اعضای پارلمان عراق تاکید کردند حضور نظامیان آمریکا در این کشور مغایر با قانون اساسی کشورشان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان پارلمان عراق در اظهاراتی به شبکه روسیا الیوم تصریح کردند: حضور نظامی آمریکا در عراق غیرقانونی است و تهدیدی برای امنیت این کشور به شمار می‌رود.

برای برخی از مقامات عراقی وابسته به بسیج مردمی عراق، دشمنی آمریکا و اسرائیل با نیرو‌های بسیج مردمی عراق پوشیده نیست. هدف قرار دادن یکی از مقر‌های بسیج مردمی عراق در آمرلی جنوب کرکوک از آن جمله است که البته تحقیقات هنوز نقاب از چهره جریان مسئول این حملات برنداشته است.

برخی نیز از دست داشتن اسرائیل در این حمله خبر می‌دهند. این در حالی است که بسیج مردمی عراق بر این باور است که مسئولان آمریکایی و اسرائیلی تلاش می‌کنند واشنگتن و تل آویو بر منطقه تسلط یابند.

از سوی دیگر برخی نمایندگان پارلمان عراق تاکید می‌کنند حضور نظامی آمریکا در عراق بر این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

عدنان الاسدی، نماینده مجلس شورای عراق هم گفت: «حضور کنونی نظامیان آمریکایی در عراق از نظر قانونی قابل توجیه نیست. بر اساس توافقنامه به امضا رسیده به نیرو‌های آمریکایی اجازه داده نشده است در عراق حضور داشته باشند بلکه در توافقنامه حضور مستشاران آمریکایی بلامانع اعلام شده است. اما مستشاران آمریکایی که تعداد آن‌ها ۲۰ هزار نفر است در واقع ارتش آمریکاست از اینرو حضور این نظامیان در خاک عراق غیرقانونی است».

فرماندهان نظامی تاکید می‌کنند توان نظامی بسیج مردمی عراق در حال افزایش است. این افزایش توان نظامی بسیج مردمی عراق در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا حضور خود را در عراق مستحکم‌تر می‌کند و توان نظامی بسیج مردمی عراق را مغایر با منافع اسرائیل می‌داند؛ ضمانت‌هایی هم در زمینه هدف قرار ندادن مواضع و مقر‌های بسیج مردمی عراق وجود ندارد به ویژه اینکه مقامات اسرائیلی همواره می‌گویند احتمال دارد اسرائیل هر موضع وابسته به بسیج مردمی عراق را هدف قرار بدهد.

حسین الکنانی، کارشناس امور سیاسی گفت: «دولت آمریکا تمایل زیادی برای تضعیف بسیج مردمی عراق و قرار دادن آن در یگان‌های امنیتی دارد از اینرو می‌خواهد تا جایی که ممکن است بسیج مردمی عراق منحل شود».

کارشناسان نظامی می‌گویند: بهانه اسرائیل در صورت هدف قرار دادن مواضع برخی از یگان‌های بسیج مردمی عراق در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک دوربرد یا میان برد است.

اما بهانه‌ها هر چه باشد هرگونه تجاوزی از سوی اسرائیل به خاک عراق ساختار روابط بین بغداد و واشنگتن را تغییر خواهد داد.

واشنگتن بر اساس توافقنامه چارچوب راهبردی به منع هرگونه تجاوز به عراق ملزم شده است، اما هیچ کس نمی‌داند منع هرگونه تجاوز شامل اسرائیل نیز می‌شود یا خیر؟

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار