آلودگی اراضی کشاورزی، بر هم زدن بافت خاک و به خطر افتادن سلامت خاک از جمله تهدید‌های استفاده از کود تقلبی در اراضی کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، اراضی زراعی آذربایجان شرقی در حدود یک میلیون و ۲۲۲ هزارهکتار و نیاز به کود این اراضی ۱۲۱ هزارتن است. در این میان تعلل کشاورزان استان در خرید به موقع کود، زمینه را برای سودجویان و عرضه کود‌های تقلبی فراهم کرده است. کود‌های تقلبی، بسته به جنس که از خاک و گچ باشد یا سرب، برای سلامتی انسان بسیار مضر است و بافت خاک را از بین می‌برد.

چنانچه محصولات کشاورزی کشورمان به دلیل نبود آگاهی کشاورزان در خرید کودهای تقلبی و استفاده بیش از حد سموم کشاورزی، از بین بروند، علاوه بر تهدید سلامت جامعه و بروز انواع بیماری‌های گوارشی و عصبی و غیره، باعث خسارت به تولیدات داخلی و ایجاد چالش در آینده صادرات خواهد شد.

جولان کود‌های تقلبی در مزارع آذربایجان شرقی

حسن نژاد یکی از کشاورزان استان آذربایجان شرقی در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: محصولاتی که می‌کاریم یونجه، گندم و جو است.

او افزود: بیشتر کشاورزان در این استان از کود‌های اوره، سولفات آلومینیوم، فسفات و پتاسیم استفاده می‌کنند. کود همیشه در انبار‌ها موجود است، ولی آنچه که ما نمی‌توانیم تامین کنیم نقدینگی است.

این کشاورز درباره نحوه تهیه این کود‌ها گفت: از تعاونی‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه در نظر گرفته این کود‌ها را تهیه می‌کنیم.

او افزود:کود تقلبی عین گچ می‌ماند و کشاورزان با تجربه، توانایی تشخیص کود اصلی را از کود تقلبی دارند.

جولان کود‌های تقلبی در مزارع آذربایجان شرقی

کود تقلبی برای سلامت انسان و خاک مضر است

بایبوردی رئیس مرکز تحقیقات آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم به خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: کود تقلبی بسته به ترکیباتش که گچ یا خاک یا سرب یا کادینیوم باشد، برای سلامت انسان و حتی خاک مضر است.

بایبوردی افزود: این کود‌های تقلبی ۱۰ درصدشان وارداتی و ۹۰ درصدشان تولید داخل هستند که در کارگاه‌های غیر مجاز تولید می‌شوند.

او گفت: کود‌هایی که در کارگاه‌های غیرمجاز تولید می‌شوند، ساختار بسیار ساده‌ای دارند و تولید آن خیلی پیچیده نیست، به همین دلیل افراد به خود جرات می‌دهند تا اقدام به تولید آن‌ها کنند.

بایبوردی افزود: در دو سال گذشته ۱۰ پرونده قضایی از تولیدکنندگان کود تقلبی در استان و کسانی که کود را ترانزیت می‌کنند از استان‌های دیگر تشکیل شده، که در این میان مجازاتشان یک فقره زندان، حبس تعزیری و جریمه بوده است.

او ارزان بودن، دسترسی آسان، ناآگاهی و فروش به صورت اعتباری و مدت دار را، از مهمترین علل گرایش کشاورزان استان به سمت خرید کود‌های تقلبی ذکر کرد.

جولان کود‌های تقلبی در مزارع آذربایجان شرقی

 ۱۸۰ کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

باقریان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در سطح استان حدود ۱۸۰ کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی داریم.

باقریان افزود: الان که فصل مصرف نیست، کارگزاران می‌توانند خرید‌ها را انجام دهند و در اختیار بهره برداران قرار بدهند.

بقایی کارگزار توزیع نهاده کلیبر بخش آبش احمد هم در این رابطه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: من ۵۰۰ تن سهمیه می‌نویسم و جوابگو نیز هست.

وی افزود: الان حدود ۳۵ تن ذخیره دارم.

جولان کود‌های تقلبی در مزارع آذربایجان شرقی

تیموری کارشناس باشگاه کشاورزان استان آذربایجان شرقی هم به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: کشاورزان در هر نقطه از استان می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را به ویژه درباره زمان، میزان و نحوه مصرف کود، از باشگاه کشاورزان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کسب کنند.

تیموری افزود: بهره برداران هم می‌توانند از طریق تماس تلفنی ۱۵۵۹ و همچنین مراجعه حضوری، از زمان و نحوه مصرف کود و اطلاعات هواشناسی و نحوه نمونه برداری خاک بهره‎مند شوند.

جولان کود‌های تقلبی در مزارع آذربایجان شرقی

به اعتقاد کارشناسان تعیین مجازات‌های سنگین برای کسانی که با سلامتی انسان‌ها بازی می‌کنند راهکار مناسبی برای کاهش چنین جرایمی به شمار می‌رود. برای تغذیه سالم محصولات کشاورزی، کشاورزان باید کود‌های مورد نیاز خودشان را قبل از فصل کشت و از مراکز مجاز تهیه کنند.

استفاده از کودهای تقلبی که باعث برهم زدن ترکیبات خاک می‌شود غیر قابل مصرف بوده و به کارگیری آن  نادرست است که متاسفانه برخی از کشاورزان و سودجویان به دلیل بالا بودن قیمت کود و صرفه اقتصادی، از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.