بانک‌های مرکزی جهان ذخایر طلای خود را به طور کم سابقه‌ای افزایش داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس تازه‌ترین گزارش شورای جهانی طلا تحت عنوان «روند تقاضای طلا»، تقاضا برای طلا در شش ماهه نخست امسال تا اندازه‌ای افزایش یافته است که چنین افزایشی از سه سال پیش تاکنون بی سابقه بوده است.

در گزارش شورای جهانی طلا آمده است: تنها در فاصله ‏ماه‌های آوریل تا ‏ژوئن (سه ماهه دوم) سال ۲۰۱۹ تقاضای جهانی طلا به ۱ هزار و ۱۲۳ تن رسیده است که در مقیاس سالانه، یعنی نسبت به همین مقطع زمانی در سال گذشته، هشت درصد افزایش نشان می‌دهد.

از جمله عوامل اصلی که در افزایش تقاضای جهانی طلا موثر بوده است می‌توان به تقاضای فزاینده بانک‌های مرکزی جهان و افزایش مستمر صندوق ‏‏‏سرمایه گذاری ‏قابل ‏‏‏معامله ‏در بورس با ‏‏‏پشتوانه ‏طلا اشاره کرد. با احتساب سه ماهه نخست امسال، تقاضای جهانی برای طلا در شش ماهه نخست امسال به ۲ هزار و ۱۸۱ تن و ۷۰۰ کیلوگرم رسیده است.

کل خریدی که بانک‌های مرکزی در شش ماهه نخست امسال انجام داده اند به ۳۷۴ تن و ۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد. چنین افزایش خرید طلایی توسط بانک‌های مرکزی جهان از ۱۹ سال پیش تاکنون بی سابقه بوده است. شمار زیادی از کشور‌ها که بیشتر آن‌ها کشور‌های با اقتصاد نوظهور هستند تقاضا برای خرید طلا را افزایش داده اند.

دارایی‌های سرمایه گذاری شده در طلا صندوق ‏‏‏سرمایه گذاری ‏قابل ‏‏‏معامله ‏در بورس با ‏‏‏پشتوانه ‏طلا در سه ماهه دوم امسال با ۶۷.۲ تن افزایش به ۲ هزار و ۵۴۸ تن رسید. از شش سال پیش تاکنون سابقه نداشته است که دارایی سرمایه گذاری شده در طلا صندوق ‏‏‏سرمایه گذاری ‏قابل ‏‏‏معامله ‏در بورس با ‏‏‏پشتوانه ‏طلا تا این حد افزایش داشته باشد. چند عامل از جمله بی ثباتی مستمر، ادامه اجرای سیاست‌های گشایش پولی که در نتیجه آن نقدینگی در بازار افزایش یافته است و افزایش قیمت طلا در ماه ژوئن در افزایش این نوع سرمایه گذاری نقش داشته است.

افزایش فعالیت هند دربازار جواهرات نیز باعث شده است تقاضا برای طلا دراین کشور در سه ماهه دوم امسال در مقیاس سالانه ۱۲ درصد افزایش یابد. تقاضا برای طلا در هند در این فصل مالی از سال به ۱۶۸.۸ تن رسید. خاطرنشان می‌شود هند یکی از مصرف‌کنندگان اصلی فلزات گرانبها به ویژه در فصل ازدواج است. در این کشور رسم است که در ازدواج مقادیر زیادی طلا هدیه بدهند. این افزایش تقاضا برای طلا در هند تا دو درصد یعنی تا ۵۳۱.۷ تن در افزایش تقاضای طلا در جهان نقش داشته است.

اما در چین اوضاع برعکس بوده است. تقاضا در چین برای خرید طلا در فاصله ‏ماه‌های آوریل تا ‏ژوئن (سه ماهه دوم)، امسال در مقیاس سالانه، ۲۹ درصد کاهش داشته است.

در سه ماهه دوم امسال عرضه طلا با شش درصد افزایش در مقیاس سالانه، به ۱ هزار و ۱۸۶ و هفت دهم تن رسید. این افزایش عرضه ناشی از تولید بی سابقه ۸۸۲ و شش دهم تنی طلا در این فصل و افزایش ۹ درصدی بازیافت طلا تا ۳۱۴ و شش دهم تن بوده است.

در مجموع در شش ماهه نخست امسال عرضه طلا به ۲ هزار و ۳۲۳ و ۹ دهم تن رسید که رقمی بی سابقه از سال ۲۰۱۶ تاکنون بوده است.

یکی از دلایل افزایش تقاضا برای طلا، افزایش قیمت این فلز گرانبها در جهان بوده است. به طوری که اکنون قیمت هر اونس طلا از سال ۲۰۱۳ تاکنون به ۱۴۰۰ دلار رسیده است. علت افزایش قیمت طلا در بازار جهانی نیز اقدام بانک‌های جهانی به ویژه بانک مرکزی آمریکا در کاهش نرخ‌های سود بانکی خود بوده است. با توجه به آنکه طلا با دلار خرید و فروش و تعیین قیمت می‌شود هنگامی که بانک مرکزی آمریکا نرخ سود بانکی را کاهش می‌دهد ارزش دلار کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت طلا افزایش می‌یابد. عامل دیگر افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، افزایش صندوق ‏‏‏سرمایه گذاری ‏قابل ‏‏‏معامله ‏در بورس با ‏‏‏پشتوانه ‏طلا بوده که ۱۵ درصد در شش ماه نخست امسال افزایش داشته است.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون سابقه نداشته است که صندوق ‏‏‏سرمایه گذاری ‏قابل ‏‏‏معامله ‏در بورس با ‏‏‏پشتوانه ‏طلا تا این اندازه افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
این یعنی مرگ دلار نزدیک است
آخرین اخبار