مدیر کل امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس گفت: توسعه پایدار کشور در گرو توسعه، مشارکت و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری است.

توسعه پایدار در گرو توانمندسازی زنان روستایی و عشایری استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید کمال پاک فطرت گفت: بروزرسانی و دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق زنان روستایی و عشایری و واقف بودن بر وضع موجود برای رسیدن به وضعیتی مطلوب بسیار مهم و حائز اهمیت است.

او ادامه داد: با حمایت از تعاونی‌ها و صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری در کنار استانداردسازی تولیدات آن‌ها برای توسعه صادرات و تجاری سازی و همچنین توانمندسازی زنان و دختران روستایی و عشایری، می‌توان در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار گام‌های مؤثری را بیش از پیش برداشت.

 پاک فطرت ادامه داد: اکنون در برهه‌ای هستیم که برای ایجاد اشتغال روش‌های سنتی قابل‌استفاده نیستند به همین جهت برای توسعه روستایی در اشتغال، محیط زیست و گردشگری باید به سمت حمایت از ایده‌های خلاقانه برویم.

او با بیان اینکه در چشم انداز توسعه پایدار، مهمترین سرمایه کشور‌ها سرمایه‌ی انسانی محسوب می‌شود، گفت: بالندگی سرمایه‌های عظیم درگرو بسترسازی و ایجاد نظام‌های سازمانی خواهد بود؛ از این رو پیش فرض‌های توسعه پایدار را می‌توان در سه گروه امنیت محیطی و اکولوژیکی، امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی مورد تأکید قرار داد؛ ابعاد محوری توسعه پایدار شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیک (زیست محیطی) و نهادی- مدیریتی است.

 پاک فطرت بیان کرد: با توجه بر رویکرد‌های توسعه پایدار و در راستای دستیابی به چنین توسعه همه جانبه‌ای در روستا‌های کشور، ایجاد نهاد مدیریتی دهیاری در روستا‌ها در دستور کار قرار گرفت و با شکل‌گیری نهاد دهیاری‌ها در روستا‌ها برای اولین بار در تاریخ نظام برنامه‌ریزی کشور متولی مشخصی برای مدیریت و توسعه روستا‌ها تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه ماده ۱۰ اساسنامه تشکیل دهیاری‌ها، وظایف متعددی در ۴۷ بند برای دهیار با هدف دستیابی به توسعه پایدار مشخص شده است، گفت: این وظایف بسیاری از امور مدیریتی، خدماتی، عمرانی و... روستا را شامل می‌شود. برخی از این وظایف ذاتی بوده و مستقیما بر عهده دهیاری و برخی دیگر نیز معاضدتی و در جهت همکاری با سایر دستگاه‌های فعال در امور روستا‌ها بوده است.

این مقام مسئول نقش و اهمیت دهیاری‌ها در حفاظت از محیط زیست و وظایف قانونی آن‌ها را برشمرد و گفت: دهیاری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی و متولی اداره امور روستا وظایف متعددی را در راستای تحقق توسعه پایدار و حفظ محیط زیست روستایی عهده‌دار است.

پاک فطرت گفت: بخشی از این وظایف در قانون شوراها، اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، مواد ۶۰ و ۶۱ قانون برنامه چهارم توسعه، قانون مدیریت پسماند‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن و نیز برخی از قوانین دیگر تصریح شده است.

مدیر کل امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس اظهار کرد: استفاده پایدار از قابلیت‌های طبیعی و امکانات آب و خاک در سرلوحه وظایف دهیاری در نواحی روستایی کشور در چارچوب اهداف و ابعاد توسعه پایدار قرار دارد.

پاک فطرت گفت: با توجه به تأکیدات قانون برنامه چهارم توسعه کشور و قانون مدیریت پسماند‌ها و آیین نامه اجرایی آن وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) اقدام به برنامه ریزی و تأمین اعتبار در راستای توسعه و بهبود وضعیت محیط زیست روستا‌ها با تأکید ویژه بر مدیریت پسماند‌های روستایی کرده است. در این ارتباط مجموعه اقدامات اساسی نظیر اختصاص منابع مالی در راستای توسعه طرح‌های مدیریت پسماند‌های جامد استانی به روستاها، تامین و توزیع ۹۴۰ دستگاه خودروی حمل زباله، ۸ دستگاه تراکتور، ۴۰ دستگاه بکهولودر و ۲۲ دستگاه اسکیپ لودر اجرایی شده است.

او تصریح کرد: با توجه به اعتبارات تخصیصی و ماشین آلات توزیع شده و تاکنون تمامی روستا تحت پوشش کامل سیستم مدیریت پسماند‌های جامد قرار گرفته اند.

پاک فطرت از اهداف و وظایف دفتر امور روستایی و شورا‌ها در مبحث محیط زیست را نظارت بر اقدامات دستگاه‌های متولی حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی روستا‌ها در چهارچوب قوانین موجود اعلام و اضافه کرد: نظارت بر قرارداد‌ها و مسائل حقوقی دهیاری‌ها نیز از وظایف این اداره کل است.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس همچنین گفت: یکی از مهمترین قرارداد‌های دهیاری‌ها مربوط به جمع آوری پسماند و نظافت معابر روستاهاست که با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست در سطح روستاها، بررسی دقیق و مدیریت اینگونه قرارداد‌ها در اولویت کاری قرار دارد و در این راستا اقدامات مناسبی انجام شده است.

 پاک فطرت ضمن دعوت از دهیاران استان فارس برای حضور و مشارکت فعالانه در کارگاه‌های آموزشی که با هدف ارتقاء دانش شغلی آنان برگزار می‌شود، گفت: دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس برای تهیه مجموعه کتاب‌های حقوق و قوانین روستایی بر اساس اعلام نیاز دهیاران آمادگی لازم را دارد.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.