برای دومین سال پیاپی در استان کردستان از زنبور‌های براکون برای مبارزه بیولوژیک با آفات کرم میوه خوار در مزارع گوجه فرنگی کامیاران استفاده شد.

مبارزه با آفات مزارع گوجه فرنگی با روش بیولوژیکبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،رئیس جهاد کشاورزی کامیاران اظهار داشت: امسال در یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان زنبور براکون رها سازی شده است.
بهرام کوشکی با بیان اینکه در سال جاری در این شهرستان ۲ هزار هکتار گوجه فرنگی کشت شده است، افزود: امسال کرم میوه خوار در بیش از ۸۰ درصد این مزارع شیوع داشته که تاثیر این زنبور‌ها سه تا پنج روز بعد از رهاسازی در مزارع مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه برای هر هکتار از این مزارع یک هزار زنبور براکون رهاسازی شده است، یادآور شد: سال گذشته این زنبور‌ها در سطح ۷۰ هکتار نخود و ۱۰۰ هکتار گوجه فرنگی شهرستان مورد استفاده قرار گرفتند.
مبارزه بیولوژیک یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه‌ها است.
رئیس جهاد کشاورزی کامیاران این شهرستان را یکی از قطب‌های مهم تولید گوجه فرنگی کردستان اعلام کرد و اظهار داشت: این آفت در صورت کنترل نشدن تولید محصول را در هر هکتار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد.
این نوع آفت به چهار شکل حشره بالغ پروانه، لارو، تخم و شفیره به برگ‌های گیاه حمله می‌کند و با ایجاد دالان‌هایی بر روی برگ‌ها و حالت لهیدگی میوه، آن را از بین می‌برد و بیشترین مزارع هدف این آفت را مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و لوبیا تشکیل می‌دهند.
از مساحت ۱۸۵ هزار و ۲۰۰ هکتاری شهرستان کامیاران، ۱۳۲ هزار هکتار جزو عرصه‌های منابع طبیعی است که ۳۶ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/ت

مبارزه بیولوژیک با آفات مزارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.