عالی از اراده ایران برای حداکثر تعامل در زمینه‌های فناوری‌های نو، معدنی، کشاورزی و گردشگری با کشور‌های ساحلی خزر خبر داد.

ضرورت اجرای بهینه توافقات و تفاهم نامه‌های کشور‌های ساحلی خزربه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاتا، محمدباقر عالی که به نمایندگی از وزارت صمت ایران در نخستین نشست اقتصادی کشور‌های ساحلی خزر در منطقه ملی گردشگری اوازه ترکمن باشی کشور ترکمنستان سخن می‌گفت بر ضرورت و جدیت اجرای بهینه توافقات و تفاهم نامه‌های کشور‌های ساحلی تاکید کرد.

عالی، دریای خزر را دریای صلح و دوستی برشمرد و با اشاره به جایگاه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کشور‌های ساحلی در سطح منطقه و بین المللی پیوند‌های تاریخی و فرهنگی قوام یافته در بستر قرن‌ها را زمینه‌ای منحصر به فرد برای بناسازی پیوند‌های روزآمد تجاری صنعتی دانست.

نماینده وزارت صمت ایران در این نشست همچنین با اشاره به بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی ایران با دریای خزر استراتژی وزارت صمت را فعال سازی مضاعف ظرفیت استان‌های ساحلی برای تسریع و افزایش تبادلات صنعتی تجاری اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۲ برابری مبادلات تجاری ایران و آذربایجان/ فعالسازی طرح‌های مشترک صنعتی


وی همچنین با اشاره به وجود مناطق ویژه و آزاد اقتصادی ایران در حریم دریای خزر؛ این زمینه را از موضوعات مهمی برشمرد که می‌تواند با تجربه خوب ایران ایده‌های مناسبی برای سرعت بخشی به همکاری‌های کشور‌های منطقه در پی داشته باشد.

نشست دو روزه وزرای اقتصادی کشور‌های ساحلی خزر (FCEE) با حضور قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و وزرا، مقامات کشور‌های حوزه خزر و نیز سایر کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی از قبیل W.T.O، بانک جهانی … در ترکمنستان در حال برگزاری است.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان نیز برای شرکت در این نشست به ترکمنستان سفر کرده است.

انتهای پیام/

دریای خزر ، دریای صلح و دوستی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار