دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی جوامع ایمن گفت:کنفرانس بین‌المللی جوامع ایمن یک الی سوم شهریور در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،صادقی دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی جوامع ایمن در نشست خبری از برگزاری این کنفرانس یک الی سوم شهریور ماه در تالار شهید شایانـمهر دانشکده پزشکی تبریز خبر داد و گفت: این کنفرانس دارای بخش‌های مختلفی بوده و در آن از وضعیت راه‌ها خودرو‌ها نیز بحث می‌شود.

وی با بیان اینکه علی رغم کاهش چشمگیر حوادث ترافیکی از سال ۸۵ به بعد، متاسفانه مرگ و میر و صدمات ناشی از این حوادث در سال‌های اخیر در کشورمان روند صعودی و افزایشی پیدا کرده است، اظهار کرد: میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ افزایش ۱.۲ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: در سه ماهه اول سال جاری میزان تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در سطح کشور رشد ۱.۲ درصدی و در استان ما رشد ۱۱.۵ درصدی از نظر تعداد مصدومان و رشد ۱۶ درصدی از نظر مرگ و میر داشته است.

وی در ادامه با اشاره به تعداد جوامع ایمن در کل دنیا گفت: در سطح جهان ۴۰۷ جامعه ایمن ثبت شده است که از این تعداد ۳۶ مورد در کشور ما فعالیت داشته و اولین جامعه ایمن در شمال غرب کشور سال گذشته به عنوان چهارصد و هفتمین جامعه ایمن در شهر جدید سهند ایجاد شد.

صادقی ادامه داد: اقداماتی نیز در شهرستان جلفا و با همکاری منطقه آزاد ارس انجام شده است و این شهرستان نیز به شبکه جهانی جوامع ایمن ملحق می‌شود.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص بزرگترین مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث کشور گفت: این مرکز تحقیقات در تبریز با زیربنایی بالغ بر ۱۴۰۰ متر متر مربع تاسیس و به عنوان قطب پژوهشی کشور شناخته شده است.

وی افزود: مجری این مرکز تحقیقات، دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، اما از توان و ظرفیت‌های اساتید و متخصصانی همچون جامعه شناسان، استادان مکانیک و سایر رشته‌ها نیز در این مرکز استفاده می‌شود.

وی در ادامه از تدوین سند ایمنی ترافیک خبر داد و افزود: مقرر شده است تا این سند طی ماه‌های آتی عملیاتی شود، طبقه بندی دارو‌های موثر بر روند رانندگی از جمله مواردی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

محمد سعادتی، معاون مرکز بین‌المللی حمایت از جوامع ایمن در ادامه این نشست اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌ها، پانل‌های تخصصی و ارائه مقالات و سخنرانی‌های کلیدی از جمله برنامه‌های این کنفرانس هستند.

وی با اشاره به حضور مهمانان خارجی در کنفرانس بیت‌المللی جوامع ایمن اضافه کرد: تا کنون ۴۵۰ نفر در این کنفرانس ثبت نام کرده‌اند و مهمانانی از کشور‌های آمریکا، استرالیا، سوئد، فنلاند، ژاپن، آلمان، پاکستان، ترکیه، مقدونیه و روسیه در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد ۳۸۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که در نهایت ۷۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۱۱۵ مقاله به طور شفاهی و ۱۸ مقاله در قالب پوستر ارایه می‌شوند.

سعادتی افزود: برنامه جامعه ایمن یک برنامه منسجم جهت ارتقاء ایمنی در جوامع است که در سال ۱۹۸۹ مطرح شده و اثربخشی خوبی در کشور سوئد نشان داد.

وی ادامه داد: این برنامه از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان برنامه‌ی بین‌المللی جهت ارتقاء ایمنی در جوامع ایجاد شد و دفتر مرکزی آن در سوئد قرار دارد.

وی متذکر شد: همکاری بین بخشی در سطح شهر، پوشش دادن تمامی رده‌های سنی و هر دو جنس، بلند مدت بودن و مبتنی بر شواهد بودن برنامه از جمله شاخص‌های پیوستن شهر‌های مختلف به جوامع ایمن هست.

 

انتهای پیام/ش

تبریزمیزبان برگزاری کنفرانس بین‌المللی جوامع ایمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.