خبرگزاری اسپوتنیک نوشت وزارت دفاع آمریکا بدون توجه به هشدار‌های مکرر اطلاعاتی درباره «تهدیدات نهفته» احتمالی در محصولات چینی و روسی، همچنان به خرید آن‌ها ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت پنتاگون ظاهراً اصلاً تمایل ندارد از فناوری‌های چینی یا روسی دست بکشد. وزارت دفاع آمریکا- به رغم هشدار‌های مقامات اطلاعاتی این کشور- کماکان به خرید سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های چینی و روسی ادامه می‌دهد. این در حالی است که مقامات آمریکایی این نوع اقدامات پنتاگون را حاوی مخاطرات امنیتی برای آمریکا و ارتشِ آن می‌دانند.

دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارش اخیر خود، به این معضل اشاره کرده است. این دفتر در گزارش خود به این نتیجه‌گیری رسیده است که در سال مالی ۲۰۱۸, پنتاگون محصولات شرکت‌های «لِکس مارک» , «لِنوو» و «آزمایشگاه کسپرسکی» را خریداری کرده و این کار را بدون توجه به هشدار‌های مکرر سازمان سیا درباره تهدیدات نهفته احتمالی در محصولات چینی و روسی، انجام داده است.

مقامات آمریکایی مدت‌های مدید است که از تهدیداتی که از جانب تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی چینی متوجه امنیت ملی آمریکاست، سخن می‌گویند. در سال ۲۰۱۲, گزارشی به کنگره آمریکا تحویل داده شد مبنی بر این که شرکت‌های «هواوی» و «زِد تی ئی» (ZTE) چین به صورتی کاملاً فعالانه با دولت کمونیستی چین همکاری می‌کنند و تجهیزات و فناوری‌های لازم را برای جاسوسی علیه سایر کشور‌ها در اختیار این دولت قرار می‌دهند. البته شرکت‌های چینی بارها این اتهامات را رد و اعلام کرده‌اند که آن‌ها صرفاً شرکت‌هایی خصوصی‌اند که همدست دولت چین نیستند و اطلاعات مربوط به کاربران خود را در اختیار مقامات اطلاعاتی چین قرار نمی‌دهند.

با وجود این، در سال گذشته میلادی، قانونی در آمریکا به تصویب رسید مبنی بر این که وزارتخانه ها، نهاد‌ها و آژانس‌های دولتی آمریکا مجاز نیستند از تجهیزات و نرم افزار‌های شرکت‌های غول آسای ارتباطاتِ دور و مخابراتیِ چینی استفاده کنند. 

اسپوتنیک افزود: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، دقیقاً به همین منوال، به «روسیه‌هراسی» دست زده‌اند و شرکت‌های روسی را مایه تهدید امنیت ملی آمریکا قلمداد کرده اند. برای مثال در سال ۲۰۱۷, سازمان امنیت ملی آمریکا (اِن‌اِس‌اِی) گزارشی را منتشر کرد که در آن مدعی شده بود از نرم‌افزار‌های ضد ویروس آزمایشگاه کسپرسکی روسیه ممکن است برای جاسوسی علیه کاربران رایانه‌ای در آمریکا و همچنین حمله به زیرساخت‌های این کشور، استفاده شود. در ماه مهِ همان سال، رؤسای سازمان‌های «سیا» , «سازمان امنیت ملی آمریکا» , «اِف‌بی‌آی» و «آژانس اطلاعات ملی» که در جلسه استماع سنای آمریکا شرکت کرده بودند، در جلسه‌ای علنی اعلام کردند که استفاده از نرم افزار‌های آزمایشگاه کسپرسکی می‌تواند خطرناک باشد.

شرکت کسپرسکی روسیه، ضمن رد این نوع ادعا‌های بی اساس، همواره اعلام کرده است که هرگز از نرم افزار‌های این آزمایشگاه برای انجام حملات سایبری استفاده نشده است و در آینده نیز استفاده نخواهد شد. در هر صورت، دقیقاً مانند موارد مختلفِ مربوط به شرکت‌های چینی، به استدلال‌های شرکت کسپرسکی در آمریکا کاملاً بی‌اعتنایی شد و از همین رو، در سال ۲۰۱۷, دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، فرمانی اجرایی را صادر و امضا کرد که آژانس‌های فدرال آمریکا را از استفاده از محصولات آزمایشگاه کسپرسکی منع می‌کرد.

در عین حال، همانطور که گزارش دفتر بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد، پنتاگون هیچ عجله‌ای ندارد که کورکورانه از فرامین آژانس‌های اطلاعاتی این کشور پیروی کند. بر اساس تحقیقات و ارزیابی‌های انجام شده به دست دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، مقامات پنتاگون در خلال سال مالی ۲۰۱۸, محصولات و تجهیزات مشکوک به ارزش ۳۳ میلیون دلار خریداری کرده‌اند. 

علاوه بر این، نیروی زمینی و نیروی هواییِ ارتش آمریکا ۱۱۷ دستگاه دوربین «گوپرو» (GoPro) خریداری کرده اند که طبق گزارش دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، قادرند بدون اطلاع صاحبانِ خود، از صحنه‌های مختلف فیلمبرداری کنند و آن تصاویر را به مراکز مورد نظر که برای آن برنامه‌ریزی شده‌اند، بفرستند. همچنین در سال ۲۰۱۸, نیروی هوایی آمریکا ۱۳۷۸ دستگاه رایانه لنوو خریداری کرده است. این در حالی است که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدت تقریباً ده سال است هشدار می‌دهند که این رایانه‌ها ممکن است یک «درِ پشتیِ مخفی» داشته باشند. گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا افزود: مزید بر علت این است که چنین به نظر می‌رسد که نرم افزار‌های «خطرناک» آزمایشگاه کسپرسکی کماکان روی بسیاری از رایانه‌های پنتاگون نصب شده است.

اسپوتنیک در ادامه این مطلب پرسید: چگونه ممکن است پنتاگون- به رغم تمام هشدار‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا- و با توجه به این که وزارت دفاع آمریکا مسئول حفاظت از اسرار نظامی این کشور است، از چنین تجهیزات و نرم افزار‌های «خطرناکی» کماکان استفاده کند؟! «ژو فِنگ»، مدیر مرکز مطالعات بین الملل در دانشگاه نانجینگ چین، در پاسخ به این سؤال خبرگزاری اسپوتنیک، گفت: این بدان معناست که دیدگاه پنتاگون دیدگاهی «واقع‌بینانه» است و رویکرد «عملگرایانه» در ارتش آمریکا همچنان پابرجاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار