سخنگوی سازمان ملل در سخنانی گفت: آمریکا باید به تعهدات خود در مقر سازمان ملل متحد به عنوان کشور میزبان پایبند باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه در نشست خبری خود در مقر سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد تحریم‌های آمریکا علیه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریکا باید به تعهدات خود در مقر سازمان ملل متحد به عنوان کشور میزبان پایبند باشد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: «باید صبر کنیم و ببینیم که در مجمع عمومی سازمان ملل چه اتفاقی می‌افتد، من نمی‌توانم پیش بینی کنم، اما آمریکا طبق توافقنامه کشور میزبان تعهداتی دارد و به عنوان یک اصل کلی امیدواریم که هر کشوری به تعهداتی که دارد، عمل کند.»

این اظهارنظر در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم آمریکا برای تحریم وزیر خارجه ایران مشکلی برای حضور او در نشست‌های سازمان ملل ایجاد خواهد کرد یا خیر، مطرح شد.

در ۳۱ ژوئیه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تمامی دارایی‌های احتمالی ظریف در این کشور را مسدود خواهد کرد و افراد و نهاد‌هایی که با وزیر امور خارجه ایران داد و ستدی انجام دهند با مجازات مواجه خواهند شد. این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان وجود هرگونه دارایی در خارج از ایران را رد و اعلام کرده این تحریم‌ها به دلیل آن صورت گرفته است که آمریکا او را یک تهدید می‌داند.

تحریم ظریف از سوی آمریکا واکنش‌های منفی بسیاری چه در میان مقامات داخل این کشور و چه از سوی مقامات دیگر کشور‌ها در پی داشت. هیچ یک از شرکای اروپایی واشنگتن از آن حمایت نکردند و اتحادیه اروپا با بی اعتنایی تمام به ترامپ، این تحریم‌ها را نادیده گرفت و اعلام کرد به همکاری با ظریف ادامه خواهد داد.

«کارلوس مارتین دو گوردوئلا» سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص گفت: «ما از این تصمیم متاسفیم و با توجه به اهمیت حفظ کانال‌های دیپلماتیک به سهم خودمان در همکاری با ظریف به عنوان دیپلمات بلندپایه ایران ادامه می‌دهیم».

طرح دولت «دونالد ترامپ» برای ایجاد ائتلاف دریایی علیه ایران نیز با امتناع کشور‌ها از پیوستن به آن روبرو شده است و برخی آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار