کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکایی ها سعی می کنند به انواع شیوه ها متوسل شوند تا پروسه شکل گیری اینستکس را تخریب کنند.

لابی ها ی قدرتمند صهیونیستی د ر اروپا پشت پرده استعفای اربلبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  روزنامه آلمانی  بیلد پنجشنبه شب گزارش داد «برند اربل» رئیس جدید  اینستکس استعفا کرد. اربل که در گذشته سفیر پیشین این کشور در ایران بود اخیرا اعلام کرده  به دلایل شخصی از پذیرش ریاست این  شرکت امتناع می کند. رسانه‌های غربی دلیل استعفای اجباری او را، افشای مصاحبه‌ای در خصوص  مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی  و فلسطینیان  عنوان کرده اند. او در این مصاحبه برنامه موشکی ایران را قانونی خوانده بود و داشتن توان دفاعی بالستیک را حق ایران دانسته بود.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این استعفا اظهار کرد: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا مخصوصا فرانسه و آلمان درصدد بودند که دیپلمات ارشد آلمانی را به عنوان رئیس اینستکس انتخاب کنند و گمانه زنی هایی وجود داشت که انتخاب این شخص بهترین گزینه باشد،  ولی با توجه به اینکه  هنوز ساز و کارهای اینستکس به خوبی تعریف نشده و این دیپلمات ارشد آلمانی که  پیش تر، سال ها در ایران به عنوان سفیر خدمت کرده بود، نسبت به بافت اجتماعی  و فرهنگ ایران آگاهی دارد، از قبول این سمت  خودداری کرد و یا بهتر بگوییم مجبور به کناره گیری از این مقام شد.

او افزود: با کنار رفتن اربل، در اجرایی شدن ساز و کار تبادل مالی بین ایران و اتحادیه اروپا موانع زیادی وجود دارد.  اربل در ظاهر از پذیرش این مسئولیت صرف نظر کرد، ولی واقعیت این است که او تحت فشار قرار گرفته بود. این نشان می دهد که نوعی بازی پشت پرده بین سه کشور اروپایی (فرانسه انگلیس وآلمان ) با مقامات آمریکایی و صهیونیست ها وجود دارد که این پروسه را طولانی کنند تا وضعیت در انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا مشخص شود.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص  گمانه زنی ها مبنی بر تحت فشار قرارگرفتن اربل از سوی مقامات آمریکایی برای استعفا از این سمت نیز توضیح داد: همچنان این گمانه زنی وجود دارد که آمریکایی ها اربل را که  شخصیتی معتدل است را به دلیل اظهارات ضد صهیونیستی او تحت فشار قرار داده اند و به همین دلیل با ریاست او بر اینستکس مخالفت کردند و در این موضوع هم اعمال نفوذ کرده و او را مجبور به استعفا کردند. آمریکایی ها سعی می کنند تا به انواع شیوه ها متوسل شوند  تا پروسه شکل گیری اینستکس را تخریب کرده تا این ساز و کار شکل نگیرد.

هانی زاده درباره انتخاب بعدی رئیس اینستکس از سوی اروپا افزود: هنوز مشخص نیست که اروپایی ها چه شخصیتی را به عنوان رئیس جدید انتخاب می کنند، ولی به نظر می رسد که شخصیت بعدی احتمالا فرانسوی خواهد بود که بتواند ساز و کار اینستکس را که هدف اتحادیه اروپاست عملیاتی کند. آمریکایی ها  مانع خواهند شد که رئیس جدید در یک فرآیند زمانی کوتاه  مشخص شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی درخصوص واکنش احتمالی ایران نیز خاطر نشان کرد: ایران در انتظار تعیین رئیس اینستکس و شکل گیری آن است، اما اگر تا یک ماه آینده رئیس جدیدی برای اینستکس معین  نشود، قطعا ایران گام های بعدی خود را  در رابطه با برجام عملیاتی  خواهد کرد و تعهدات خود را نسبت به قبل کاهش خواهد داد.

 هانی زاده با اشاره به اینکه با توجه به اینکه  اروپا خود را مهد آزادی بیان  معرفی می کند، در حالی که دلیل اصلی استعفای اجباری برند اربل افشای مصاحبه او در خصوص هلوکاست و انتقادات او به صهیونیست ها بوده است، گفت: همه مسائل مربوط به حقوق بشر و آزادی بیان بهانه ای بیش نیست. مسائلی که در اروپا علیه ایران مطرح می شود، در واقع برای فشار به ایران و فرار از تعهدات اجراکنندگان برجام است. از آنجا  که  در اروپا لابی های صهیونیستی فعال و صاحب نفوذ هستند، قطعا استعفای اربل نشان می دهد که این لابی ها در تمامی جنبه های سیاسی و اقتصادی و روابط بین کشورهای اتحادیه اروپا و دشمنان اسرائیل تاثیر گذار است، به همین دلیل هم آمریکا ولابی صهیونیستی در کناره گیری رئیس جدید اینستکس  کاملا موثر بوده اند.

بیشتر بخوانید: اروپا اینستکس را تا قبل از انتخابات آمریکا راه اندازی نخواهد کرد

انتهای پیام/

برچسب ها: اینستکس ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار