مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: اعتبارات ملی طرح‌های آبخیزداری استان با هدف مقابله با سیل و خشکسالی دو برابر شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محسن یوسف‌پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: اعتبارات ملی آبخیزداری گیلان از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ برای مقابله با سیل، خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

او، از اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۰ حوزه آبخیز استان خبر داد و افزود: شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، صومعه‌سرا، رودبار، سیاهکل، روسر و املش از جمله شهرستان‌هایی هستند که امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری انتخاب شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری استان با توجه به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی خواهد شد، گفت: همچنین یک تفاهم‌نامه نیز با استانداری گیلان منعقد شده است که با تحقق پیدا کردن آن، سهم قابل توجهی نیز از این منبع برای اجرای طرح‌های آبخیزداری جذب می‌شود.

همچنین، محمدباقر رفعتی، معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: آبخیزداری مجموعه اقداماتی حیاتی برای کنترل سیل، فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، تقویت سفره‌های زیرزمینی و ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها است.

او، افزایش درآمد روستائیان و آبخیزنشینان را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری اعلام کرد و افزود: حوزه آبخیز شامل یک رودخانه اصلی به علاوه سرشاخه‌های متعدد آن است و بر اساس این تعریف در استان گیلان نیز هم‌اکنون بیشتر از ۵۰ حوزه آبخیز بزرگ و کوچک وجود دارد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه هر رودخانه‌ای که از کوه‌ها سرچشمه گرفته و به تالاب، دریا، سد و یا دشت منتهی شود یک حوزه آبخیز است، گفت: وسعت حوزه‌های آبخیز گیلان با هم تفاوت دارند به طوری‌که این حوزه‌ها از ۴۵۰ هکتاری شروع می‌شوند و تا چندین میلیون هکتار مانند سفیدرود که از سایر استان‌ها نیز نشأت می‌گیرد ادامه دارند.

محمدباقر رفعتی تصریح کرد: حوزه آبخیز پلرود رودسر با ۱۷۹ هزار هکتار وسعت، بزرگ‌ترین حوزه آبخیز استان است و در تلاشیم با جذب اعتبارات ملی و استانی شاهد روند سریع‌تر اجرای طرح‌های آبخیزداری استان باشیم.

 

انتهای پیام/م.ع

رشد دو برابری اعتبارات ملی طرح‌های آبخیزداری گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.