تماشاخانه ايرانشهر،مركزي نوپا با عمري دو و نيم ساله،به دليل تجهيزات فني و اجرايي كامل و حمايت از سوي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در ارتقاي سطح كيفي،تاكنون در جالب تماشاگر بسيار موفق عمل كرده است.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران؛تماشاخانه ايرانشهر كه يكي از مهمترين مراكز اجراي نمايش محسوب مي شود،از تير ماه سال 88 بطور رسمي آغاز به كار كرد.
اين مركز كه تحت پوشش سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران است.در باغ هنرمندان واقع شده است.
اين مجموعه داراي 2 سالن نمايش است كه يكي از آنها بصورت صحنه اي يا stage و ديگري به شكل black box طراحي و ساخته شده است.
اين 2 تالار،ابتدا به نامهاي سالن شماره 1 وسالن شماره 2،نامگذاري شده بود؛اما اكنون سالن شماره 2، به نام سالن "استاد سمندريان"،كارگردان و مدرس تئاتر با سابقه كشور خوانده مي شود،اما سالن شماره 1 را به همين نام مي خوانند.
تير ماه سال 88اولين نمايش اين مجموعه به نام "سگ- سكوت" به كارگرداني "آروند دشت آراي" در سالن "استاد سمندريان" به صحنه رفت كه با استقبال زيادي از سوي مردم مواجه شد.
تماشاخانه ايرانشهر،به گفته بسياري از كارگردانان و صاحب نظراني كه در آن محل به فعاليت پرداخته اند،محلي مجهز از لحاظ امكانات فني و تكنيكي است
تجهيزات مربوط به نور و صدا نيز بسيار حرفه اي و با متريال باكيفيت ساخته و نصب شده است.هر كدام از اين 2 سالن،اتاق هاي مجزا براي گريم آقايان و بانوان و اتاق هاي تعويض لباس دارد.
يكي از مهمترين دلايلي كه اين محل بسياري از هنرمندان و كارگردانان را براي به صحنه بردن نمايش به خود جلب مي‌كند،مسئله تجهيزات حرفه‌اي به منظور ارائه بهتر اثر و در نتيجه جلب مخاطب است.
اما مسئله خصوصي شدن تئاتر و ورود چهره‌هاي سينما به اين عرصه،به نوعي از اين محل آغاز شد و از آن زمان بسياري از هنرمندان سينما به بازي در تئاتر روي آورند كه اين مسئله حواشي بسياري ايجاد كرد و بسياري در مقابل اين اتفاق به مخالفت برخاستند.
در طبقه دوم تماشاخانه ايرانشهر،يك كافه گالري وجود دارد كه محلي براي تجمع و نشست‌هاي هنرمندان و جدا از آن براي مخاطبان عمومي است.
همچنين دراين منطقه نمايشگاه‌‌هاي مختلف از عكاسان مطرح و يا نمايشگاههايي مربوط به آثار نقاشي و مانند آن براي علاقمندان به نمايش گذاشته مي‌شود.
تماشاخانه ايرانشهر از ابتداي تاسيس، 2 مدير داشته است."مجيد جوزاني" از زمان آغاز بكار اين مجموعه مديريت آن را همزمان با مديريت خانه هنرمندان برعهده داشته و پس از او "مجيد سرسنگي" عهده دار اين سمت شده است.
تماشاخانه ايرانشهر با هدف سازماندهي نمايش ها در تالارهاي نمايش،ايجاد تنو ع نمايش‌ها با هدف جلب مخاطب،‌كوشش براي تامين و حفظ منافع ذي نفعان قلمرو نمايش و مخاطبان تئاتر،عدالت محوري در تخصيص سالن‌هاي تماشاخانه به گروه‌هاي نمايشي و گردآوري و پردازش اطلاعات براي بهبود و ارتقاي سطح كيفي آثار نمايشي آغاز به كار كرده است./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار