زهرا زینالدینی روانشناس و مشاور در گفتوگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر یک کارفرمای خوب در زندگی کارمندان اظهار کرد: از آنجایی که افراد ساعات زیادی از روز را در محیط کاری خود سپری میکنند، بخش قابل توجهی از استرس آنها از محیط کارشان نشأت میگیرد.
او با بیان اینکه وجود یک کارفرمای خوب بر سلامت روان کارمندان تأثیر مستقیم دارد، افزود: رفتار مناسب کارفرما، سرعت و نتیجه کار کارمندان را افزایش میدهد.
این روانشناس گفت: یک کارفرمای خوب به کارمندان خود اختیار میدهد و به آنها در انجام امور اعتماد دارد و در تمام مسائل جزیی و کوچک دخالت نمیکند، چراکه از اداره امور بزرگتر باز میماند، اما از دور آنها را مدیریت میکند.
زین الدینی ادامه داد: یک کارفرمای خوب، در زمانی مناسب از فعالیتهای کارمندان خود قدردانی میکند و این رفتار او این حس را در کارمندان القا میکند که تلاشهای بی وقفه آنها مورد توجه قرار میگیرد و در آنان انگیزه بیشتری ایجاد میکند.
او با اشاره به اهمیت خوش خلقی و خوشرویی کارفرمایان افزود: این ویژگی باعث کاهش استرس و خستگی کارمندان میشود و در چنین جوی مسائل راحتتر حل خواهد شد و افراد احساس امنیت روانی بیشتری دارند.
زینالدینی اضافه کرد: یک کارفرمای خوب مسئولیت اشتباهاتش را میپذیرد و آنها را به گردن فرد دیگری نمیاندازد و زمانیکه مشکلی در محیط کار پیش میآید، به دنبال مقصر نیست، بلکه میخواهد موضوع پیش آمده را حل کند و تجارب حاصل از چالشهای به وجود آمده را به کارکنانش آموزش دهد، بدین ترتیب کارمندان احساس امنیت بیشتری میکنند و نگرانی کمتری از توبیخشدن خواهند داشت.
این روانشناس تصریح کرد: یک کارفرمای خوب با کارکنانش ارتباط خوبی برقرار میکند و از مهارت همدلی کردن و گوش دادن فعال در روابطش بهخوبی استفاده میکند، زیرا اگر او بتواند به نظرات، ایدهها و مشکلات کارکنانش فعالانه گوش دهد و همدلی لازم را با آنها داشته باشد و اقدامات لازم را در رابطه با آنها انجام دهد، آنگاه میتواند باعث پیشرفت و بهبود کار شود.
بیشتر بخوانید: راهکارهای مناسب برای غلبه بر نگرانی
او افزود: کارفرمای خوب به سلامت روان کارمندان خود کمک قابل توجهی خواهد کرد، زیرا آنها احساس میکنند که کارفرمایشان فردی بیتفاوت نیست و آنها را میتواند بهخوبی درک کند.
زین الدینی با بیان اینکه یک کارفرمای خوب انعطافپذیر است و فقط به پیشبرد اهداف کاری خود نمیاندیشد، گفت: او معتقد است که باید به زندگی شخصی کارکنانش احترام بگذارد و این حق را برایشان قائل است که آنها هم زمان کافی را به زندگی شخصی خودشان اختصاص دهند و بین کار و زندگی بتوانند تعادل ایجاد کنند.
این روانشناس اضافه کرد: همچنین شرایط خاص مانند بیماری و مرگ عزیزان آنها را نیز درک میکند و همدلی لازم را با شرایط آنها دارد و اقدامات لازم در جهت کاهش مشکلات کارکنانش را انجام میدهد.
زینالدینی تصریح کرد: بر اساس پژوهشهای انجام شده، رفتار کارفرمایان تأثیر مهمی بر سلامت روان کارکنان دارد و استرس شغلی را به میزان قابل توجهی میتواند کاهش دهد.
انتهای پیام/