شناخت بهتر جهان هستی با بهره‌گیری از توانایی‌های پیشرفته ابررایانه‌ها

ابررایانه‌های پیشرفته موجود در جهان می‌توانند پاسخ‌های مناسبی در مورد نحوه تکامل کهکشان‌ها ارائه دهند.

شناخت بهتر جهان هستی با بهره‌گیری از توانایی‌های پیشرفته ابررایانه‌هابه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به لطف پیشرفت‌های شگفت انگیز علم و فناوری در دهه‌های اخیر اکنون دانشمندان و محققان علوم هوا و فضا می‌توانند با قاطعیت بیشتری در مورد چگونگی تکامل کهکشان صحبت کنند. ابر رایانه‌های امروزی تا حد قابل توجهی رازهای پنهان فضا و اجرام موجود در آن را برای بشر روشن ساخته‌اند.


بیشتر بخوانید: ارسال اطلاعاتی جدید از خورشید توسط کاوشگر خورشیدی ناسا


محققان دانشگاه آریزونا در ایالات متحده آمریکا به تازگی موفق شدند با بهره‌گیری از ابررایانه موجود در این دانشگاه، پروژه‌ای با عنوان UniverseMachine را به ثمر برسانند. ابررایانه به کارگیری شده در این پروژه از توانایی‌های بسیار خاص و ویژه‌ای برخوردار است و قادر است تا حد قابل توجهی زوایای تاریکی از نحوه تکامل کهکشان راه شیری را روشن سازد. 

شناخت بهتر جهان هستی با بهره‌گیری از توانایی‌های پیشرفته ابررایانه‌ها

چگونه ابررایانه‌ها سیر تکامل کهکشان را توضیح می‌دهند؟

این ابررایانه که Ocelote نام دارد با استفاده از ظرفیت‌های خود میلیون‌ها جهان مجازی شبیه به کهکشان راه شیری را شبیه سازی کرده و دقیق‌ترین داده‌های قابل درک برای انسان را ارائه می‌دهد. ظرافت و دقت محاسباتی بالای این ابررایانه نکته شاخص آن به عنوان دستگاهی قابل اعتماد برای شناخت هرچه بیشتر جهان آفرینش و چگونگی شکل‌گیری آن است.

ابررایانه Ocelote در مدت سه هفته بیش از ۸ میلیون جهان شبیه به آنچه در فضا و کهکشان راه شیری وجود دارد را شبیه سازی می‌کند. این دستگاه نه تنها به درک چگونگی تکامل جهان کمک می‌کند، بلکه تئوری‌های موجود را نیز به چالش می‌کشد. در کهکشان ما هزاران ستاره با میزان متفاوتی از عمر وجود دارند. هر کدام از این ستاره‌ها ممکن است میلیون‌ها سال پیش شکل گرفته باشند و حتی ستاره‌هایی که ما قادر به دیدن آن‌ها هستیم ممکن است صدها سال پیش از بین رفته باشند ولی نور آن‌ها همچنان قابل رویت است. 

شناخت بهتر جهان هستی با بهره‌گیری از توانایی‌های پیشرفته ابررایانه‌ها

اما آنچه بیش از هر چیز ذهن دانشمندان را درگیر کرده است و به طور قطع می‌توان آن را بزرگترین سوال محققان هوا و فضا دانست، فضای خالی و ناشناخته موجود در کیهان موسوم به ماده تاریک است. هرچند دانشمندان اطلاعات بسیار کمی از این ماده در جهان دارند ولی امیدوارند با ابررایانه جدید دانشگاه آریزونا بتوانند تا حد زیادی دانش خود را در این مورد افزایش دهند. 

انتهای پیام/

ابررایانه‌ها سوالات بشر در مورد سیر تکامل کهکشان را پاسخ می‌دهند

برچسب ها: خواندنی ، بهترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار