حجت‌الاسلام ذوعلم گفت: با توجه به تدابیر اندیشیده شده، برای اول مهر کمبود معلم نداریم.

اول مهر کمبود معلم نداریم/ مخالف واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیر متعهد هستیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر اظهار کرد: باید بی‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت اصلاح شود برای مثال رسانه ملی آنقدر که مسائل سیاسی و اقتصادی را  مورد توجه قرار می‌دهد، به آموزش و پرورش نمی‌پردازد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در حوزه پژوهش کمبود‌هایی داریم، همچنین معاونت‌های پژوهشی در ادارات در شرف حذف شدن بودند که البته با توجه به ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست آموزش و پرورش متوقف شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با بیان اینکه یکی از چالش‌های وزیر آموزش و پرورش روزمرگی و غافل شدن از آینده‌نگری است، بیان کرد: معمولا وزرا برنامه‌ریزی و اندیشیدن برای ۵ یا ۱۰ سال بعد را جدی نمی‌گیرند از طرف دیگر باید بتوانند معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان را از حیث انتظارات، هم‌سو کنند برای مثال کنکور یکی از مصادیقی است که باید نسبت به آن دیدگاه مشترکی ایجاد شود و اکنون باعث آسیب به نظام تعلیم و تربیت شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: چند سال پیش مقام معظم رهبری به رویکرد‌های متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره داشتند که این موضوع باید اصلاح شود و به دنبال آن آقای بطحایی وزیر وقت موضوع مدرسه محوری را مطرح کرد و به اجرای آن پرداخت اما آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت نشان داد.

سیاست‌زدگی، یکی از چالش های وزارت آموزش و پرورش

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سیاست‌زدگی را چالش دیگر این وزارتخانه برشمرد و گفت: برای عزل و نصب‌ها در این وزارتخانه توقعاتی وجود دارد اما باید این موضوعات از نظام تعلیم و تربیت دور شود و شرایط به گونه‌ای باشد که نمایندگان مجلس ضمن اجرای وظایف نظارتی خود وارد امور اجرایی نشوند.
 
او درباره تأمین نیروی انسانی در مدارس هم اظهار کرد: با توجه به تدابیر اندیشیده شده برای اول مهر کمبود معلم نداریم هر چند ممکن است تراکم کلاس‌ها با استاندارد فاصله داشته باشد از طرفی باید به امکانات دانشگاه فرهنگیان هم که وظیفه تأمین نیروی انسانی این وزارتخانه را دارد توجه کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: با توجه به مشکلات کسری بودجه که در سال ۹۸ وجود دارد باید واقع‌بینانه موضوع مشکلات رتبه‌بندی فرهنگیان را مطرح کنیم و به گونه‌ای نباشد که برخی از تأمین اعتبار بگویند و برخی دیگر مضایق را مطرح کنند.
بیشتر بخوانید: اجرای رتبه بندی فرهنگیان تا ۲ ماه آینده امکان‌پذیر نیست
حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در این زمینه هم دیدگاه‌های متعددی وجود دارد و اگر تنها با نگاه اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم کاملا اشتباه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: با واگذاری نظام تعلیم و تربیت به جامعه غیر متعدد، تنها به منظور سبک شدن بار کاری کاملا مخالفیم اما به مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت اعتقاد داریم و این مشارکت نباید به گونه‌ای باشد که اهداف تعلیم و تربیت زیر سوال رود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم ایرانی
۱۸:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
کاش کسانی که در اموزش وپرورش برنامه ریزی می کنند چندماهی یا چند سالی معلمی می کردند ولااقل چند روز در کلاسهای مختلف تدریس کرده ودر شرایط معلمان عزیز از خودگذشته قرار می گرفتند تا برنامه های مناسب وصحیح برای اجرا تدارک می دیدند اما حیف که اکثرشون حتی یک سال معلمی نکرده اند درد اینجاست ودنبال درمان درجای دیگریم ....
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۸:۴۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
برای برنامه ریزی در اموزش وپرورش چرا از متخصصان دانشگاهی که بسیار علاقه مندند درین زمینه همکاری کنند استفاده نمی شود چرا برنامه ریزی ها دستوری وازبالا به پایین است ایا واقعا نتایج برنامه ریزی های گذشته هنوز برای مسولین مشخص نیست تا چندسال دیگر باید روشها وبرنامه های نادرست اجراشود که دوستان به تغییر وتحول روی اورده ایا نابودی چند نسل باید اتفاق افتد تا برنامه ها به روز گردد ای کاش تحقیقات درست ووسیعی در نحوه ی برنامه های تعلیم وتربیت اتفاق می