مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از ثبت ۲ اثر فرهنگی ناملموس بندر ماهشهر در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: ۲ اثر فرهنگی ناملموس با عناوین مهارت ماهیگیری به روش سنتی دست‎اشکن به شماره ۱۷۰۰ و  مهارت ماهیگیری به روش سنتی آلات  به شماره ۱۷۰۱ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

او افزود: بندر ماهشهر در جنوب خوزستان به دلیل واقع شدن بین خشکی و دریا (محدوده ساحلی) و تأثیرپذیری از این ۲، دارای ویژگی‎های طبیعی خاصی و منحصر به فرد است و خور‌ها همواره نقش و تاثیر بسزایی در شیوه¬ معیشت و زندگی ساکنان منطقه داشته و دارند.

موسوی بیان داشت: منحصر به فرد بودن، قدمت فراوان، کاهش آسیب‎های محیطی و زیست‎محیطی به نسبت دیگر روش‎های صیادی، معرفی اصولی و دقیق، تلاش در راستای حفظ و ماندگاری سنت‎ها و روش‎های کهن ماهیگیری را از دلایل ثبت این ۲ اثر در فهرست آثار ملی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: روش‎های ماهیگیری دست اشکن و آلات از قدیمی‎ترین دوران تاکنون در میان شیوه‎های معیشتی مردمان این دیار، صیادی جایگاه خاص و اهمیت بسیار زیادی داشته است و هرچند از دیرباز صیادی در خور به روش‎های مختلف انجام می‎گرفته، اما این ۲ روش سبب ویژگی‎های محیطی در این منطقه بسیار مورد توجه بوده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.