یک کارشناس ارشد برنامه ریزی منطقه‌ای در خصوص تاثیرات بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین گفت: بازگشایی مرز در ایام اربعین یک فرصت بزرگ است که شهرستان‌های «سرپل ذهاب» و «قصرشیرین» را درگرگون خواهد کرد.

نظری کارشناس ارشد برنامه ریزی منطقه‌ای در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت : با توجه به مطالعاتی که بر روی تاثیرات توریسم اربعین بر روی مناطق اسلام آباد غرب تا مهران صورت گرفته است متوجه شدیم که اربعین از لحاظ فرهنگی و اقتصادی تاثیرات بسیار زیادی بر روی مناطق میان راهی می‌گذارد.

او افزود: تاثیرات اقتصادی توریسم اربعین به حدی زیاد و محسوس است که در بسیاری از مناطق میان راهی مشاغل جدیدی جهت ارائه خدمات به زائرین اربعین تعریف شده است و همچنین کسب و کار‌های قدیمی نیز تاثیر بسیار زیادی از این توریسیم گرفته اند.

او با اشاره به تاثیر بازگشایی مرز خسروی بر طرح‌های بالادستی، افزود: عبور توریسم اربعین از مرز خسروی باعث می‌شود مناطق میان راهی این مسیر نیز مورد توجه رسانه‌ها و مسئولین بالا دستی قرار بگیرد و بسیاری از طرح‌ها و بودجه‌ها تسریع خواهد شد.

این کارشناس برنامه ریزی منطقه‌ای که پایان نامه خود را با عنوان ارزیابی توریسم اربعین بر مناطق میان راهی تنظیم کرده است، گفت: تاثیرات توریسم اربعین بر ابعاد فرهنگی مناطق میان راهی نیز بسیار واضح و مشهود است چراکه مسائلی همچون cpted باعث می‌شود که روند بالا رفتن امنیت، آرامش و فرهنگ در مناطق میان راهی بیش از پیش شود.

نظری با بیان این مطلب که شهر‌های میان راهی استان کرمانشاه بسیاری از مشکلات سایر استان‌ها را ندارند، گفت: با ارزیابی امکانات زیرساختی در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین متوجه می‌شویم حجم بالای توریسم اربعین هیچ چالشی برای منابع زیرساختی در مناطق میان راهی استان کرمانشاه ایجاد نمی‌کند این در حالی است که در سایر استان‌های میان راهی در سال‌های اخیر به علت عدم وجود منابع زیرساختی در مسائل مختلف، هزینه‌های بسیار زیادی برای فراهم آوری زیرساخت‌های همچون راه، مخابرات، آب و برق شده است.

او با تاکید بر پیگیری مساله بازگشایی مرز اربعین توسط مسئولین استان و شهرستان‌های میان راهی، گفت: شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب در سال‌های اخیر متحمل مشکلات بسیار زیادی شده اند و توریسم اربعین می‌تواند یک فرصت بزرگ برای گذر از همه چالش‌های گذشته باششد، اما وظیفه پیگیری این مساله در مرحله اول بر دوش تک تک ساکنان مناطق میان راهی است.

نظری افزود: پس از مطالبه گری مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب، مسئولین نیز باید پیگیر این مطالبه به حق بوده و این مطالبه را به سرانجام برسانند این در حالی است که با توجه به لغو ویزا برای ورود به کشور عراق، قطعا بازگشایی مرز خسروی یک الزام است چرا که پایانه‌های موجود جوابگویی حجم زائران سال جاری نیست.

او با اشاره به آمار سال گذشته گفت: در سال‌های اخیر حدود ۳ میلیون زائر از کشور ایران جهت حضور در راهپیمایی اربعین شرکت کرده اند و با توجه به لغو ویزا قطعا زیرساخت‌های موجود در مهران، چزابه و شلمچه توان پاسخگویی به افزایش غیر قابل انکار زائران در سال جاری را نخواهد داشت.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی منطقه‌ای افزود: بر اساس آنچه که در رسانه‌ها گفته شد است بازگشایی مرز خسروی نیازمند همکاری طرف عراقی است و امیدواریم مسئولین کشورمان بتوانند تاثیرات زائرین اربعین در مناطق میان راهی کشور عراق را برای مسئولین آن کشور بازگو کرده و آن‌ها را متقاعد کنند .

 

 

انتهای پیام/د

بازگشایی مرز در ایام اربعین «سرپل ذهاب» و «قصرشیرین» را درگرگون خواهد کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.