نوری در نشست خود با اصحاب رسانه درباره ساختما‌ن‌های پرخطر پایتخت، برج باغ‌ها و ... توضیحاتی داد.

پاینده/ برای حفظ باغات پایتخت تا آخرین لحظه در مقابل مخالفان ایستاده‌ام/ ما هیچگاه نگفتیم ۶۲ پرونده برج باغ‌ها می‌تواند پروانه بگیرد/ املاک در اختیار بنیاد مستضعفان باید در صلاح مردم مورد استفاده و بهره برداری قرار بگیردبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح آخرین اقدام‌های این کمیسیون پرداخت.
 
نوری با اشاره به این نکته که این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های فعال شورای شهر است، گفت: از بازه زمانی مرداد ۹۷ تا مرداد ۹۸، ۹۴ جلسه برگزار شده که در این جلسات از ۸۶۰ نفر دعوت شده و نزدیک به ۱۱۰ طرح، لایحه و گزارش مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.
 
نوری با اشاره به این نکته که کمیسیون سلامت و خدمات شهری باید از تمام موضوعات داخل و خارج صحن اطلاع داشته باشد، گفت: چه موضوعاتی که به کمیسیون مطرح می‌شود و چه موضاعاتی که مربوط به خارج از کمیسیون و در صحن شورای شهر تهران است کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر در ۴ کمیته سلامت، محیط زیست، حفاظت و صیانت از باغ‌ها و ایمنی و مدیریت بحران آن را بررسی می‌کند.
 
رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که بنای کار کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر شفاف سازی است، گفت: ما در این کمیسیون از هرگونه تخلف و رانت با شفافیت عملکرد جلوگیری می‌کنیم و تلاش‌مان این است تمام اطلاعات به صورت سامانه‌ای و برخط قابل مشاهده و پیگیری باشد.

نوری با اشاره به مقاومت‌های پیش رو در اجرای سامانه کمیسیون ماده ۷ گفت: یکی از مهم‌ترین سامانه‌ها که ما کار زیادی روی آن انجام داده‌ایم کمیسیون ماده ۷ بود که بر بنای گسترش فضای سبز و حفظ باغ‌ها تشکیل شد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران گفت: ما توانستیم از طریق کمیسیون ماده ۷ و طبق قانون پلاک‌هایی که قصد تخریب داشتند را موظف کنیم  از کمیسیون منطقه استعلام بگیرند.

نوری با اشاره به این نکته که در مقابل عملکرد کمیسیون ماده ۷ مخالفت‌های بسیاری شد، تصریح کرد: کمیسیون ماده ۷ کار ارزشمندی بود که مخالفت‌های زیادی با آن شد و برای اینکه مانع کار این کمیسیون شوند گفتند کمیسیون ماده ۷ موجب طولانی شدن زمان صدور پروانه می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به سامانه بند ۲۰ ماده ۵۵ بیان کرد: مورد دیگری که باید شفاف می‌شد مربوط به مشاغل مزاحم بود که ما آن را در سامانه بند ۲۰ ماده ۵۵ پیش بینی کردیم.ما توانستیم ۴ سامانه در حوزه پسماند فعال کنیم که یکی از آن‌ها سامانه ثبت توزین بود که کل پسماند و توناژ آن در این سامانه ثبت می‌شود.

او  با بیان اینکه سامانه ثبت عملکرد پیمانکار، سامانه مدیریت ناوگان خودرویی و سامانه مدیریت کارگران از دیگر بخش‌های ۴ گانه سامانه مدیریت پسماند است، افزود: در حوزه خدمات شهری ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر نیروی در حال فعالیت وجود دارد که در فضای سبز این رقم ۱۸ هزار نفر است.
 
نوری با تاکید بر این نکته که در بسیاری از آمار‌های ارائه شده افراد وجود خارجی ندارند، گفت: در صورت وضعیت خدمات شهری ۳۳ هزار و ۱۰۰ نفر آمار وجود دارد که بخشی از آن‌ها وجود خارجی نداشته‌اند که سامانه مدیریت کارگری باعث شد تمام کارگران موظف باشند اطلاعات خود را با تصویر و ثبت اثر انگشت درج کنند.

نوری گفت: بخششی از این سامانه بارگذاری شده است و بخش دیگر آن به دلیل برخی از مشکل‌ها هنوز بارگذاری نشده که من از شهردار تهران در نامه‌ای خواستم هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های تجهیز مناطق ۲۲ گانه به این سامانه را فراهم کند.

او با اشاره به سامانه جامع فضای سبز تهران گفت: سامانه‌ای دیگر که در دست اجرا است سامانه جامع فضای سبز شهرداری تهران است که بر اساس متراژ، نوع درختان، بن درخت و ابزار و تجهیزات بستان‌ها را طبقه بندی و ثبت می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران اظهار کرد: سامانه دیگر ما پایش و شناسایی کلیه ساختمان‌های شهر تهران ارائه شد که بیشتر هدف آن ساختمان‌های بلندمرتبه بود.
 
نوری در پاسخ درباره  آخرین وضعیت ۶۲ برج باغ گفت: بعد از لغو مصوبه برج باغ‌ها شورای شهر مصوبه خانه باغ را جایگزین آن کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران گفت: بحثی مطرح شد که پرونده‌های در دست بررسی نزدیک به ۴۷۳ پرونده بود که قبل از مصوبه لغو برج باغ‌ها تشکیل شده بود و این پرونده‌ها در دسته‌های مختلفی قرار گرفته بودند.

نوری با تاکید بر این نکته که بخشی از ۶۲ پلاک کلیه عوارض خود را پرداخت کرده بودند، افزود: جمع بندی ما و کمیسیون معماری و شهرسازی این بود که ۴۱۱ پرونده را نمی‌توان هیچ بحثی روی آن داشت و تنها می‌ـوان درباره ۶۲ پرونده بحث انجام شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که بحث ما این بود باید درباره ۶۲ پرونده در کمیته فنی باغ بحث و تبادل نظر کرد، گفت: حرف ما این بود که باید روی ۶۲ پرونده برج باغ بحث شود و ما هیچ وقت نگفتیم که ۶۲ پرونده می‌تواند پروانه بگیرد و از نظر من این ۶۲ پرونده در ۳ دسته قرار می‌گیرد.

نوری در توضیح دسته اول گفت: دسته اول پرونده‌هایی است که دارای ارزش اکولوژیکی نیست، دسته دیگر پرونده‌های به شکلی است که به علت بزرگی زمین امکان جا به جایی نقشه درختان و فضای سبز آن وجود دارد و میتوان آن را حفظ کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران در توضیح دسته سومم گفت: در دسته سوم پرونده‌هایی قرار می‌گیرند که ارزش اکولوژیکی بالایی دارند که با دسته سوم باید رفتار مناسبی صورت بگیرد و مدیریت شهری تلاش برای حفظ آن از طریق تهاتر داشته باشد که مثال بارز آن باغ عبقری و وثوق الدوله بود.

نوری با تاکید بر این نکته که نمی‌گذاریم حقوق مردم ضایع شود، اظهار کرد: ما پرونده ۶۲ باغ را پیگیری می‌کنیم و به موازات آن نمی‌گذاریم حقوق مردم ضایع شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران در پاسخ به عملکرد مدیریت شهری در نگه‌داشت شهر و رفت و روب پایتخت اظهار کرد: مسئله تمیزی شهر جزء موضوعاتی است که شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید بیشتر از پیش به آن توجه شود.

نوری با اشاره به این نکته که تهران جزء شهر‌های تمیز کشور است، خاطرنشان کرد: تهران نسبت به سایر شهر‌ها از پاکیزگی بیشتری برخوردار ست و این به این معنا نیست که هیچ مشکل و نقطه ضعفی در آن وجود ندارد، اما با ید توجه کرد که شهرداری نیز هزینه زیادی برای نگهداشت شهری و پاکیزگی آن پرداخت می‌کند تا جایی که در بسیاری از مناطق تا بیش از ۳ نوبت تخلیه و جابجایی پسماند انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به بارندگی نوروز ۹۸ گفت: لایروبی به موقع انهار و رود‌های پایتخت موجب شد که در زمان بارندگی نوروز هیچگونه اتفاق نا خوش آیندی رخ ندهد و این جزء مدیریت خوب شهری در حوزه نگهداشت پایتخت است
 
نوری در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت انتقال صنایع آلاینده از پایتخت به چه شکل است، گفت: ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در شعاع ۱۲۰ کیلومتری مصوبه دارد و باید حتما اجرا شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به بند ۲۰ ماده ۵۵ اظهار کرد: بسیاری از صنایع آلاینده منتقل شده است و در انتقال دیگر مشاغل نیز ما باید طی زمانبندی مشخص آن را انجام دهیم به طوری که به اقتصاد معیشت مردم ضربه‌ای وارد نشود.

نوری با اشاره به سنگ اندازی‌های عوامل بیرونی در اجرای کمیسیون ماده ۷ (حفظ باغ‌ها و فضای سبز) گفت: ما در تهران ۶ منطقه داریم که بیشترین فضای سبز را دارند که می‌توان به مناطق ۱ تا ۵ و منطقه ۲۲ اشاره کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که اجرای سیاست‌های غلط موجب تبدیل باغ‌ها به ارزش اقتصادی شده است، تصریح کرد: باغ‌ها می‌توانند فضای مفرحی داشته باشند و ما باید باغ‌ها را با قانون‌گذاری به مجتمع‌های تجاری تبدیل نکنیم.

نوری گفت: افرادی که دارای منافعی از تغییر کاربری باغ‌ها دارند در روند کار کمیسیون ماده ۷ سنگ اندازی می‌کنند و از روزی که من به شورای شهر پا گذاشتم تلاش کردم سالم کار کنم و نیرو‌های سالمی برای فعالیت در کمیسیون ماده ۷ انتخاب کنم.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران گفت: من در انتخاب نیرو‌های شاغل در کمیسیون ماده ۷ از حراست سلامت آن‌ها را استعلام گرفتنم و در نهایت ۱۲ نفر نیروی کاری و فعال را در مناطق ۲۲ گانه پایتخت جهت فعالیت در کمیسیون ماده ۷ انتخاب کردم.

نوری گفت: در همه حال و به همه شکل به تیم فعال من در کمیسیون ماده ۷ تهمت زده و در کار آن‌ها سنگ اندازی می‌کنند و من اعلام می‌کنم که تا آخر ایستاده‌ام و ذره‌ای هم عقب نشینی نخواهم کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا تعداد تماس شهروندان با سامانه ۱۸۸۸ در چند ماه اخیر افزایش یافته است، گفت: افزایش تماس مردم با سامانه نشان از مشکل نیست و این از اعتماد مردم به مدیریت شهری است و ۱۳ درصد افزایش تماس‌ها مهر تاییدی برای حسن اعتماد مردم به مدیریت شهری است.

نوری در پاسخ به این سوال که وضعیت آلودگی هوا در حال حاضر به چه شکل است و راهکار کاهش آلودگی هوا چیست، گفت: در نظر سنجی انجام شده از مردم بحث آلودگی هوا و ترافیک جزء ۲ مورد از دغدغه‌های مردم بود و آلودگی هوا جزء مواردی است که باید به آن توجه بیشتری پرداخته شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که آلودگی هوا جزء مواردی است که یک حوزه بتواند ان را حل کند گفت: موضوع حل آلودگی هوا تنها توسط یک دستگاه حل نمی‌شود و طبق آمار‌ها نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوا از منشاء وسایل متحرک و ۲۰ درصد آن‌ها از منابع ثابت است.

نوری با اشاره به آلایندگی ۸۰ درصدی منابع متحرک اظهار کرد: زمانی که ۸۰ درصد آلودگی هوا از منابع متحرک ایجاد می‌شود کیفیت سوخت مصرفی در خودرو‌ها حائز اهمیت می‌شود و افزایش کیفیت سوخت وظیفه مدیریت شهری نیت و دولت باید آن را انجام دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که میران ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش پیدا کرده است گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده سطح ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر ما آلایندگی اوزون را داریم که بیشتر ناشی از گرمای هوا است.

نوری در پاسخ به این سوال که برای مقابله با آلودگی صوتی چه اقدامی صورت گرفته است؛ بیان کرد: شورای شهر تهران مصوبه‌ای با عنوان کنترل آلودگی صوتی را گذراند، زیرا ما اعتقاد داریم اهمیت آلودگی صوتی در پایتخت کمتر از آلودگی هوا نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که شورا کمیته‌ای برای کنترل آلودگی صوتی تشکیل داده است، گفت: نماینده ما در کمیته کنترل آلودگی صوتی حضور دارد و موضوعات را به طور مستمر پیگیری می‌کند

صدراعظم نوری در ادامه به نتایج حاصل از اجرای طرح جدید ترافیکی پرداخت و گفت: طی جمع‌بندی‌ها و مطالعاتی که توسط یک گروه دانشگاهی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که این طرح موفق بوده و به اهداف خود رسیده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هدف اصلی از اجرای طرح جدید ترافیک، مدیریت ترافیک در محدوده‌های مرکزی شهر بوده، اظهار کرد: از آنجایی که ترافیک این بخش بالا بوده، سبب افزایش آلودگی هم می‌شده و لذا این طرح اجرا شد تا تقاضای سفر را کاهش دهد و حتما با این کار تعادلی درمورد ورود خودرو‌ها به محدوده مرکزی شهر ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: این طرح نمی‌تواند تمام مشکلات ترافیکی را حل کند، اما به اهداف خود دست یافته است و توانسته یک عدالت نسبی ایجاد کند که هرکسی متقاضی باشد بتواند وارد محدوده طرح شود و هزینه آن را پرداخت کند.

صدراعظم نوری در ادامه به موضوع ساختمان‌های ناایمن پرداخت و با بیان اینکه ۲۲ هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرده‌ایم، گفت: البته این عدد به این معنا نیست که تنها به این تعداد ساختمان ناایمن داریم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بحث شناسایی این ساختمان‌ها متوقف نشده و در دستور کار آتش‌نشانی است، گفت: از میان ۲۲ هزار ساختمان ناایمنی که شناسایی شده، ۴۳۰ مورد بسیار پرخطر است که ۲۴۳ مورد آن به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۵۰ مورد هم توانسته‌اند در سطح قابل قبولی ایمن شوند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع به صورت مستمر توسط آتش‌نشانی پیگیری می‌شود، گفت: طرحی تهیه کردیم که بعد از تعطیلات به صحن می‌آید و بر اساس آن شهرداری ملزم به ایجاد سامانه برخط اطلاعات ایمنی ساختمان‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران سپس با اشاره به موضوع شناسنامه‌دار کردن باغات، گفت: ۶ هزار و ۱۰۰ قطعه باغ یا اراضی مشجر توسط مشاوری که شهرداری گرفته، و از ۳ هزار و ۶۰۰ قطعه هم بازدید میدانی انجام شده که کلیه اطلاعات آن‌ها استخراج شده و در مورد سایر اراضی هم ممنوعیت ورود وجود دارد، چون یا متعلق به اشخاص و یا سازمان‌های دولتی هستند.

وی افزود: برای اینکه این شناسنامه را تکمیل کنیم، به صورت هفتگی برای حدود ۲۰ پلاک مجوز صادر می‌شود تا مشاور همراه کلانتری محدوده وارد شده و اطلاعات را جمع‌آوری کند و هنگامی که این اطلاعات تکمیل شود در سامانه GIS بارگذاری خواهد شد.

