شهردار تبریز در گفت‎وگویی تفصیلی به مسائل مختلفی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، ایرج شهین باهر شهردار تبریز با بیان اینکه رسانه‌ها رابط بین مردم و مسئولان به ویژه مدیران شهری باشند، گفت: در برخی جا‌ها اقداماتی انجام می‌دهیم که مردم نمی‌خواهند و کار‌هایی را انجام نمی‌دهیم که مردم می‌خواهند و بخشی از بار نیازسنجی مردم و انتقال آن به مدیران بر عهده رسانه‌هاست.

او با بیان اینکه اگر اعتقاد نداشته باشیم که خواسته‌های مردم در اولویت است، همواره با مشکلات جدی مواجه می‌شویم، افزود: اگر خواسته‌های مردم محقق شود، می‌توانیم رفاه و آسایش مردم را در حوزه شهری تأمین کنیم.

شهردار تبریز آموزش شهروندی را یکی از اولویت‌های جدی خود در دوران مدیریتش دانست و افزود: رسانه در این حوزه می‌تواند بسیار کمک کار باشد. اگر در امور مختلف پیوست رسانه‌ای نداشته باشیم، در واقع نتیجه مطلوب از اقدامات و سرمایه گذاری‌ها حاصل نمی‌شود. با انتشار خبر از مشکلات و حتی اقدامات انجام شده می‌توانیم به مردم امید آفرینی کنیم.

او در ادامه به موضوع پارک حاشیه‌ای خیابان‌های تبریز اشاره کرد و گفت: قراردادی در گذشته با یک شرکت داشتیم که نقاط قوت و ضعفی داشت، چراکه ابزار لازم برای عمل به مکانیزه کردن پارکومتر‌ها نبود و در بسیاری از موارد به صورت دستی دریافت می‌شد که موجب ایجاد مشکلات متعددی بود، ضمن اینکه قرارداد بین شهرداری و پیمانکار هم با دریافت نقدی پول پارک، ممکن نبود.

به هیچ عنوان نباید پول نقدی به پارکبانان پرداخت شود

ایرج شهین‌باهر با تاکید بر اینکه در دور جدید پارک‌های حاشیه خیابانی تبریز که از شنبه ۱۹ مرداد آغاز شد، باید اطلاع رسانی شود که به هیچ عنوان نباید پول نقدی به پارکبانان پرداخت کنند افزود: نیم ساعت اول رایگان به دلیل سیستمی بودن پارک حاشیه‌ای اعمال می‌شود و پارکبانان هم در انتخابشان دقت شده و با لباس متحد الشکل و پس از آموزش لازم در این شغل شاغل شدند چراکه مستقیماً با مردم ارتباط دارند و شرکت برنده مناقصه ملزم به رعایت الزامات و رفتار‌های مد نظر شهرداری شده است.

او اپلیکیشن پارک حاشیه‌ای را برای پیدا کردن جای پارک خالی معرفی کرد و گفت: مدیریت زمان هم در این برنامه موبایلی اتفاق می‌افتد و مردم می‌توانند قبل از خروج از منزل از وجود یا عدم وجود جای پارک اطمینان یابند و سپس اقدام به رفتن به خیابان مورد نظر خود کنند.

زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیکی زوج و فرد در شهر تبریز آماده است

شهردار تبریز، اجرای طرح ترافیکی زوج و فرد از مهرماه را طبق مصوبه شورای ترافیک شهرستان دانست و افزود: در مورد موافق یا مخالف بودن اظهار نظر نمی‌کنم چراکه یک مصوبه قانونی است. زیرساخت‌های ما برای این کار آماده است. در مبادی ورودی طرح ترافیکی آلودگی هوا LEZ بیش از ۲۰ دوربین گران قیمت پلاک خوان نصب شده و پلیس خواهان انتقال سرور دوربین‌ها به نیروی انتظامی بود و ماهم مکان و سرور‌ها را تحویل راهنمایی و رانندگی قرار داده‌ایم. با پلیس به توافق رسیدیم تا به زودی راه اندازی شود و محدودیت ترافیکی LEZ ضمانت اجرایی پیدا کند.

او با اشاره به اینکه در تبریز بیش از ۲۰۰ دوربین کنترل ترافیک و ۲۰ دوربین پلاک خوان داریم، ولی از ظرفیت آن‌ها به خوبی جهت کنترل طرح‌های ترافیکی استفاده نشده است کفت: با اجرای زوج و فرد این زیرساخت‌ها تکمیل می‌شود.

ایرج شهین باهر با تاکید بر اینکه سهم شهرداری از محل جرائم راهنمایی و رانندگی سال‌هاست که پرداخت نمی‌شود، تصریح کرد: در بین کامنت‌های مردمی هم شاهد هستم که برخی مدعی هستند که شهرداری به دلیل اینکه می‌خواهد از جرائم این دوربین‌ها درآمد کسب کند، اقدام به نصب دوربین‌ها می‌کند، باید اعلام کنم که چندین سال است سهمی به شهرداری تبریز پرداخت نشده و درآمدی برای شهرداری از این طریق متصور نیستیم، صرفاً به دلیل اهمیتی که برای نظم دهی به شهر و کنترل ترافیک توسط این دوربین‌ها رخ می‌دهد، ما در حوزه دوربین‌ها ورود کرده و نصب می‌کنیم وگرنه جزو وظایف شهرداری نیست و از محل جرائم باید هزینه دوربین‌ها تأمین می‌شد.

او با انتقاد از اینکه یکی از مشکلات جدی ترافیکی شهر، پارک دوبل و سوبل در خیابان‌ها است، گفت: با میلیارد‌ها تومان سرمایه گذاری، مسیرگشایی کرده و خیابان جدید می‌زنیم، اما با فرهنگ ترافیک غلط و پارک دوبل و سوبل، هزینه صرف شده را به باد می‌دهیم. اما معتقدم وقتی فرد متخلف با دوربین کنترل ترافیک جریمه می‌شود و پیامک آن بلافاصله به راننده می‌رسد، دفعه بعد دیگر اقدام به پارک دوبل و ایجاد ترافیک نمی‌کند.

کاهش ۱۱ درصدی هزینه‌های شهرداری با صرفه جویی و کاهش تشریفات زاید

شهردار تبریز، وضعیت درآمدی شهرداری با وجود رکود در مسکن و عمران را هم مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: وضعیت درآمدی شهرداری‌ها عین همدیگر است، اما ما سعی کردیم با برنامه ریزی، بروکراسی را کاهش داده، فضای صدور پروانه را راحت‌تر کرده و برخی مناطق مستعد ساخت و ساز مانند خاوران را تقویت کنیم که تعداد پروانه صادره را افزایش داده‌ایم. افزایش چندانی در عوارض و پروانه نداشتیم و بخشودگی‌های فصلی هم در راستای تحقق درآمد‌ها مؤثر واقع شده است.

او از ایجاد و فعال شدن برخی از منابع درآمدی پایدار برای شهرداری تبریز خبر داد و تاکید کرد: بیشترین درآمد شهرداری از محل کاهش هزینه‌ها بوده است. سال قبل علی رغم افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی و حتی بیشتر هزینه خریدها، (مانند قیر که ۷۰۰ درصد رشد داشته)، اما هزینه‌های شهرداری ۱۱ درصد هم کاهش یافته است.

ایرج شهین باهر در پاسخ به سوالی در مورد مثال‌هایی از کاهش هزینه‌ها در سال گذشته، گفت: به عنوان مثال، تمامی تشریفات را جمع کرده‌ایم و مراسماتی که به بهانه‌های مختلف برگزار می‌شد را هم جمع کردیم. بحث‌های افتتاح‌ها با کمترین هزینه صورت می‌گیرد و کلنگ زنی را کلاً جمع کرده‌ایم مگر یک درصد استثنا. مأموریت‌های کم ضرور و غیر ضرور لغو شده، مرخصی‌های خارج از شهر از مناطق سلب شده و فقط مرکز صلاح بداند مرخصی و مأموریت می‌دهد. مأموریت‌هایی که برای اعزام به برخی همایش‌ها بوده، حذف شده، ضمن اینکه در پروژه‌ها هم صرفه جویی جدی داشته‌ایم و ترک تشریفات را جمع کردیم چراکه معتقدیم مناقصه‌ها به نفع شهرداری است.

او با بیان اینکه در تولید آسفالت که از بیرون خرید می‌کردیم، در بهترین شرایط ۲۳ درصد ضرایب بالاسری پرداخت می‌کردیم، اما اکنون خودمان تولید می‌کنیم و بسیاری از هزینه‌های اضافی را کم کردیم، ابراز داشت: سالانه بیش از ۱۲۰ الی ۱۴۰ میلیارد برای آسفالت هزینه می‌کردیم، ولی علی رغم افزایش قیمت قیر و آسفالت، به دلیل کاهش قیمت تمام شده، حجم آسفالت در شهر کاهش نیافته و نهضت آسفالت داریم. از طرفی هم تغییرات، تزئینات و مبلمان اتاق مدیران و... را کلاً ممنوع کرده‌ایم و هر کس مایل به تغییر دکور بود، باید از جیب خودش هزینه کند.

بدهی‌های «معوق» شهرداری تبریز «صفر» شد

شهردار تبریز، در مورد بدهی شهرداری هم توضیح داد و گفت: بزرگ‌ترین طلبکار شهرداری بانک شهر بود و آخرین مبلغی که به بانک شهر بدهکار بودیم، بیش از ۴۰۰ میلیارد ثبت شد که خوشبختانه با تهاتر بدهی‌های دولت، این رقم را صفر کرده‌ایم. اما بدهی پیمانکاران به صورت مستمر و بر اساس پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود و بدهی کهنسال و معوق نداریم. بدهی دیگری از گذشته به جز بدهی حقوقی و قضایی نداریم که در این موارد هم باید منتظر رأی دادگاه باشیم.

او با اشاره به آخرین وضعیت مترو افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه از اصلی‌ترین اهداف حضور من در مسئولیت شهرداری تبریز، توسعه حمل و نقل عمومی و مترو بود، سرمایه گذاری خوبی در این حوزه صورت گرفته است چراکه معتقدم حمل و نقل باید مردم محور باشد تا خودرو محور، لذا به صورت ویژه هزینه کرده‌ایم.

متروی تبریز تا پایان سال به ایستگاه لاله می‌رسد

ایرج شهین باهر با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان سال مسافران را تا ایستگاه «لاله» برسانیم و فاز دو خط یک را به اتمام برسانیم، افزود: ۶۵۰ میلیارد اوراق مشارکتی که از دولت گرفته‌ایم در حسابمان است، ۴۰۰ میلیارد هم شهرداری به صورت غیر نقدی هزینه می‌کند که با ۱۰۰۰ میلیارد تومان خط یک را اصولاً باید راه اندازی و تکمیل کنیم، اما شاید خرده کاری‌ها به تدریج تکمیل شود، ضمن اینکه خط ۲ هم با ۳۰۰ میلیارد روند حفاری ادامه دارد.

او در پایان در مورد وضعیت خطوط ویژه BRT هم گفت: بعد از سال‌ها آزمون و خطا در دوره‌های مختلف، بتن مسلح در ایستگاه‌های BRT جواب داد و دو سه ایستگاه باقی مانده که با تجدید پوشش آسفالت بین ایستگاه‌ها، مسیر BRT کاملاً به اتمام می‌رسد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اشتغال ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.