آذرکیش گفت: باید میان بنگاه‌های اقتصادی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و نظام آموزشی پیوند عمیقی شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های مهارت آموزی در آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام‌های آموزشی مهارتی در دنیا تقاضا محور است و خروجی دانش آموزان به بازار کار وصل می‌شود اما در کشور ما نیاز به زیرساخت‌های عمومی داریم تا بتوانیم نظام مهارتی پویایی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون ۹۱۰ هزار هنرجو در شاخه کاردانش مشغول به تحصیل هستند که باید مشوق‌هایی برای بازار کار آن‌ها در نظر بگیریم.

او با اشاره به شرکت ۶۰ درصد داوطلبان کنکور در رشته تجربی گفت: سیگنال‌های که برای اشتغال در رشته‌های پزشکی وجود دارد این تراکم جمعیتی را ایجاد کرده است در حالیکه باید مؤلفه‌های اشتغال به آموزش‌های مهارتی برسد.

آذرکیش با بیان اینکه خروجی دانش آموزان باید به بازار کار وصل شود، افزود: این روند نیاز به زیرساخت‌های اقتصادی، حقوقی و قانونی دارد؛ زمانی که بنگاه‌های اقتصادی فعال باشند نیاز به نیروی کار هم وجود دارد.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیوند بین نظام اقتصادی و آموزشی در دنیا بالاست، اما در کشور هم باید به این مهم دست یابیم.


بیشتر بخوانید: انفعال آموزش و پرورش در گرفتن بودجه برای تعیین تکلیف حق التدریس‌ها / ۶۰ درصد رتبه های برتر کنکور تهرانی‌ها بودند


او ادامه داد: مشارکت دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌تواند خلاء بین نظام آموزشی و اقتصادی را پُر کند و با برخورداری از گواهی صلاحیت حرفه‌ای که در قانون برنامه ششم به آن تأکید شده است به بهبود شرایط به کارگیری هنرآموزان کمک می‌کند.

خروجی نظام آموزشی مهارت محور نیست

در ادامه رحیم سرهنگی، مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار اظهار کرد: خروجی نظام آموزشی مهارت محور نیست و یادگیری نداریم، این مشکل در آموزش عالی هم تشدید می‌شود و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۷.۱ رسیده است در حالیکه نرخ بیکاری کل کشور ۱۲ درصد است.

او ادامه داد: آموزش ما نمره محور است و مربیان به عملیاتی شدن مطالب درسی کاری ندارند، همچنین تقاضای بازار کار را نمی‌دانیم.

مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار با اشاره به اینکه تربیت نیروی کارآفرین باید قبل از ۱۸ سالگی انجام شود، بیان کرد: اکوسیستم کارآفرینی و حمایت از افراد کارآفرین باید شکل گیرد چراکه اکنون شاهد هستیم در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه‌های آموزشی دچار مشکل هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار