پس از پاسخ منفی آلمان، ژاپن، و اسپانیا به واشنگتن، دولت استرالیا هم برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز شرط تعیین کرد.

استرالیا هم پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا را مشروط کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد هر گونه همکاری استرالیا با ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز بستگی به جزئیات مأموریت این ائتلاف و شمار کشورهای شرکت‌کننده در آن دارد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپِنسر، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه به منظور دعوت رسمی از استرالیا برای شرکت در ائتلاف دریایی در آب‌های خلیج فارس با وزرای دفاع و خارجه این کشور دیدار و گفتگو کردند.

پس از پاسخ منفی متحدان اصلی واشنگتن مانند آلمان، ژاپن و اسپانیا به درخواست حضور در ائتلاف ادعایی «تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس»، مقامات آمریکا برای فرار از این ائتلاف تک‌نفره -همچنان تلاش دارند دیگر کشور‌ها را به ائتلاف دعوت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شد واشنگتن از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف دریایی دعوت کرده است اما پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی (اینجا) با اشاره به امتناع کشورها از پیوستن به این ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است.

مهمترین دلیل پاسخ منفی کشور‌ها به درخواست آمریکایی‌ها این است که این ائتلاف را ائتلافی ضدایرانی می‌دانند که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد.

«لیندا رینولدز»، وزیر دفاع استرالیا، نیز پس از دیدار با مقامات آمریکا با بیان اینکه سیدنی هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکرده افزود تصمیم دولت بر اساس منافع حاکمیتی استرالیا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار