امروزه اگر کسی نتواند با رسانه‌ها ارتباط برقرار کند و سواد تحلیل آن را نداشته باشد بی سواد شناخته می‌شود، و دیگر نمی‌تواند از آسیب‌هایی موجود خود را حفظ کند.

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حجت‌الاسلام محمد ابویسانی یک فعال فرهنگی گفت: به دلیل ویژگی‌های بیان رسانه‌های مختلف از نوشتاری، تصویری تا چند رسانه‌ای باید روش‌های آن‌ها فرا گرفته شود تا افراد غرق جذابیت‌های جدید نشوند و بتوانند با آگاهی، رسانه‌ها را تحلیل کنند و به این فرایند، سواد رسانه‌ای گفته می‌شود.

او ادامه داد: در عصری زندگی می‌کنیم که دیگر فقط به صِرف خواندن کتاب و گرفتن مدرک شخص را با سواد نمی‌دانند، بلکه امروزه اگر کسی نتواند با رسانه‌ها ارتباط برقرار کند و سواد تحلیل آن را نداشته باشد بی سواد شناخته می‌شود و دیگر نمی‌تواند از آسیب‌هایی موجود خود را حفظ کند.

این فعال فرهنگی گفت: آموزش سواد رسانه‌ای به عموم مردم می‌تواند باعث شود تا افراد هر خبر و اطلاعاتی را به راحتی قبول نکرده و خود بازگو کننده شایعات نباشند.

حجت الاسلام ابویسانی افزود: باید دانست که رسانه‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است رسانه‌ای که همیشه اخبار صحیحی را نقل می‌کرده دچار اشتباهی شود و خبری را به شکل کامل منتقل نکند به همین دلیل گفته می‌شود رسانه‌ها معصوم و بی اشتباه نیستند.

او تصریح کرد: رسانه‌ها در دسته بندی‌های مختلف شامل کلیپ، فیلم، خبر، داستان و انواع دیگر هستند و اگر کسی بخواهد در مواجهه با انواع بسیار زیاد رسانه‌ها درست عمل کند، باید این نکته را بپذیرد که اخبار لزوما آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد نیست و گاهی نیز بازسازی می‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به استفاده سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی از فضای رسانه‌ای نوین، گفت: این سازمان‌ها باید به مباحث مرتبط با امنیت در فضای مجازی تسلط داشته باشند، زیرا بسیاری از افراد و دستگاه‌های نفوذی قصد هک کردن و القاء مطالب خود از طریق رسانه‌های دولتی را دارند.
 
انتهای پیام//ج.ر

رسانه‌ها معصوم و بی اشتباه نیستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.