رئیس دانشگاه خلیج فارس، یکی از مشکلات حوزه‌های مختلف برنامه ریزی را نبود همکاری بین بخشی و دخالت ندادن گروه‌های ذینفع عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، چهارمین نشست تخصصی در حوزه آب با موضوع اجتماعی سازی سیاست‌های کلی نظام در حوزه آب با همکاری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص نظام، دانشگاه خلیج فارس و اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان و با حضور مدیران و متخصصین آب استان چهارشنبه در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.

در این نشست معاون پژوهشکده سیاست‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استان بوشهر به لحاظ اهمیت و ویژگی‌هایی که برای کشور دارد نخستین استانی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اجرای سیاست‌های راهبردی در حوزه آب و اجرای طرح اجتماعی سازی در این زمینه انتخاب کرده است.

دکتر برخورداری  افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رکن فرا قوه‌ای یکی از سیاست‌های خودش را حوزه آب انتخاب کرده است و ما به دنبال همفکری در این زمینه با سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط هستیم.

او ادامه داد: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع با حضور متخصصین نشست‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال همکاری با متخصصان در حوزه آب هستیم.

نبود هماهنگی میان حوزه‌های سیاستگذاری و اجرا

رئیس دانشگاه خلیج فارس هم در این نشست گفت: در این جلسه‌ سیاست‌ها، برنامه‌ها و چالش‌های حوزه آب به‌خوبی مطرح شد.

دکتر عبدالمجید مصلح افزود: در این نشست متخصصان، کارشناسان، نهادها و سازمان‌ها پس از بیان یافته‌های پژوهشی، اقدامات صورت گرفته، راهکار‌ها و پیشنهادهای خود را در حوزه آب، سیلاب‌ها، آب‌های های زیرزمینی، آب‌های جاری و دیگر موضوعات مطرح کردند.

او ادامه داد: اگر بتوانیم بخشی از برنامه و بحث‌هایی را که در این نشست مطرح شد، اجرا کنیم کمک بزرگی به جامعه کرده‌ایم، اما در حوزه اجرا مشکل وجود دارد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بیان کرد: در حوزه سیاستگذاری کار‌هایی را انجام می‌دهیم، اما در اجرا به علت گستردگی کار، در همان مرحله اول در حوزه سیاست کلان با مشکل مواجه می‌شود و می‌بینیم که مسائل، حل نشده باقی می‌مانند.

مصلح نبود اولویت بندی در مسائل را یکی از مشکلات سیاستگذاری‌ها در کشور عنوان کرد و افزود: شکاف بین برنامه‌های بالادستی و سیاست‌های اجرایی و نبود پیوند آن‌ها با بخش‌های مختلف از دیگر آسیب‌های اجرای برنامه‌هاست.

او،  پایش نشدن برنامه‌ها را آسیب دیگر حوزه برنامه‌ریزی دانست و گفت: پایش دقیقی از برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد و این مساله کارکرد‌های برنامه ریزی را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس دانشگاه خلیج فارس، توجه نکردن به مزیت رقابتی، نبود هماهنگی بین نهادی، نداشتن نگاه یکپارچه به برنامه‌ها  و  درگیر نکردن ذینفعان را از دیگر مشکلات حوزه برنامه ریزی عنوان کرد.

مصلح تاکید کرد: در لایه‌های سیاستگذاری و برنامه ریزی باید سازمان‌های مردم نهاد، نهاد‌ها و مردم را مشارکت دهیم تا برنامه‌ها عملیاتی شوند.

او افزود: باید یک یا حداکثر پنج موضوع را انتخاب و تعریف کنیم و با مشارکت همه طرف‌های درگیر در موضوعات سطح نفوذپذیری و اجرایی شدن برنامه‌ها را بالا ببریم.

آب هنوز دغدغه عمومی نیست

رئیس دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: ما به طور جدی به هیچ موضوعی ورود نمی‌کنیم و این موضوع یکی از آسیب‌های جدی است. نیازمند ایجاد فضای نظریه پردازی هستیم و باید محیط‌های گفت‌وگوی تخصصی و حرفه‌ای شکل گیرد. 

مصلح، همچنین با اشاره به اینکه هنوز آب به عنوان یک دغدغه عمومی مطرح نیست، بیان کرد: سازمان‌های ذینفع با مراکز علمی ارتباطی ندارند و خود را بی نیاز از این ارتباط می‌دانند که همین موضوع، باعث شده در عمل انجام کار‌های مشترک با چالش جدی رو به رو باشد.

او  با اشاره به کارهای صورت گرفته در دانشگاه خلیج فارس در حوزه آب گفت: طرح سازگاری در زمان کم آبی را تهیه کرده ایم و منتظر اجرا هستیم.

رئیس دانشگاه خلیج فارس راه‌اندازی پژوهشکده آب را یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد و افزود: همچنین آزمایشگاه تحقیقاتی غشا را در زمینه تصفیه آب و پسماند راه اندازی کرده ایم و کار‌های خوبی هم شروع شده اما نیازمند حمایت جدی است.

مصلح، تاکید کرد: آماده برگزاری کرسی‌های گفت‌وگو با محور آب، فاضلاب و تصفیه پسماند‌ها هستیم و در کنار دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم خدمات مورد نیاز استان را ارائه دهیم.

انتهای پیام/ک


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.