صدراعظم نوری با بیان اینکه بخش اندکی از ۶۲ باغ مربوط به نهاد‌های دولتی هستند و بیشتر آن‌ها مربوط به اشخاص هستند، گفت: با توجه به این موضوع توانستیم در گفتگو‌ها و تعاملات انجام ساخت و ساز در باغ‌ها را تقدیح کرده و از ساخت و ساز جلوگیری کنیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پادگان ۰۶ حدود ۵۰ هکتار مساحت دارد، گفت: در توافق قبلی پرونده آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفت و در آنجا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع بارگذاری برای آن تعریف شد که امروز این موضوع را پیگیری کرده و از میزان بارگذاری قبلی کاسته شده است و در حال حاضر پرونده پادگان ۰۶ در شورای عالی شهرسازی است.

وی در ادامه گریزی هم به موضوع موتورسیکلت‌های کاربراتوری زد و گفت: هیچ مجوزی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری صادر نخواهد شد و کمیته کاهش آلودگی هوا هم با آن مخالف است، زیرا موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۸ برابر خودرو‌های معمولی آلایندگی دارند.

صدراعظم نوری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا تهدید پیمانکاران جمع‌آوری پسماند مبنی‌بر عدم جمع‌آوری زباله‌های شهر را در ازای تأمین منافعشان تأیید می‌کنید یا خیر، گفت: ممکن است یک پیمانکار چنین موضوعی را مطرح کرده باشد، اما اینکه همه پیمانکاران اعلام کرده باشند در صورت تأمین نشدن خواسته‌هایمان زباله‌های شهر را جمع نمی‌کنیم، من این را تأیید نمی‌کنم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به محل استقرار پارک حشرات، گفت: باید ساخت و ساز آنجا برخی ملاحظات را رعایت کند.

وی افزود: در گذشته در منطقه ۲ ساخت و ساز‌هایی بدون مجوز انجام شده است و در محدوده هتل اسپیناس هم بدون مجوز اقداماتی انجام شده و الان شهرداری به دنبال این است که این کار‌ها با مجوز انجام شود.

عضو شورای شهر تهران در خصوص برخورد با زباله‌گردها، گفت: مبارزه با رویه‌هایی که غلط بوده و منافع افراد با آن گره خورده پیچیدگی‌های خاصی دارد و در مورد مافیای پسماند هم گروه‌هایی هستند که منافعی دارند و جداسازی و ساماندهی آن‌ها کار آسانی نیست، ضمن اینکه کار غیرممکنی نیست و مار آن را انجام می‌دهیم.

نوری در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اختلاف بنیاد مستضعفان و مدیریت شهری بر سر تملک ۲ باغ عبقری و وثوق الدوله گفت: اعتقاد من این است منابعی که در اختیار بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) قرار دارند جزء اموال عمومی هستند که از طریق مقام معظم رهبری این اختیار داده شده در مسیر صلاح مردم مورد بهره برداری قرار بگیرد و مصداق این دستور رهبری بوستان یاس فاطمی است که به رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که بوستان عبقری و وثوق الدوله شرایط متفاوتی دارند گفت: باغ عبقری سند باغ دارد و اگر بنیاد تمایل به اخذ پروانه برای آن داشت ما طبق ضوابط باغ با آن برخورد می‌کردیم و درباره باغ وثوق الدوله باید اعلام کنیم که این باغ ثبت تاریخی شده است و امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

نوری با اشاره به این نکته که ارزش مادی این ۲ باغ (عبقری و وثوق الدوله) پایین است گفت: گرچه این ۲ باغ ارزش معنوی دارند، اما باید توجه شود که ارزش مادی آن‌ها بسیار پایین است و بحث ما با بنیاد مستضعفان انی بود که این زمین باید با ارزش ملک مسکونی تهاتر شود و کلیه جرایم باید از وی مالک آن پرداخت شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به قیمت ۱۶۰ میلیاردی تهاتر این ۲ باغ با بنیاد مستضعفان بیان کرد: اعتبار سنجی اولیه ۱۶۰ میلیارد تومان اعلام شد که ما آن را قبل نکردیم و باید ارزیابی مجددی درباره آن انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار