کارشناس مرکز پیش بینی بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: شهرستان بم بیشترین روز‌های همراه با گردو غبار را طی امسال در استان کرمان تجربه کرده است.

مریم سلاجقه کارشناس مرکز پیش بینی بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین امسال تا مرداد شهرستان بم با ۲۱ روز غبارآلود بیشترین روز‌های همراه با گرد وغبار را در استان داشته است گفت: استان کرمان همواره تحت تاثیر باد‌های مختلف منطقه‌ای و محلی قرار دارد که آب وهوای استان را دچار تغییر و تحولات می‌کند.

او افزود: این باد‌ها به طور عمده از نوع موسمی است و در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت می‌وزند جهت آن‌ها از جنوب غرب به شمال شرق و شرق استان است.

سلاجقه با اعلام اینکه در ایستگاه‌های هواشناسی استان در سال ۹۸ شهرستان‌های رفسنجان با ۱۲ روز، انار، کرمان، زرند وشهداد با ۱۰ روز و جیرفت، سیرجان و کهنوج با ۵ روز بعد از شهرستان بم بیشترین روز‌های غبارآلود را در استان داشته اند اظهار کرد: در مناطق غربی مانند بافت، شهربابک ولاله زار روز‌های همراه با گرد وغبار ثبت نشده است.

او افزود: بیشترین سرعت وزش باد طی تیرماه امسال با  ۷۲ کیلومتر بر ساعت در شهرستان‌های کرمان و سیرجان رخ داد.

کارشناس مرکز پیش بینی بینی اداره کل هواشناسی استان افزود: میانگین سرعت وزش باد در تیرماه امسال ۵۰ کیلومتر بر ساعت بود که این میزان در مدت مشابه پارسال ۴۶ کیلومتر برساعت بود .

او اظهار کرد: تغییرات اقلیمی، کم بارشی، فقدان پوشش گیاهی، کاهش میزان رطوبت خاک وتغییر کاربری اراضی از عوامل گرد وغبار استان کرمان است.
انتهای پیام/ی

تغییرات اقلیمی از عوامل ایجاد غبار در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.