در این مطلب به عوامل اصلی شکست در مرحله تعریف پروژه اشاره شده است.

چرا محصولات در مرحله تعریف پروژه شکست می‌خورند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شروع هر کسب‌وکاری نیازمند یک تیم و ایده‌ای برای تولید است. پس از انتخاب ایده و توسعه اولیه آن برای شکل‌دهی مدل کسب‌وکار، پروژه تعریف خواهد شد. مرحله تعریف پروژه از حساسیت زیادی برخوردار است، زیرا تعیین‌کننده مسیر راه محصول و روندی است که برای توسعه طی خواهد کرد. گاهی محصولات در همین مرحله با شکست مواجه می‌شوند. عوامل اصلی این شکست به صورت خلاصه در ادامه آمده است:

توسعه ایده‌های اشتباه
هر کسب‌وکاری بر مبنای یک ایده شکل می‌گیرد. اگر ایده به هر دلیلی اشتباه باشد (مثلا بازار مناسب برای آن وجود نداشته باشد یا به نیاز واقعی کاربر پاسخ نگوید) در این حالت توسعه چنین ایده‌ای می‌تواند به شکست محصول منجر شود.

بزرگ/ کوچک دیدن مساله
اگر حجم پروژه به شکل دقیق مشخص نشود، احتمال شکست محصول بالاتر می‌رود. هر محصول با یک بیانیه مساله متولد می‌شود و اگر توصیف دقیقی از مساله موجود نباشد، ممکن است در تعریف پروژه خطای جدی رخ دهد. مثلا پروژه‌ای که بر مبنای نیازمندی گروه خاص و کوچکی از کاربران توسعه یافته به صورت یک پروژه ملی و عمومی تعریف شود. در این حالت محصول مطابق با حجمی تولید می‌شود که حجم واقعی پروژه نبوده است.

نمی‌توان پروژه را در یک جمله توضیح داد!
اگر موضوع پروژه به شکلی دقیق مشخص نباشد احتمالا نمی‌توان آن را به طور خلاصه توصیف کرد. در توصیف پروژه باید دقیقا مشخص کرد که ایده برای چه کسانی مناسب است، بازار مطلوب آن کجاست، مسیر توسعه را چگونه طی می‌کند، ذی‌نفعان اصلی آن چه کسانی هستند و به چه منابعی برای رشد نیازمند است.

مساله نامشخصی حل شده است
یک پروژه نباید به گونه‌ای تعریف شود که مساله در آن گم شود. همیشه یک مساله اصلی سبب شکل‌گیری کسب‌وکار شده است. پاسخ به نیاز‌های بی‌شمار و حل مسائل نامشخص، عامل سردرگمی تیم و پروژه است. این‌که در نهایت معلوم نباشد چه مساله‌ای به چه طریقی با کمک محصول و برای کاربر برطرف شده است مسبب عدم کارایی و تجربه کاربری نامطلوب است.

چه باید کرد؟
اعتبارسنجی ایده‌ها می‌تواند به پیشگیری از توسعه محصولات ناهماهنگ با کاربر و تعریف اشتباه پروژه کمک کند.

تعریف دقیق پروژه فرآیندی الزامی است. هر چقدر که پروژه با جزئیات بیشتر و چارچوب مشخص‌تری توصیف شود، فرآیند توسعه موفق‌تری را طی خواهد کرد.

خلاصه دقیق در تعریف درست پروژه نقش اساسی دارد و می‌تواند از برداشت‌های اشتباه در مسیر توسعه محصول جلوگیری کند.

ذی‌نفعان پروژه باید به‌طور دقیق شناسایی شود و مسیر‌های توزیع و منابع اصلی در تعریف پروژه معلوم باشند.

شناخت دقیق هر کدام از این موارد مسیر روشن‌تری پیش‌روی محصول می‌گذارد.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.