تنها بازمانده ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف  طی نشستی به بازخوانی حادثه ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف در ۱۷ اسد/ مرداد ۱۳۷۷ پرداخت.

 

شهادت دیپلمات های ایرانی در مزار شریف کار طالبان نبود/ سپردن ما به سفارت پاکستان اشتباه بودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «الله مدد شاهسون»، تنها بازمانده ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف در سالروز این رویداد طی نشستی در مشهد تاکید کرد که این ترور کار طالبان نبود، بلکه گروهی می خواستند ایران را با طالبان درگیر کنند.

وی اظهار داشت: این اشتباه است که بگوییم طالبان دیپلمات های ایرانی در مزار شریف را به شهادت رساندند؛ اینها گروهی بودند که قبل از ورود طالبان وارد کنسولگری شدند و یک وظیفه ای به عهده داشتند که دقیقا آن را اجرا کردند. ما را چند بار جابجا کردند و دست آخر در زیر زمین سفارت به گلوله بستند.

شاهسون افزود: اما بحث این است که اینها طالبان نبودند؛ با این حال ته دلم این بود که طالبان اگر بیایند احتمال دارد ما را نکشند. این گروهی هم که آمدند سریعا عملیات خود را انجام دادند و آنجا را ترک کردند. ضمن اینکه من از دو ماه قبل نامه هایی به تهران فرستادم که نباید اینجا بمانیم و دلایل محکمی برای این مساله آوردم.

تنها بازمانده ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف بیان کرد: من وقتی به ایران آمدم تشخیصم این بود که اینها طالبان نبودند و پاکستانی بودند. دلیل اولم این است که یکی از مهاجمین پرسید آیا ما می توانیم با پاکستان تماس بگیریم که شهید ریگی گفتند بله. دلیل دومی که می گویم اینها طالبان نبودند این است که این گروهی که آمدند، سریع ضربه زدند و آنجا را ترک کردند.

وی اضافه کرد: می شود اینطور استنباط کرد که اینها می خواستند یک درگیری میان ایران و طالبان ایجاد کنند و در حقیقت یک باتلاقی برای ایران درست کنند که ما درگیر این موضوع شویم.

الله مدد شاهسون گفت: پاکستان از این قضیه می توانست استفاده کند و یکی از اشتباهات وزارت خارجه این بود که ما را به دست سفارت پاکستان سپرد.

وی تاکید کرد: حدود 20 دقیقه پس از این حادثه گروهی وارد سفارت شدند و عوامل اینها در اطراف مستقر شدند. شب آن واقعه عبدالمنان نیازی، فرمانده گروه طالبان در آن منطقه در مصاحبه با رادیو بی بی سی گفت: ما وارد سفارت ایران شدیم و هیچ کسی آنجا نبود و احتمالا ایرانی ها با حزب وحدت فرار کرده اند.

بازمانده ترور دیپلمات های ایرانی در مزار شریف افزود: بعد از اینکه به ایران آمدم و در تلویزیون قضیه را تشریح کردم، بلافاصله طالبان به وزارت خارجه نامه ای زدند و گفتند آنچه شاهسون می گوید درست است.

وی در آخر اظهار داشت: من تا حدودی روی طالبان نظر مثبت دارم و به نظرم می شود با این گروه کار کرد و آنها را به مسیر درست تری هدایت نمود.

گفتنی است که 17 اسد/ مرداد، سالروز شهادت 9 دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در کنسولگری ایران در مزار شریف است که به دنبال اشغال این شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.