام کرد اشتیاق ناشی از این افزایش، روز چهارشنبه در پی چند ضربه شدید اقتصادی محو شد.

بر اساس آماری که روز چهارشنبه از سوی دفتر ملی آمار چین منتشر شد، تولید صنعتی این کشور ماه گذشته به شدت کاهش یافت. کند شدن رشد صنعتی چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است به کاهش تقاضای جهانی برای نفت منجر می‌شود.

به علاوه، آلمان که نخستین اقتصاد قاره اروپاست با کاهش یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی خود در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه قبلی مواجه شد.

پس از آن، نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا با سررسید ۱۰ ساله نیز چهارشنبه به طور موقت به زیر نرخ بهره اوراق قرضه دو ساله این کشور سقوط کرد. از سال ۲۰۰۷ این نخستین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. این پدیده نشان دهنده اختلاف سودی است که دولت آمریکا به سرمایه گذاران خریدار اوراق قرضه کوتاه مدت یا بلند مدت این کشور اختصاص می‌دهد.

سرمایه گذاران به طور ویژه نگران این وضع هستند زیرا این وضع شاخص پیشرویی در خصوص احتمال وقوع رکود اقتصادی است. همین امر کل بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار