منطقه ۲۲ که بیشترین میزان ساخت و ساز در سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده، در حال حاضر ۱۰۰ مدرسه کم دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند هفته پیش شورای شهر تهران لایحه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن شهرداری تهران باید برای ساخت ساختمانهایی که خودش هم مالک آنهاست، از خودش پروانه ساخت دریافت کرده و هزینه اخذ پروانه را هم به حساب شهرداری واریز کند.

به سراغ مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر رفتیم تا توضیح دهد که این کار چه ضرورتی داشته است.

سهم آموزش و پرورش از پروانه های ساختمانی برای ساخت مدرسه به کجا رفته است؟

فرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر الزام شهرداری تهران به صدور پروانه و پایان کار برای ساختمان‌هایی که خودش مالک آنهاست، گفت: طبق بند ۲۴ ماده ۲۵ قانون شهرداری‌ها، صدور پروانه تمامی ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می‌شوند بر عهده شهرداری است و در این کار فرقی بین ساختمان‌هایی که مالک حقیقی یا حقوقی دارند وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه الزام به صدور پروانه برای ساختمان‌های شهرداری به مراتب از سوی معاونت شهرسازی به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده، اظهار کرد: بنابراین فارغ از اینکه مالکیت ساختمان‌ها دولتی یا شخصی است، باید مطابق مقررات شهرسازی اقدام به کسب پروانه و پرداخت هزینه آن کنند.

فراهانی خاطرنشان کرد: این کار عملا سبب می‌شود که شهرداری تهران خودش در رعایت قانون پیشگام باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری باید برای صدور پروانه از جیب خودش هزینه‌ای بابت صدور پروانه پرداخت کند که دوباره به جیب خودش برمی‌گردد، گفت: این پول فقط به حساب شهرداری واریز نمی‌شود و بخش‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش و آتش نشانی از آن سهم می‌برند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص علت سهم بردن آموزش و پرورش از هزینه صدور پروانه، گفت: آموزش و پرورش پولی را که بخاطر صدور پروانه دریافت می‌کند، صرف ایجاد مدرسه در محلاتی می‌کند که در آن ساختمان ایجاد شده است.

فراهانی ادامه داد: ممکن است شهرداری در آینده بخواهد برخی ساختمان‌ها را واگذار و تهاتر کند و اگر پروانه نداشته باشد، مالک بعدی نمی‌تواند ساختمان را معامله کرده و یا در رهن بانک قرار دهد.

با توجه به سخنان فراهانی می‌توانیم نتیجه بگیریم، در مناطقی که ساخت و ساز بیشتر بوده و یا هزینه اخذ پروانه ساخت بیشتر است، شهرداری درآمد بیشتری کسب کرده و به تبع سهم آموزش و پرورش هم بیشتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: منطقه ٢٢ تهران از نظر سرانه آموزشی محرومترین منطقه است


منطقه ۲۲ شهرداری تهران طی سال‌های اخیر هم از حیث میزان ساخت و ساز بر اکثریت مناطق پیشتاز بوده و هم از حیث ارزش زمین توانسته با مناطقگران تهران رقابت کند. اما به این حال این منطقه به شکل چشمگیری کمبود مدرسه دارد و این سوال پیش می‌آید که آموزش و پرورش با پولی که به خاطر این میزان از ساخت و ساز به دست آمده چه کرده که در این منطقه کمبود ۱۰۰ مدرسه وجود دارد.

سهم آموزش و پرورش از پروانه های ساختمانی برای ساخت مدرسه به کجا رفته است؟

علی نوذر پور شهردار منطقه ۲۲ شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کمبود سرانه آموزشی و مدرسه در سطح منطقه گفت: بخشی از هزینه صدور پروانه ساختمان‌ها مربوط به تأمین سرانه آموزشی است که ما آن را مستقیم به آموزش و پرورش نمی‌دهیم و به خزانه دولت واریز می‌کنیم و در آنجا این سهم را مجزا می‌کنند.

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه مدارس تنها با سهمی که از شهرداری می‌گیرند ساخته نمی‌شوند اظهار کرد: در آموزش و پرورش بودجه‌ای برای ساخت مدرسه وجود دارد که در ردیف‌های بودجه‌ای کشور درج شده است.

نوذرپور تصریح کرد: روند ساخت و ساز و جمعیت پذیری منطقه ۲۲ به قدری زیاد بوده که متناسب با آن سرانه‌های مختلف محقق نشده و اکنون با انباشتی از انتظارات مردم برای تأمین سرانه‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با یک حرکت عادی این سرانه‌ها را تأمین کرد گفت: برای این کار نیاز به یک عزم جدی‌تر است که باید در منابع کشور دیده شود، زیرا سهمی که به خاطر صدور پروانه به آموزش و پرورش داده می‌شود بخش کوچکی است و بخش‌های اصلی هزینه‌های ساخت مدرسه در بودجه اصلی کشور مشخص می‌شود.

شهردار منطقه ۲۲ در پایان با بیان اینکه منطقه ۲۲، صد مدرسه نیاز دارد اظهار کرد: تعداد مدارس منطقه ۲۲ متناسب با جمعیت مستقر در آن نیست.

انتهای پیام /

کمبود ۱۰۰ مدرسه در منطقه ۲۲ شهر تهران

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار