اعضای کنگره آمریکا قصد دارند با اعمال فشار به رئیس‌جمهور این کشور، او را وادار کنند تا ترکیه را به واسطه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مجازات کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست، جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا قصد دارند با اعمال فشار به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، او را وادار کنند تا ترکیه را به واسطه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه با تحریم مجازات کند.

پیش از این رئیس جمهور آمریکا گفته بود که کاخ سفید «هنوز در حال بررسی احتمال مجازات ترکیه و اعمال تحریم علیه این کشور است».

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه گفت: ما باید قانونی تصویب کنیم که هرگونه چشم پوشی از عواملی که امنیت ملی را تهدید می‌کند را از بین ببرد. البته سعی می‌کنیم چنین قانونی وضع نشود، زیرا تمام تلاش ما این است که به رئیس جمهور در تصمیم گیری انعطاف پذیری بدهیم. اما در صورت سوءاستفاده مجبوریم عمل کنیم.

روبیو از پیشنهاد جین شاهین، سناتور دموکرات که خواستار اعمال تحریم‌های رتبه بندی شده علیه ترکیه بود، استقبال کرد. شاهین پیشتر گفته بود احتمال آنکه ترامپ با ترکیه وارد مذاکره شود و آن‌ها را ترغیب به باقی ماندن در ناتو کند، وجود دارد. وی این اقدام ترامپ را نوعی تهدید امنیت ملی آمریکا عنوان کرد.

جیمز لنک فورد، سناتور جمهوری خواه هم اظهار داشت کنگره باید مشخص کند که چنین تحریم‌هایی علیه هر کشوری که سامانه‌های دفاعی روسیه را خریداری می‌کند، اعمال می‌شود.

رابرت منندز، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز نسبت به این تحریم‌ها ابراز خرسندی کرد.

پیشتر، رئیس جمهور آمریکا با شماری از سناتور‌های جمهوری خواه در کاخ سفید دیدار داشت و در خصوص امکان اعمال تحریم علیه ترکیه به بحث پرداخت. ترامپ هفته پیش اعلام کرد دولت او جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ را در اختیار ترکیه نخواهد گذاشت با این حال فعلا قصد تحریم ترکیه را ندارد.

وزارت خارجه ترکیه اقدام آمریکا برای کنار گذاشتن این کشور از برنامه جنگنده اف-۳۵ را محکوم کرد و آن را اشتباهی دانست که به روابط دو جانبه آسیب می‌زند. آنکارا اعلام کرد واشنگتن مدعی است سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ با سامانه‌های دفاع هوایی ناتو متناسب نیست و برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار